هدف زمان­بندی تولید تخصیص منابع محدود در طول زمان برای انجام گروهی از فعالیت‏ها است. داشتن یك برنامه زمان­بندی تولید مناسب، تاثیر زیادی بر افزایش كارائی و دسترسی به اهداف سازمان دارد. مدل زمان­بندی تولید در هر یك از سازمان‌های تولیدی با توجه به اهداف و اولویت‏های دسترسی به هر یك از آن‌ها متفاوت است. بنابراین برای تعیین مدل زمان­بندی مناسب در سازمان ابتدا باید اهداف، اولویت­ها و محدودیت منابع مورد بررسی قرار گیرد.

برنامه‌ریزی تولید در واقع زمان­بندی و تعیین ترتیب اولویت‌های انجام كارها به صورت بهینه می‌باشد واضح است كه برای یك واحد تولیدی حداقل نمودن هزینه و افزایش بهره‌وری اهمیت زیادی دارد، بنابراین نوبت‌بندی در برنامه (در عدد، زمان و مكان) به منظور حداقل كردن هزینه و افزایش بهره‌وری ضرورت دارد.

اهمیت توالی كارها بر روی گروهی از ماشین­ها، با هدف تمركز بر هزینه­ها از آن جهت مورد توجه است كه در محیط كسب و كار امروز، رقابت شركت­های تولیدی از طریق قابلیت آن­ها برای پاسخگویی سریع به تغییرات سریع در زمینه تجاری و تولید محصولات با كیفیت بالاتر و هزینه­های كمتر تعیین می شود. شركت­های تولیدی در تلاش هستند تا این قابلیت ها را از طریق اتوماسیون و مفاهیم جدید مدیریت مانند تولید به هنگام به دست آورند. این مفاهیم به بسیاری از شركت­ها در به دست آوردن سود اقتصادی كمك كرده است. در سیستم های تولید بموقع كارها نباید زودتر و نه دیرتر تكمیل شوند كه به مسایل با هزینه های زودكرد و دیركرد و تخصیص موعدهای تحویل منجر می شود. در یك بازار بسیار رقابتی دیركرد تحویل محصول با توجه به موعد تحویل آن ها یك مقیاس عملكرد بسیار مهم برای واحدهای تولیدی در بازار رقابت است، همچنین، زودكرد كارها موجب افزایش هزینه نگهداری می شود.

در مرور ادبیات موضوعی به عمل آمده مشخص شد که تاکنون تلاش­های بسیار ناچیز و جسته و گریخته­ای برای حل مساله زمان­بندی ماشین­های غیر­مرتبط با

این مطلب را هم بخوانید :

 

 محدودیت­های در نظر گرفته شده در این پژوهش صورت گرفته است. لذت در این پژوهش تلاش می­کنیم راه حلی علمی و عملی برای دستیابی به جوابی منطقی  بدست آوریم.

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...