دانلود پایان نامه ارشد : طراحی مرکز آموزش ایمنی ونجات بارویکرد معماری پایدار |
1-4- اهمیت وضرورت تحقیق 6
1-5- روش تحقیق 6
1-6- ادبیات تحقیق 7
1-7- پیشینه تحقیق ونمونه پژوهش 8
1- 8- روش تجزیه وتحلیل داده ها 8
فصل دوم : یافته ها
2-1- آموزش 9
2-2- نظام آموزش 10
2-3- آموزش کارکنان 10
2-4 از چه هنگام نخستین اداره آتشنشانی آغاز به كار كرد؟ 11
٢ـ 5- تاریخچه آتش نشانی در ایران 13
٢ – 6 – تاریخچه آتشنشانی در تهران 15
٢- 6 – 1- تاریخچه آموزش در آتش نشانی تهران قبل از انقلا 19
٢- 6 – 2- تاریخچه آموزش در آتش نشانی تهران در دهه 60 20
٢ – 6 – 3- تاریخچه آموزش در آتش نشانی تهران در دهه 70 21
٢- 6 -4- تاریخچه آموزش در آتشنشانی تهران در دهه 80 تا كنون 28
2-7- مرکز آموزش 33
2-7-1- ساختار مرکز آموزش 33
2-7-2- مولفه های یک مرکز آموزش 34
2-7-2-1- مولفه های اداری وتسهیلات حمایتی 34
2-7-2-2- مولفه های تسهیلات داخلی ساختمانی 35
2-7-2-2-1- مولفه های آزمایشگاهی آموزشی ویژه 36
2-8-2-3- مولفه های تسهیلات خارجی 36
2-7-2-4- مولفه های زیربنایی 37
2-7-3- ساختمان های مرکز آموزش 38
2-7-3-1- دفاتر 38
2-7-3-2- تالار سخنرانی 38
2-7-3-3- برج تمرین 38
2-7-3-3-1- پلکان اضطراری برج تمرین 39
2-7-3-4- ساختار آموزشی Live Fire 39
2-8- ایستگاه آتش نشانی 40
2-8-1- ضوابط ومقرارات طراحی ایستگاه آتش نشانی 41
2-8-1-1- ساختمان اصلی ایستگاه 41
2-8-1-2- اتاق اطلاعات ومخابرات 41
2-8-1-3- آشیانه 41
2-8-1-3-1- ابعاد 42
2-8-1-3-2- فضاهای جانبی 42
2-8-1-3-3 – موادومصالح 43
2-8-1-3-4- تهویه و نور 43
2-8-1-3-5- شیب 44
2-8-1-4- آسایشگاه 44
2-8-1-5- آشپزخانه 44
2-8-1-6 – غذاخوری 45
2-8-1-7- اتاق فرمانده 45
2-8-1-8- اتاق سخنرانی وکلاس درس 45
2-8-1-9- ورزش 45
2-8-1-10- کمد خانه رختکن خشک کن شستشو 45
2-8-1-11- انبارعمومی 46
2-8-1-12- میله فرود 46
2-8-1-13- محوطه تمرینات 47
2-8-1-14- موارد خاص 47
فصل سوم : مطالعات نظری
3-1- مبانی نظری معماری پایدار 49
3-1-1- فرایند طراحی پایدار 51
3-1-1-1- مفهوم طراحی پایدار 51
این مطلب را هم بخوانید :
3-1-1-2-اصول طراحی پایدار در معماری 53
3-1-1-2-1- مقیاس محیط (نگرش جامع وفراگیر نسبت به محیط) 53
3-1-1-2-2- طراحی با طبیعت (طبیعت به عتوان الگوی طراحی) 54
3-1-1-2-3-مقیاس زمان در طراحی(طراحی چرخه حیات اثر معماری) 55
3-1-1-2-4- طراحی انسانی 55
3-1-1-3- مولفه های پایداری طرح 56
3-1-1-3-1- بناومحیط زیست 57
3-1-1-3-2- بنا وکاربران (طیف اصلی تاثیر پذیر) 57
3-2- مبنای علمی معماری پایدار 59
3-2-1- منابع انرژی 60
3-2-1-1- انرژی های تجدید پذیر (پایدار) 62
