پایان نامه بررسی رابطه صمیمیت زناشویی و بخشودگی با تعهد زناشویی در کارکنان زن متأهل شاغل در آموزش و پرورش شهر شاهرود |
1-6 تعریف متغیرها و اصطلاحات پژوهش ……………. 9
1-6-1 تعاریف نظری ………………………….. 9
1-6-1-1 تعهد زناشویی ……………………….. 9
1-6-1-2 صمیمیت زناشویی ……………………… 9
1-6-1-3 بخشودگی ……………………………. 10
1-6-2 تعاریف عملیاتی ………………………. 10
1-6-2-1 تعهد زناشویی ……………………….. 10
1-6-2-2 صمیمیت زناشویی ……………………… 10
1-6-2-3 بخشودگی زناشویی …………………….. 10
فصل دوم؛ ادبیات و پیشینه پژوهش ………………. 12
2-1 ادبیات پژوهش …………………………… 12
2-1-1 تعهد زناشویی………………………….. 12
2-1-1-1 ماهیت و مفهوم تعهد زناشویی …………… 12
2-1-1-2 ابعاد تعهد زناشویی…………………… 18
2-1-1-2-1 تعهد شخصی…………………………. 18
2-1-1-2-2 تعهد اخلاقی………………………… 19
2-1-1-2-3 تعهد ساختاری………………………. 19
2-1-1-3 عوامل مؤثر بر تعهد زناشویی……………. 20
2-1-1-3-1 نگرش نسبت به ازدواج………………… 20
2-1-1-3-2 نگرش نسبت به طلاق…………………… 21
2-1-1-3-4 تجارب همخانگی بدون ازدواج…………… 21
2-1-1-3-5 کیفیت زندگی زناشویی………………… 22
2-1-1-3-6 ویژگی های شخصیتی…………………… 23
2-1-1-3-7 ساختار اجتماعی…………………….. 24
2-1-1-3-8 رضایت جنسی………………………… 25
2-1-1-4 نظریه ها و مدل های مرتبط با تعهد زناشویی.. 25
2-1-1-4-1 نظریه ها و مدل های عام تعهد زناشویی….. 25
2-1-1-4-1-1 نظریه وابستگی……………………. 25
2-1-1-4-1-2 مدل پاسخ به نارضایتی از رابطه……… 26
2-1-1-4-1-3 مدل زوال رابطه داک……………….. 28
2-1-1-4-2 نظریه ها و مدل های خاص تعهد زناشویی….. 29
2-1-1-4-2-1 نظریه استرنبرگ…………………… 29
2-1-1-4-2-2 مدل سرمایه گذاری راسبالت………….. 31
2-1-1-4-3 موانع تعهد زناشویی…………………. 32
2-1-2 صمیمیت زناشویی………………………… 33
2-1-2-1 ماهیت و مفهوم صمیمیت زناشویی………….. 33
2-1-2-2 نظریه ها و رویکردهای مربوط به صمیمیت…… 35
2-1-2-2-1 مدل ترکیبی وارینگ………………….. 36
2-1-2-2-2 دیدگاه رشدی فارمن………………….. 36
2-1-2-2-3 رویکرد تعاملی باگاروزی……………… 38
2-1-2-2-4 دیدگاه ترکیبی جسلسن………………… 39
2-1-2-2-5 نظریه دلبستگی جانسون و ویفن…………. 41
2-1-2-2-6 نظریه درک برابری والستر…………….. 42
2-1-3 بخشودگی………………………………. 45
2-1-3-1 ماهیت و مفهوم بخشودگی………………… 45
2-1-3-2 نظریه ها و رویکردهای مربوط به بخشودگی….. 49
2-1-3-2-1 والروند اسکینر…………………….. 49
2-1-3-2-2 مدل ورثینگتون……………………… 51
2-1-3-2-3 مدل پولارد…………………………. 53
2-2 پیشینه پژوهش……………………………. 54
2-2-1 پژوهشهای داخلی انجام شده……………….. 54
2-2-2 پژوهشهای خارجی انجام شده……………….. 56
فصل سوم: روششناسی پژوهش …………………….. 59
3-1 روش پژوهش………………………………. 60
3-2 جامعه آماری…………………………….. 60
3-3 نمونه و روش نمونهگیری……………………. 60
3-4 ابزار گردآوری داده ها……………………. 61
3-4-1 پرسشنامه تعهد زناشویی………………….. 61
این مطلب را هم بخوانید :
3-4-2 پرسشنامه صمیمیت زناشویی……………….. 62
3-4-3 پرسشنامه بخشودگی…………………….. 62
3-5 شیوه تجزیه و تحلیل داده ها……………… 63
فصل چهارم؛ تجزیه وتحلیل دادهها ………………. 65
4-1 یافتههای توصیفی ………………………… 65
4-2 یافتههای استنباطی ………………………. 68
فصل پنجم؛ بحث ونتیجه گیری …………………… 75
5-1 بحث و نتیجه گیری ……………………….. 75
5-2 محدودیتهای پژوهش ……………………….. 80
