پایان نامه رابطه دینداری و نگرش مذهبی با سلامت روان نوجوانان |
1-7 تعریف عملیاتی.. 10
فصل دوم. 11
پیشینه پژوهش… 11
2-1 مذهب از نظر لغوی.. 12
2-2 تاریخچه ادیان و مذاهب… 12
2-3 اصول آثار نگرش مذهبی بر باورها 13
2-3-1 اصل توحید. 13
2-3-2 اصل نبوت… 13
2-3-3 اصل معاد. 14
2-4 دیدگاه های روانشناسان غربی در مورد مذهب… 15
2-5 مذهب و نوجوانی.. 21
2-6 مذهب به عنوان عامل پیشگیری.. 23
2-7 ضرورت نگرش مذهبی.. 24
2-8 مزایای نگرش مذهبی.. 25
2-8-1 خوش بینی.. 25
2-8-2 توکل.. 25
2-8-3 تسلیم در برابر اراده الهی.. 27
2-8-4 شادکامی.. 27
2-9 دین و سلامت روان. 28
2-10 سلامت روان. 29
2-11 مفهوم سلامت روان. 29
2-12 تاریخچه سلامت روان. 31
2-13 اهمیت سلامت روان. 32
2-14 جنبه های مختلف سلامت روان. 32
2-14-1 بهزیستی روانی.. 32
2-14-2 فقدان یک اختلال روانی.. 34
2-14-3 ملاحظات فرهنگی و مذهبی.. 34
2-15 مولفه های مثبت در سلامت روانی.. 35
2-16 سلامت روان از دیدگاه روان شناسان. 35
2-17 دین و دینداری.. 47
2-18 تعریف دین.. 47
2-19 تعهد دینی.. 50
2-20 بعد اعتقادی.. 50
2-21 بعد اخلاقی.. 50
2-22 پیشینه های پژوهشی.. 51
3-1طرح پژوهش… 57
3-2معرفی متغیر ها 57
3-3 جامعه ی آماری.. 57
3-4 نمونه و روش نمونه گیری.. 57
3-5 ابزار پژوهش… 57
3-5-1 پرسشنامه سلامت روانی (GHQ-28 ) گلدبرگ : 57
3-6 اعتبار و پایایی پرسش نامه. 58
3-7 اعتبار و پایی ابزار ها : 59
3-7-1 شواهد مربوط به اعتبار GHQ.. 59
3-8 پرسشنامه نگرش مذهبی براهنی (گلریز و براهنی، 1353): 59
3-9 شیوه اجرا 60
فصل چهارم. 61
تجزیه و تحلیل دادهها 61
4-1 روش تجزیه و تحلیل داده ها 62
4-2 یافته های توصیفی.. 62
4-3 یافته های استنباطی.. 63
فصل پنجم. 67
بحث و نتیجهگیری.. 67
5-1 بحث و تفسیر نتایج.. 68
5-2 محدودیت های پژوهش… 72
5-3 پیشنهادات پژوهشی.. 73
منابع. 74
ضمائم. 78
این مطلب را هم بخوانید :
فهرست جداول
جدول 4-1 میانگین و انحراف معیار متغیرهای سلامت روان و مولفه های آن ( اختلال افسردگی، عملکرد اجتماعی، اضطراب و نشان های جسمانی) ……………………………………….62
جدول 4-2 میانگین و انحراف معیار متغیر نگرش مذهبی………………………………63
جدول 4-3 ضریب همبستگی بین نگرش مذهبی و سلامت روان دانش آموزان……………….63
جدول 4-4 ضریب همبستگی بین نگرش مذهبی و نشانه های جسمانی دانش آموزان…….64
جدول 4-5 ضریب همبستگی بین نگرش مذهبی و اختلال در عملکرد اجتماعی دانشآموزان…………………………………………………………………………………………………………..64
جدول 4-6 ضریب همبستگی بین نگرش مذهبی و اختلال در عملکرد اجتماعی دانشآموزان……………………………………………………………………………………………………………65
جدول 4-7 ضریب همبستگی بین نگرش مذهبی و اختلال در عملکرد افسردگی دانشآموزان…………………………………………………………………………………………………………..66
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی دینداری با سلامت روان بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 360نوجـوان دختر که به روش تصادفی چند مرحله ای از میان دانـش آمـوزان 16 تـا 18 سـاله ی شـهر کرمانشاه انتخاب شدند و به پرسشنامه های مقیاس سنجش دینداری و سلامت عمومی پاسخ دادند. داده ها به کمک ضـریب همبستگی پیرسون گام به گام تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که بین دینـداری و سلامت عمومی روابط منفی و معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که بـین مؤلفـه هـای نگرش مذهبی با ، نشانه های جسمانی ، کارکرد اجتماعی ،علائم اضطرابی و علائم افسردگی با مؤلفه های سلامت عمومی رابطـه ی منفی و معناداری وجود دارد. همبستگی پیرسون گام به گام نشان داد که مؤلفه های نگرش مذهبی ، به ترتیب پیش بینی کننده ی سلامت عمومی می باشند. ارتباط بین مؤلفه های دینداری با مؤلفه های سلامت عمـومی نشانگر تأثیرگذاری دینداری بر جنبه های مختلف سلامت عمومی نوجوانان دارد و دینداری می تواند یک عامـل مهم درشکل گیری سلامت عمومی باشد.
کلید واژه: دینداری، نگرش مذهبی ، سلامت روان، نوجوانان
فصل یکم
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-06-26] [ 04:55:00 ب.ظ ]
|