3-2-1-1-1- انرژی خورشیدی 62
3-2-1-1-1-1 کاربرد های انرژی خورشید 63
3-2-1-1-2- انرژی باد 66
3-2-1-1-3- انرژی زمین گرمایی 67
3-2-1-1-4- انرژی زیست توده 68
3-2-1-1-5- هیدروژن 69
3-2-1-1-6-پیل سوختی 69
3-2-2- راهکارهای علمی معماری پایدار 71
3-2-2-1- گرم نگهداشتن وخنک ماندن 72
3-2-2-1- 1- راه کارهای علمی در باب گرم نگاه داشتن وخنک ماندن 74
3-2-2-1-1-1- رنگ وبافت 75
3-2-2-1-1-2- نسبت فشردگی سطح به حجم 75
3-2-2-1-1-3- چیدمان فضایی وجهت گیری 75
3-2-2-1-1-4- عایق 76
3-2-2-1-1-5- عایق وجرم حرارتی 79
3-2-2-1-1-6- پنجره 81
3-2-2-1-1-7- اکران باز تاب 83
3-2-2-1-1-8- نفوذ وتهویه 84
3-2-2-2- سامانه های خورشیدی ایستا(غیرفعال) 85
3-2-2-2-1- سامانه گرمایش خورشیدی ایستا 85
3-2-2-2-1-1-سامانه های جذب مستقیم 86
3-2-2-1-2- سامانه دیوار ترومپ 88
3-2-2-1-3- فضای خورشیدی 91
3-2-2-2-2- سامانه سرمایش ایستا 94
3-2-2-2-3- 1- معماری سبز 96
3-2-2-2-3- 1-2- بام سبز 96
3-2-2-2-3-2- آتریم 98
3-2-2-2-3-3- نمای دو پوسته 99
3-2-2-3-سامانه خورشیدی پویا فعال 102
3-2-2-3-1- منبع انرژی تقریبا ایده آل 102
3-2-2-3-2- سلول فتو ولتائیک 104
3-2-2-3-3- سامانه های خورشیدی آب گرم 105
3-2-2-3-4- گردآوری های خورشیدی هوای گرم 107
3-2-2-4- سامانه های هوشمند 107
3-2-2-4-1- معماری هوشمند 108
3-2-2-4-2- تعاریف ساختمان هوشمند 109
3-2-2-4-2-1- سیستم مدیریت ساختمان (BMS) 109
3-2-2-4-2-2- سیستم اعلام حریق 111
3-2-2-4-2-2-1- شستی اعلام حریق آدرس پذیر 113
3-2-2-4-2-3- دتكتورهای ترکیبی دود و حرارتی آدرس پذیر 113
3-2-2-4-2-4- دتکتورهای گاز شهری 113
3-2-2-4-2-5- آژیرها 114
3-2-2-4-2-6 – ماجولهای ورودی/ خروجی 114
3-2-2-4-2-7- شبكه كامپیوتر 114
3-2-2-4-3- نماهای هوشمند 115
3-2-2-4-4- پوسته های هوشمند 115
3-2-2-4-5- ویژگی های اصلی ساختمان های هوشمند 115
فصل چهارم : گرد آوری های داده ها
4-1- نمونه موردی 117
4-1-1- مرکز آموزش کالج مورتون انگلستان 117
4-1-2- مرکز آموزش آتش نشانی ومدیریت بحران کوبه ژاپن 120
4-1-3- ایستگاه آتش نشانی یاتسوشیرو ژاپن 122
فصل پنجم : تحلیل داده ها و نتیجه گیری
5-2- شرایط آب و هوای تهران 125
5-2-1 ساختار کالبدی شهر تهران 125
5-2-2 سیمای شهری 126
5-3 مکان یابی سایت 127
5-3-1- عوامل موثر در مکان یابی ایستگاه آتش نشانی 128
5-4- معرفی سایت 129
5-4-1 آنالیز اقلیمی سایت 130
5-4-1-1- دما 131
5-4-1-2- رطوبت 133
5-4-1-3- بارش 133
5-4-1-4- باد 134
5-4-1-5- تابش 139
5-5- اهداف طراحی اقلیمی 136
5-5-1- تعیین اقلیم به روش دمارتن 136
5-5-2- تعیین اقلیم به روش آمبرژه 136
