2-1-1-ارتباط خدا با انسان و انسان با خدا …………………………………………………………. 12

2-1-1-1-دیدگاه ادیان ……………………………………………………………………………… 12

2-1-1-2-اومانیسم انسان گرایی …………………………………………………………………… 13

2-1-1-3-دئیسم (خداشناسی طبیعی)……………………………………………………………… 14

2-1-1-4-آته ایسم (الحاد)………………………………………………………………………….. 16

2-1-1-5-ارتباط خدا با انسان و انسان با خدا در دین اسلام ………………………………….. 17

2-1-2-ارتباط با طبیعت ……………………………………………………………………………….. 19

2-1-2-1-ارتباط با طبیعت در ادیان دیگر………………………………………………………… 19

2-1-2-2-آثار تاثیر اومانیسم بر روابط بین انسان با طبیعت……………………………………. 20

2-1-2-3-ارتباط انسان با طبیعت در دین اسلام …………………………………………………. 21

2-1-3-ارتباط انسان با دیگران ……………………………………………………………………….. 22

2-1-3-1-بررسی آراء اندیشمندان و مکاتب و نهضت های مختلف در خصوص ارتباط با دیگران   23

2-1-3-2-دیدگاه اسلام در مورد ارتباط انسان با دیگران …………………………………….. 30

2-1-4-ارتباط انسان با خود …………………………………………………………………………… 32

2-1-4-1-دیدگاه اندیشمندان و مکاتب در مورد ارتباط انسان با خود ……………………… 32

2-1-4-2-دیدگاه دانشمندان اسلامی در مورد از خود بیگانگی………………………………. 34

2-1-4-3-دیدگاه قرآن در مورد روابط انسان با خود ………………………………………….. 35

2-2-چکیده پژوهش‌های انجام یافته ………………………………………………………………….. 37

2-2-1-پژوهش‌های انجام یافته در داخل از کشور ……………………………………………….. 37

2-2-2-پژوهش‌های انجام یافته در خارج از کشور……………………………………………….. 42

2-2-3-خلاصه و جمع‌بندی ………………………………………………………………………….. 44

فصل سوم: بررسی ارتباط خدا با انسان از منظر قرآن کریم و دلالتهای تربیتی آن و بررسی ارتباط انسان با خدا از منظر قرآن کریم و دلالت‌های تربیتی آن

3-1-ارتباط خداوند با انسان …………………………………………………………………………….. 48

3-1-1-مبانی …………………………………………………………………………………………….. 48

3-1-1-1-مبناء آفرینندگی …………………………………………………………………………. 48

3-1-1-2-مبنا مالکیت ……………………………………………………………………………….. 50

3-1-1-3-مبنا ربوبیت ……………………………………………………………………………….. 51

3-1-1-4-مبنا رحمانیت و رحمیت ……………………………………………………………….. 53

3-1-1-5-مبنا امتحان کنندگی……………………………………………………………………… 54

3-1-1-6-مبنا هدایت‌گری………………………………………………………………………….. 57

3-1-1-7-دادگری……………………………………………………………………………………. 59

3-1-2-نگاه ترکیبی…………………………………………………………………………………….. 63

3-1-3-دلالت‌های تربیتی ……………………………………………………………………………… 64

3-1-3-1-اصل رأفت و مهربانی مربی…………………………………………………………….. 65

3-1-3-1-1- روش خیرخواهی …………………………………………………………………. 66

3-1-4-2-اصل امتحان (ابتلاء)……………………………………………………………………… 67

3-1-3-2-1-روش فراهم سازی شرایط مواجهه با امتحان ………………………………….. 68

3-1-3-3-اصل هدایت‌گری مربی…………………………………………………………………. 69

3-1-3-3-1-روش اصلاح مربی ………………………………………………………………… 70

3-1-3-3-2-روش ارائه الگو …………………………………………………………………….. 71

آدرس سایت برای متن کامل پایان نامه ها

 