5-3 پیشنهادهای پژوهش ……………………….. 81
5-3-1 پیشنهادهای پژوهشی …………………… 81
5-3-2 پیشنهادهای کاربردی ……………………. 81
منابع …………………………………….. 83
پیوست ها …………………………………. 93
پیوست 1 (پرسشنامه استاندارد تعهد زناشویی) ….. 94
پیوست 2 (پرسشنامه صمیمیت زناشویی) …………. 96
پیوست 3 (پرسشنامه سنجش بخشش در خانواده) ……. 99
مقدمه
در میان عوامل اثرگذار بر سلامت روانی انسان ها، خانواده نقش بسیار مهمی دارد. خانواده کوچک ترین واحد اجتماعی و اساس تشکیل جامعه و حفظ عواطف انسانی است. ازدواج هسته اصلی خانواده را تشکیل میدهد. با پیمان ازدواج، ارتباطی شکل میگیرد که در مقایسه با دیگر ارتباطات انسانی، امنیتی بینظیر دارد. دیگر ارتباطات انسانی ممکن است یک بعد از حیات را پوشش دهند؛ اما در ازدواج، ابعاد مختلف جسمانی، عاطفی، اجتماعی و ذهنی نیز پوشش داده میشود و رابطهای زیستی، اقتصادی، عاطفی – روانی، اجتماعی و معنوی بین زن و شوهر برقرار میشود. ازدواج اولین تعهد عاطفی و حقوقی ای است که در بزرگسالی منعقد میشود، به گونه ای که انتخاب همسر و انعقاد پیمان زناشویی، نقطه ی عطفی در رشد و پیشرفت شخص تلقی میشود (نظری، 1389). ازدواج رابطه ای انسانی، پیچیده، ظریف و پویاست و از ویژگی های خاصی برخوردار است. در جوامع امروز زندگی انسان ها در تمامی ابعاد دستخوش تغییرات سریع و شگرفی شده است. ازدواج و زندگی زناشویی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هرچند ازدواج به عنوان نهادی جهانی باقی مانده است، ولی اهداف و انتظارات و نحوه شکل گیری آن بر اثر تغییرات مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در طول زمان تغییر کرده است. در گذشته، همسران به وسیله والدین انتخاب می شدند و ازدواج، قرارداد بین خانواده ها بود. همچنین ازدواج وسیله تنظیم رفتار جنسی، تولید نسل، حفظ وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده و نیاز جامعه برای تثبیت خانواده بود. با تغییر و تحولات اجتماعی و اقتصادی، اساس ازدواج از قرارداد بین والدین به انتخاب همسر و آزادی انتخاب تغییر کرد و علاوه بر مسائل اجتماعی و اقتصادی، جاذبه رومانتیک و نیازهای شخصی اساس انتخاب همسر شد. هدف ازدواج نیز از ارتباط اجتماعی و خانوادگی، به ارضای نیازهای عاطفی – روانی شخصی تغییر پیدا کرد. همچنین ازدواج یک واقعه اجتماعی مهم نیز میباشد که مشروعیت روابط جسمانی و جنسی را تسهیل میکند و به حفظ گروه و نسل ها از نظر کمی و کیفی کمک میکند (تبعه امامی، 1382). میتوان گفت ازدواج دارای منشأ زیستی و جسمی است که بر آن حیات فرهنگی نیز افزوده میشود تا با ساخت خویشاوندی موجبات دگرگونی حیات طبیعی را فراهم آورد. این فرآیند ناشی از این واقعیت است که انسان موجودی برخوردار از نیازهای طبیعی و اجتماعی است. به همین دلیل است که بیان میشود ازدواج دارای ابعاد زیستی، اقتصادی، عاطفی – روانی و اجتماعی است. بر این مبنا، همزیستی زن و شوهر در درون خانواده آنان را در چنان گردونه ای از تعامل های مختلف قرار میدهد که قابل مقایسه با هیچ یک از الگوهای روابط دیگر انسانی نیست. ازدواج، مطلوب ترین فرصت برای گیراترین تبادل کلام ها، پرجاذبه ترین رفتارها، همسوترین اندیشه ها، استوارترین گام ها و
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-06-26] [ 06:28:00 ب.ظ ]
|