5-6- طراحی اقلیمی وجهت استقرار ساختمان 136
5-6-1- رابطه فرم ساختمان واقلیم 137
5-6-2- جهت گیری نسبت به تابش آفتاب 137
5-7- نیازهای محیطی ساختمان های آموزشی 138
5-7-1- موارد کلی حائز اهمیت در طراحی اقلیمی ساختمان های آموزشی 139
5-7-2- جلوگیری از اتلاف حرارت 139
5-7-3- بهره گیری از انرژی خورشید 140
5-7-4- جلوگیری از گرم شدن هوای کلاس 140
5-7-5- محافظت در برابر بارندگی 141
5-7-6- جلوگیری از گرم شدن کلاس ها یا استفاده از جریان هوا 141
5-8- ایده های طرح (معرفی طرح نهایی) 143
5-9- نتیجه آنالیز سایت 144
5-9-1- جهت گیری بنا ها و ورودیهای سایت 144
5-9-2- محور های طراحی 146
5-9-3- زون بندی 146
5-10- شرح فضاها و ویژگی ها ودیگر مسائل مورد توجه در طراحی سایت وبنا 147
5-10-1- کلاس های آموزش ونحوه ورود به فضاهای دسترسی 147
5-10-1-1 اتاق دستگاه تنفسی 149
5-10-1-2 سوله آموزشی 152
5-10-1-3 نهار خوری وآشپزخانه 152
5-10-2- زمین های عملیاتی آموزشی 154
5-10-2-1 زمین عملیات کثیف Dirty Area 154
5-10-2-2 زمین عملیات تمیز Clean Area 155
5-10-3 سالن ورزشی چند منظوره 155
5-10-4 ساختمان اقامتی 156
5-10-5 ایستگاه آتش نشانی 156
5-10-6 برج کنترل عملیاتی 159
5-10-7- باند فرودگاه 160
5-11- دیگر مسائل مورد توجه در طراحی سایت وبنا 161
5-12- ویژگی های اقلیمی وپایدار طرح 161
5-12-1- نمای دوپوسته 161
5-12-2- آتریوم 161
5-12-3- کلکتورها وسلول های فتوولتائیک 162
5-12-4- فضای خورشیدی 162
5-12-5- بام سبز 163
5-13- سازه 164
5-14- تاسیسات 164
5-14-1- اصول كلی طراحی 165
5-14-2- فهرست سیستم های تأسیسات الكتریكی 166
5-14-3- سیستمهای تأسیسات الكتریكی 167
5-14-4- تاسیسات مکانیکی 167
5-14-4-1- سیستم های تأمین سرمایش، گرمایش و تخلیه هوا 168
5-14-4-1-1- شرایط محیط داخل 168
5-14-5- سرمایش و گرمایش 169
5-14-6- میزان آب باران و چگونگی دفع آن 170
5-14-6-1- مصالح مصرفی شبکه فاضلاب و آب باران 170
نتیجه گیری 171
مدارک پروژه
فهرست جدول ها
3-1- مقادیر پیشنهادی عایق موادها 79
3-2- تاخیر زمانی برای دیوار های با ضخامت 1 فوت 82
3-3-جدول جرم حرارتی مواد 88
3-4- جدول جرم حرارتی مواد 91
3-5- محاسن ومعایب گرمایش خورشیدی 94
5-1- مشخصات موقعیت تهران 131
5-2- میانگین درجه حرارت 132
5-3- میانگین حداکثر دما 132
5-4- میانگین حداقل دما 132
5-5- رطوبت نسبی 133
5-6- بارش 134
5-7- وزش باد 134
5-8- سوخت وساز بدن 169
فهرست نمودارها
3-1- مصارف منابع تجدید پذیر در جهان 77
3-2- طراحی گرمایش ، سرمایش وروشنایی ساختمان 80
5-1- سرعت وجهت باد 134
5-2- تابش 135
فهرست شکل ها
3-1- فرایند انرژی خورشیدی 65