3-1-3-4-اصل تناسب تکلیف با وسع ………………………………………………………….. 72

3-1-3-4-1-روش عرضه تکالیف در سطح بالا ……………………………………………. 73

3-1-3-5-اصل عدم تبعیض ………………………………………………………………………. 74

3-1-3-5-1-روش برتری بر اساس ملاک ………………………………………………….. 75

3-1-3-6-اصل عدالت در مجازات ……………………………………………………………….. 76

3-1-3-6-1-روش مجازات به قدر خطا……………………………………………………… 78

3-2-ارتباط انسان با خداوند از منظر قرآن مجید و دلالت‌های تربیتی آن ……………………….. 79

3-2-1-مبانی …………………………………………………………………………………………….. 79

3-2-1-1-مبنا گرایش فطری انسان نسبت به خداوند …………………………………………… 79

3-2-1-2-مبنا مملوکیت انسان ……………………………………………………………………… 82

3-2-2-دلالت‌های تربیتی ……………………………………………………………………………….. 84

3-2-2-1-اصل احیاء و شکوفایی فطرت ………………………………………………………… 84

3-2-2-1-1-روش بهره‌وری از عقل و اندیشه ………………………………………………. 85

3-2-2-1-2-روش بهره‌مندی از تعالیم انبیاء الهی ………………………………………….. 86

3-2-2-2-اصل تن سپردن به مالکیت خدا ……………………………………………………….. 88

3-2-2-2-1-روش عبادت………………………………………………………………………. 90

3-2-2-2-2- روش رویگردانی از عبودیت غیر خدا……………………………………….. 91

3-3-باهم‌نگری(بررسی ارتباط خداوند با انسان از منظر قرآن مجید و دلالت‌های تربیتی آن).. 94

3-4-با هم‌نگری(بررسی ارتباط انسان با خداوند از منظر قرآن مجید و دلالت‌های تربیتی آن). 96

این مطلب را هم بخوانید :

 

فصل چهارم: بررسی ارتباط انسان با خود از منظر قرآن کریم و دلالتهای تربیتی آن

4-1-مبانی …………………………………………………………………………………………………. 100

4-1-1-مبناء توانایی جهت خودشناسی و خودسازی…………………………………………….. 100

4-1-2-مبناء بازگشت نتایج اعمال به خود ………………………………………………………… 102

4-1-3-مبناء خروج از اعتدال، ظلم به خود ……………………………………………………….. 104

4-2-دلالت‌های تربیتی ………………………………………………………………………………….. 107

4-2-1-اصل خودشناسی………………………………………………………………………………. 107

4-2-1-1-روش شناخت فطری……………………………………………………………………. 108

4-2-1-2-روش شناخت عقلی…………………………………………………………………….. 108

4-2-1-3-روش شناخت وحیانی………………………………………………………………….. 109

4-2-2-اصل خودسازی……………………………………………………………………………… 109

4-2-2-1-روش تفکر……………………………………………………………………………….. 110

4-2-2-2-روش مراقبه ……………………………………………………………………………… 111

4-2-3-اصل عاقبت اندیشی راجع به نتایج اعمال ………………………………………………. 111

4-2-3-1-روش اعطای بینش………………………………………………………………………. 112

4-2-4-1-اصل اعتدال و احقاق حق………………………………………………………………. 114

4-2-4-1-1-روش کسب بصیرت و معرفت ……………………………………………….. 115

4-3-باهم‌نگری……………………………………………………………………………………………. 116

فصل پنجم: نحوه ارتباط پیامبران خدا با انسان از منظر قرآن کریم و دلالت‌های تربیتی آن

5-1-مبانی …………………………………………………………………………………………………. 119

5-1-1-مبنا رأفت و مهربانی ……………………………………………………………………….. 119

5-1-2-مبنا هدایتگری ………………………………………………………………………………. 121

5-1-3- مبنا تواضع پیامبران…………………………………………………………………………. 122

5-1-4- مبنا صبر و پایداری………………………………………………………………………… 124

5-1-5- مبنا هم زبانی……………………………………………………………………………….. 126

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...