2-2- مبانی نظری ………………………………………………………………………………………………………………… 25

1-2-2- جهانی شدن ………………………………………………………………………………………………..25

ابعاد مطالعاتی جهانی شدن با تأكید بر نظریات هابرماس …………………………………………… 26

الف- جهانی شدن اقتصاد ……………………………………………………………….26

ب- جهانی شدن ارتباطات ……………………………………………………………. 28

ج- جهانی شدن اجتماعی –  سیاسی …………………………………………….. 29

د- جهانی شدن فرهنگ ………………………………………………………………….30

تلاش برای ارائه تعریفی از جهانی شدن ……………………………………………………………………….30

2-2-2- یورگن هابرماس …………………………………………………………………………………………..31

اندیشمندان مؤثر بر هابرماس ……………………………………………………………………… 32

الف- كانت ……………………………………………………………………………………..32

ب- هگل ……………………………………………………………………………………… 34

ج- كارل ماركس ………………………………………………………………………….. 35

د– ماكس وبر ……………………………………………………………………………….36

عنــوان                                                 صفحه

 

ه- مكتب فرانكفورت ………………………………………………………………………37

و- كهلبرگ ……………………………………………………………………………………38

مبانی فلسفی در اندیشه های هابرماس ……………………………………………………………………..39

ا- هستی شناسی …………………………………………………………………………. 39

2-معرفت شناسی ………………………………………………………………………….42

3-اخلاق گفتمانی ………………………………………………………………………….46

الف- پدیدار شناسی اخلاق ………………………………………………. 49

ب- گزاره های اخلاقی ……………………………………………………… 50

ج- اصول اخلاقی ………………………………………………………………54

د- موقعیت آرمانی سخن …………………………………………………. 57

ه- جهانگستری در اخلاق …………………………………………………..59

و- اخلاق پست مدرن و پاسخهای هابرماس …………………………61

 

ز- رهایی، خودپیروی، وجدان اخلاقی از نگاه هابرماس…………62

ح- جمع بندی نظریه اخلاقی هابرماس ……………………………….64

مبانی روانشناختی: منطق تحول داوریهای اخلاقی از نظر هابرماس …………………………………………… 65

1- تبدیل مفاهیم اجتماعی به مفاهیم اخلاقی ……………………………………………………………. 67

2- سطوح اتخاذ منظر ……………………………………………………………………………………………… 69

3- نقش نظام منظرها در هماهنگ كردن كنش ها ……………………………………………………… 71

4- گذر از مرحله پیش عرفی به مرحله عرفی …………………………………………………………….73

5- گذر از مرحله عرفی به مرحله پسا عرفی ………………………………………………………………78

6- رابطه مراحل همكنش با نظام منظرهای اجتماعی …………………………………………………. 80

7- انواع انتظام كنش های اجتماعی ………………………………………………………………………… 83

8- ملازمت هویت فردی وجمعی   ……………………………………………………………………………..84

فصل سوم: تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی

1- رویكرد تربیت اخلاقی ……………………………………………………………………………………………………… 87

2- مفهوم تربیت اخلاقی ………………………………………………………………………………………………………….90

3- نقش معلم و شاگرد در تربیت اخلاقی …………………………………………………………………………………94

عنــوان                                                 صفحه

 

4- اصول تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی ………………………………………………………………………..96

1/4- اصولی كه بر تمام مراحل اخلاقی ناظرند …………………………………………………………………………. 96 الف- توجه به بنیان های اخلاقی  ثابت و جهانی ………………………………………………………… 97

ب- تكیه بر مراحل ثابت براساس تحول ساختارهای شناختی – اجتماعی ……………………. 98

ج- رعایت عدالت و عدم سوگیری …………………………………………………………………………..  102

د- مشاركت فرد در روابط اجتماعی………………………………………………………………………….. 104

ه- تربیت اخلاقی مبتنی بر اختیار …………………………………………………………………………… 106

2/4- اصولی كه بر بعضی از مراحل داوری اخلاقی ناظرند ……………………………………………………….. 107

و- پرورش عقلانیت تفاهمی و كنش ارتباطی ……………………………………………………………. 107

ز- تكیه بر گفتمان عملی و ضد اقتدارگرا …………………………………………………………………. 109

ح- بكارگیری زبان تربیت اخلاقی براساس علوم بازسازنده و رهایی بخش ………………….. 113

این مطلب را هم بخوانید :

 

فصل چهارم: تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی درعصر جهانی شدن

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………117

1- نیاز به تربیت اخلاقی در عصر جهانی شدن…………………………………………………………………………118

2-گفتمان و تكثر گرایی در تربیت اخلاقی……………………………………………………………………………..123

الف- ملازمت خود پیروی خصوصی و مدنی……………………………………………………………….124

ب- تفاوت بین صورت بندی و كاربرد هنجارها………………………………………………………….125

ج- الگوهای اخلاقی از دولت قانونی…………………………………………………………………………..126

3-تغییرات زیست جهان در عصر جهانی شدن و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی……………………… 130