3-2- انرژی باد 67
3-3- انرژی زمین گرمایی 68
3-4- تهویه 73
3-5- جذب گرما 74
3-6- سرمایش وگرمایش خورشیدی 81
3-7- پنجره 82
3-8- سامانه خورشیدی ایستا 86
3-9- سامانه جذب مستقیم 87
3-10- دیوار ترومپ 89
3-11- محاسن دیوارترومپ 90
3-12- فضای خورشیدی 93
3-13- بام سبز 97
3-14- آتریوم 99
3-15- نمای دوپوسته 100
3-16- نمای چند پوسته 101
3-17- سامانه خورشیدی 102
3-18- سامانه فتوولتائیک 104
3-19- آبگرمکن خورشیدی 106
3-20- گردآورنده خورشیدی 107
3-21- تیغه های Skylid 108
3-22- سیستم اعلام حریق 112
3-23- شستی اعلام حریق 113
4-1- عکس هوایی کالج مورتون 118
4-2- ساختمان اداری کالج مورتون 118
4-3- خوابگاه کالج مورتون انگلستان 119
4-4 زمین عملیات کالج مورتون انگلستان 119
4-5- ماکت مرکز آموزش هیوگو 120
4-6- برج های عملیاتی هیوگو 121
4-7- سوله های عملیاتی هیوگو 121
4-8- مرکزآموزش یاتسوشیرو ژاپن 122
4-9- محوط عملیات آتش نشانی یاتسوشیرو ژاپن 123
4-10- ورودی مرکزآموزش یاتسوشیرو ژاپن 123
5-1- مرکز آموزش امداد ونجات 130
5-2- جهت گیری بنا ها و ورودی سایت 145
5-3- محورهای طراحی 146
5-4- کلاس برق 148
5-5- کلاس مواد شیمیایی 148
5-6- کتابخانه 149
5-7- اتاق دستگاه تنفسی 150
5-8- اتاق شارژ کپسول 150
5-9- کلاس آموزشی 151
5-10- کمدخانه کارآموزان 151
5-11- سوله آموزشی 152
5-12- آشپزخانه 153
5-13- نهارخوری 153
5-14- سالن ورزش چند منظوره 155
5-15- ساختمان اقامتی 156
5-16- ایستگاه آتش نشانی 157
5-17- محوطه زمین عملیاتی 158
5-18- محوطه عملیات 158
5-19- ستاد فرماندهی 159
5-20 دانشکده 160
فهرست نقشه ها
4-1- کالج مورتون انگلستان 117
4-2- مرکزآموزش وایستگاه آتش نشانی یاتسوشیرو 124
5-1- موقعیت تهران 131
5-2- جهت گیری بنا 138
5-3- سایت پلان مرکز آموزش 143
چکیده
در حوزه ایمنی شهری ، مراکز آموزش آتش نشانی از موثرترین مکان هایی هستند که در سه بخش آموزش ، پیشگیری ومقابله ( اطفاء ، امداد ، پشتیبانی وفوریت های پزشکی ) به ارائه خدمات ایمنی مبادرت می ورزند. از این رو طراحی وساخت مراکز ایمنی ونجات یعنی تربیت نیروی انسانی ، وبکارگیری ماشین آلات وبهینه سازی کارکرد آنها به معنی کارکرد مطلوب وافزایش بهره وری ایستگاه های امداد ونجات می باشد.
تنوع حوادث در کشور ما بسیار گسترده است، به گونه ای که از میان 41 نوع حادثه طبیعی وغیر طبیعی شناخته شده در جهان 31 نوع آن در ایران به وقوع پیوسته است. این موضوع موید وجود خطرات بالقوه در پهنه جغرافیایی کشور می باشد، که لزوم ساخت مرکز آموزش ایمنی ونجات را برای پرسنل امداد ونجات کشور ومهندسان ساختمان جهت بررسی وتحلیل ضروری می نماید.
