و به خصوص در منــاطق معتدل تر به طور قابل تــوجهی باعث کاهش محصول می شونــد و در اکثـــر مناطق ، غالب بودن سروتیپ PAV تشخیص داده شد (5) .
در ایران بعضی از سروتـــیپ های این ویـــروس خالص ســازی شده و آنــتی سرم آنها تهیــه شده است . همچنین مطالعاتی نظیـــر تعیین منابع زمستــان گذرانی و تــابستان گذرانی ویـــروس و بررسی اثر تاریخ کشت روی فراوانی سروتیپ های BYDV انجام گـردیده است . بعلاوه از روش هایی مانند TPIA , DIBA , RT-PCRوELISA نیــز جهت تشخیص ویــروس های مورد بـحث استفاده گردیده است .
اما مطالعــات مولکولی بر روی ژنوم این ویــروس ها در ایـــران محدود بـــوده است و اطلاع چنـدانی در ایـن خصوص وجود نـــدارد . در مطالعه ای که تـوســط راستــگو و همکاران ( 2005 ) صـــورت گـــرفت ، قسمتی از ژنـوم یک جدایه PAV شامــل قسمتی از ژن های پــروتئین پــــوششی و پـــروتئین پیوسته خــوانی شده به

 طول bp 1364 تعییـن ترادف شده که شباهت زیادی با جدایه های PAV آمریکا ، فرانسه و ژاپن داشت. بـــعلاوه قطعــه ای از یـــک جدایی RPV بــه طول 719 نـــوکلئوتیــد شامـل قسمتی از ژنهای پـــروتئین پوششی و پـــروتئین پیوسته خوانی شـــده نیز تــعیین تــرادف شده است که شبــاهت زیادی با CYDV – RPV نشان داده است (87) .

این مطلب را هم بخوانید :

 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...