4- تغییرات حوزه عمومی در عصر جهانی شدن و تأثیر آن در تربیت اخلاقی……………………………132

5- جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………..137

فصل پنجم: نقد ونتیجه گیری

1- انتقادهای عمده به نظریه اخلاق گفتمانی…………………………………………………………………………..142

2- انتقادهای عمده به تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی……………………………………………………147

3- نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………….. 155

4- پیشنهادات اجرایی………………………………………………………………………………………………………… 159

5- پیشنهادات پژوهشی………………………………………………………………………………………………………..161

6- محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………………….162

منابع و ماخذ………………………………………………………………………………………………………………………163

فهرست جداول و شكل ها

عنــوان                                                 صفحه

 

جداول

 

جدول شماره 1-2- مراحل تحول اخلاقی در نظریه پیاژه …………………………………………………………. 39

جدول شماره 2 -2- رابطه علوم سه گانه و علایق معرفت شناسی مرتبط با آنها …………………………43

جدول شماره 3-2- انواع ادعاهای اعتباری متناظر با جهان های فرضی …………………………………….53

جدول شماره 4-2 – رابطه منظر های معطوف به جهان  با كنش های كلامی ……………………………… 69

جدول شماره 5-2- ویژگیهای سطوح اتخاذ منظر در نظریه سلمان ………………………………………….. 70

جدول شماره 6-2- مراحل تكامل نظام منظر های گویده متناظر با سطوح اتخاذ منظر ………………. 72

جدول شماره 7-2- انواع پیش عرفی كنش …………………………………………………………………………… 74

جدول شماره 8-2 – گذر به مرحله عرفی: از رفتار رقابتی به كنش استراتژیك ………………………… 75

جدول شماره 9-2-  گذر به مرحله عرفی: از رفتار همكارانه به كنش مبتنی بر هنجار ……………….. 78

جدول شماره 10-2- مراحل همكنشی، منظر های اجتماعی و مراحل اخلاقی ……………………………. 82

جدول شماره 11-2- انواع تركیب های نظام منظرها در مراحل همكنشی …………………………………. 83

 

شكل ها

 

شكل 1-2- گذر از امور ویژه به امور كلی در انواع گفتمان …………………………………………………………54

شكل 2-2- انواع انتظام كنش ………………………………………………………………………………………………..84

چكیده:

علیرغم ظهور پدیده های جدید در عصر جهانی شدن و چالش های اخلاقی ناشی از آن، یورگن هابرماس همچنان بر هسته ای جهانشمول و كلی در اخلاق پافشاری می كند تا از        نسبیت باوری و نهیلیسم دوری جوید. تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیل اسنادی و ضمن بررسی نظریه اخلاق گفتمانی هابرماس، دلالتهای آن را در امر تربیت اخلاقی روشن می كند. هابرماس ضمن دگرگونی دستور مطلق كانت و ارائه یك فلسفة اخلاق مبتنی بر گفتگو، دلالتهای این دگرگونی را بر تحول قضاوتهای اخلاقی بررسی می كند و در این مسیر نظریه تحول اخلاقی كلبرگ را بازسازی     می نماید تا به یك منطق تحول دست یابد. نتایج این تحقیق نشان می‌هند كه رویكرد تربیت اخلاقی هابرماس، رویكرد اخلاقی مبتنی بر اصول است و بر سازه گرایی و عقلانیت ارتباطی و یادگیری های همیارانه تأكید دارد. نقش معلم و دانش آموزان در مراحل مختلف اخلاقی متفاوت است و مرحله گفتمان پسا عرفی بالاترین مرتبة تحول اخلاقی است. برخی از اصول تربیت اخلاقی بر تمامی مراحل تحول اخلاقی ناظر هستند و برخی دیگر تنها در مراحل خاصی روا هستند. در این تحقیق مجموعاً هشت اصل تربیت اخلاقی استنتاج شده است. همچنین طبق نظر هابرماس در عصر جهانی شدن با تغییرات حوزة عمومی و زیست – جهان، شرایط جدیدی برای تربیت اخلاقی بوجود آمده است كه در این تحقیق به آنها پرداخته شده است. هابرماس با جدا كردن گفتمان اخلاقی و گفتمان سیاسی- اخلاقی سعی در تركیب امور محلی و جزیی با امور صوری و كلی دارد كه در عصر جهانی شدن توانمندیهای ممتازی به نظریات اخلاقی او می دهد.

فصل اول

 

كلیات تحقیق

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...