در سال های اخیر پس از بحران انرژی وایجاد نقطه نظرات جدید در معماری وتغییر رویکرد معماران به محیط وانرژی ، معماری پایدار نگاهی متفاوت به معماری ومنابع داشته است. لذا طراحی مرکز آموزش بارویکرد معماری پایدار نقش مهمی در تحقق اصولی ، از توسعه پایدار چون کاهش مصرف منابع تجدید ناپذیر وکاهش آلودگی هوا داشت وبه شناخت روشهای پایدار در استفاده از منابع وکاهش هزینه های ساخت وساز ونگهداری ساختمان پرداخته است. هدف این پروژه شناخت و بررسی میزان شاخصهای آسایش حرارتی و برنامه ریزی ، توسعه پایدارطراحی اقلیمی معماری واستفاده از منابع تجدید پذیر در طراحی مرکز آموزش با داشتن داده های اقلیمی است.
واژه کلیدی: ایمنی، توسعه پایدار ، منابع تجدید ناپذیر وعناصر اقلیمی
فصل اول : کلیات طرح
با وقوع انقلاب صنعتی وظهور کارخانجات وروشهای تولید صنعتی وانبوه سازی به جای روشهای سنتی ، معضلات بسیاری در فراروی انسان مدرن قرار گرفت. همچنین شکل گیری رویکرد مدرن به زندگی وچرخش دیدگاه انسان به استفاده ازتکنولوژی که باعث افزایش گازهای گلخانه ای محبوس در جو زمین شده است، حیات برروی سطح این کره خاکی را به مخاطره انداخت و از طرف دیگری مسئله ایمنی و امنیت در زندگی انسان مدرن نقش قابل توجهی یافته و وسایل وتجهیزات مورد نیاز او گره خورده با ایمنی شده است.
داشتن ساختمان های ایمن با رعایت جوانب ایمنی در کنار مسائل زیست محیطی یکی از دغدغه های مهم سازمان ها وارگان های مسئول بوده است. کمااینکه ایجاد ایمنی با حضور گروه های امدادی ووضع قوانین همراه بوده ولی این امدادگران ومهندسین ایمنی خود را بدون آزمون وخطا وآزمایش تجهیزات نمی توانند همواره همگام با تکنولوژی به روزشده نگاه دارند ونیاز به مکانی جهت آموزش ، تمرین وآزمایش تجهیزات ایمنی باشند. از سوی دیگر بعد از بحران انرژی در سال 1973 که در اثر تحریم نفتی رخ داد ، توجه جهانیان به استفاده از انرژی های غیر فسیلی تجدید پذیر چون آب وباد ، انرژی خورشید ، انرژی زمین گرمایی ، زیست توده و… وطراحی ساختمان های اقلیمی افزایش یافت وتوجه به ایجاد شناخت کاملتری از انرژی های تجدید پذیر وروش های سرمایش وگرمایش ایستا ، بدون وابستگی به انرژی های فسیلی در ایجاد آسایش فیزیکی افراد موثرند یکی از اهداف جوامع پایدار گردید.
باشکل گیری نگرش های جدید به معماری ، محیط زیست وایمنی که با هدف ارتقای کیفیت زندگی ، به کمک راهکارهای پایدار وسبز وکاهش وابستگی به انرژی های فسیلی وبه حداقل رساندن مصرف انرژی ،شناخت روشهای ایمنی واستانداردهای مورد نیاز سرمایشی وگرمایشی ایستا که در طول تاریخ جهت ایجاد شرایط آسایش بشر بکار می رفته ، بصورت دقیق تر وجامع تری مورد توجه قرار گرفته است.
برهمین اساس هدف این تحقیق شناخت ویژگی های اقلیمی و تلاش برای دستیابی به مرکز آموزش ایمنی ونجات برای امدادگران جهت تمرین های ویژه وتخصصی ومهندسین جهت آزمایش تجهیزات آسایشی با رویکرد معماری پایدار با نگاهی ماندگار به منابع ، تلاش در کاهش وابستگی بشر به انرژی های فسیلی و به مسائل مربوط به انرژی های تجدید پذیری چون باد، آب ، خورشید و… همچنین به شناخت سامانه های سرمایشی وگرمایشی ایستای با هر اقلیم می باشد.
1-1 بیان مسئله
طراحی مرکز آموزش آتش نشانی (امداد ونجات) جهت افسران آتش نشان ، آتش نشان داوطلب ، گروه های هلال احمر وفراگیران شرکتها وکارخانجات با رویکرد معماری پایدار (طراحی ساختمانها با حفاظت از محیط زیست ودوستدار طبیعت) زمینه حضور دیگر کشورها را امکان پذیر می نماید.
این مرکز دارای ورودی مستقل برای افراد با المان مرکز آموزش قسمت مراجعین بصورت تخصصی وپیشرفته دو زمین تمرین عملیاتی با مکان بازید افراد از لحاظ ایمنی ورود به سایت با تجهیزات کامل عملیاتی( Full PPE)[1] وساختمانهای شبیه سازی شده بصورت مسکونی اداری وتجاری میباشد.طراحی خوابگاه برای فراگیران وفضای استراحت وسالن غذا خوری وساختمان اداری بصورتی که استادان بتوانند اشراف کامل به محیط عملیات داشته باشند. ویک ایستگاه آتش نشانی که وظیفه امداد رسانی در شرایط خاص را دارد.
اصل طراحی مرکز آموزش برای بازگشت به چرخه زندگی (Life Cycle Design) دومین اصل از معماری پایدار است و بر این فکر و یا نظریه استوار شده است که ماده از یک شکل قابل استفاده تبدیل به شکل دیگری میشود، بدون اینکه به مفید بودن آن آسیبی رسیده باشد.از سوی دیگر بهواسطه این اصل، یکی از وظایف طراح، جلوگیری از آلودگی محیط است.(با توجه به مواد اطفایی مورد استفاده در ساختمانها این مورد حائز اهمیت میباشد)این نظریه برای رسیدن به این منظور در سه مرحله، ساختمان را مورد بررسی قرار میدهد. این مراحل به ترتیب عبارتند از:
مرحله پیش از ساخت، مرحله در حال ساخت و مرحله پس از ساخت.
تخریب محیط زیست ازطریق افزایش مصرف انرژی در جهان ، نابودی جنگل ها ومراتع وانقراض گونه های جانوری در حالی اتفاق می افتد که بحث کنونی بسیاری از مجامع وآژانس های بین المللی وملی در سراسر دنیا با هدف بهره برداری اقتصادی بصورت شتابزده صورت پذیرفته وتوسعه صنعتی شکل گرفته بگونه ای که انسان وطبیعت هردو به نوعی قربانی حرکت شتابزده ی رشد صنعتی شدند. از اوایل نیمه دوم قرن بیستم پیدایش وگسترش اندیشه های زیست محیطی وبویژه پس از بحران انرژی در سال 1973 مسئله انرژی های پایدار وبی زیان بطور جدی در دستور کار اکثر کشور های جهان خصوصا کشورهای صنعتی قرار گرفت. از سوی دیگر ، بی توجهی وعدم پیشرفت داخلی در امر پژوهش واستفاده از انرژی های پایدار ، بطور عمده ناشی از وفور منابع غنی انرژی های فسیلی در داخل کشور وبهای بسیار نازل آن که از قیمت واقعی وتعادل طبیعی آن بسیار پایین تر است که باعث می گردد در مصرف ان اسراف شده سرمایه ملی نسل های آینده به تاراج رود ومحیط زیست در معرض خطر قرار گیرد. اگرچه بهای نازل انرژی های فسیلی ، استفاده از آنها را سود آورتر از انرژی های بی زیان می سازد، با این حال این امر به هیچ وجه به معنای اقتصادی نبودن استفاده از انرژی های بی زیان در دراز مدت خصوصا از دیدگاه اقتصادی کلان نیست.
مصرف انرژی در بناها وبخصوص ساختمان های مسکونی تنها به گرمایش وسرمایش ختم نمی گردد. بلکه تمامی مراحل طراحی ، ساخت وساز وبهره برداری از ساختمان را شامل می شود.
1-2 اهداف تحقیق
- آشنایی وآموزش پرسنل عملیات آتش نشانی ، هلال احمر وگروه های امدادی با انواع ساختمان ونحوه دسترس به این اماکن
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 10:15:00 ق.ظ ]
|