دانلود پایان نامه:بررسی ارتباط بین جهت گیری مذهبی، سلامت معنوی با مهارت ابراز وجود (قاطعیت) در بین معتادین كمپ اعتیاد شهر ایلام |
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… 71
3-2- روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………….. 71
3-3- شیوه اجرای تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 72
3-4- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………. 72
3-5- حجم نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………. 72
3-6- ابزار جمع آوری دادهها…………………………………………………………………………………………. 73
3-6- 1- پرسشنامهی سلامت معنوی………………………………………………………………………………… 73
3-6- 2- پرسشنامه جهت گیری مذهبی…………………………………………………………………………….. 74
3-6- 3- پرسشنامه ابراز وجود………………………………………………………………………………………… 74
3-6-4- روایی ابزار اندازه گیری……………………………………………………………………………………… 74
3-6-5- پایایی ابزار اندازه گیری……………………………………………………………………………………… 74
3-7- روش تجزیه و تحلیل دادهها…………………………………………………………………………………… 75
3-7-1- ضریب همبستگی پیرسون…………………………………………………………………………………… 75
3-8- جمع بندی…………………………………………………………………………………………………………. 76
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… 78
4-2- تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………………………….. 79
4-3- آمار استنباطی…………………………………………………………………………………………………….. 81
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
این مطلب را هم بخوانید :
5-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………. 86
5-2- بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………… 87
5-3- پیشنهادها و راهکارهای مبتی بر یافتههای پژوهش………………………………………………………… 88
5-3-1- پیشنهادها به پژوهشگران بعدی……………………………………………………………………………. 88
5-3-2- پیشنهادهای كاربردی…………………………………………………………………………………………. 89
5-4- محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………………………………. 89
5-4- 1- محدودیتهای در اختیار پژوهشگر……………………………………………………………………… 89
5-4- 2- محدودیتهای خارج از اختیار پژوهشگر………………………………………………………………. 89
منابع…………………………………………………………………………………………………………………………. 90
ضمائم……………………………………………………………………………………………………………………….. 92
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1-ضریب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای پرسشنامه معتادین كمپ اعتیاد………………. 75
جدول 4-1- توزیع فراوانی مربوط به جنسیت، وضعیت تاهل، سن و سطح تحصیلات پاسخگویان….. 79
جدول 4-2- توزیع فراوانی مربوط به وضعیت استخدام، طول دوران اعتیاد و وضعیت مصرف مواد….. 80
جدول شماره 4-3- آزمون همبستگی پیرسون بین جهت گیری مذهبی با مهارت ابراز وجود در بین معتادین کمپ اعتیاد ایلام…………………………………………………………………………………………………………………………. 81
جدول شماره 4-4- آزمون همبستگی پیرسون بین جهتگیری مذهبی(درونی) با مهارت ابراز وجود در بین معتادین کمپ اعتیاد ایلام………………………………………………………………………………………………………………….. 82
جدول شماره 4-5- آزمون همبستگی پیرسون بین جهتگیری مذهبی(بیرونی) با مهارت ابراز وجود در بین معتادین کمپ اعتیاد ایلام………………………………………………………………………………………………………………….. 83
جدول شماره 4-6- آزمون همبستگی پیرسون بین سلامت معنوی با مهارت ابراز وجود در بین معتادین کمپ اعتیاد ایلام……………………………………………………………………………………………………………………………….. 84
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
ترقی و پویایی و اعتلای هر جامعهای جز در داشتن عناصر و اعضایی سالم و کارآمد در آن اجتماع نیست افرادی که علاوه بر وضعیت جسمانی مناسب ازلحاظ وضعیت روحی و روانی نیز در حد متعادل و مطلوبی باشند. بدون تردید تقارن سلامتی جسمانی و روانی اصلیترین نتیجهاش داشتن جامعهای شکوفا و با آتیه است. سلامت روانی مقولهای بسیار حائز اهمیت است چراکه تأثیر روح و روان بر عملکرد جسمانی بر هیچکس پوشیده نیست. در این راه بزرگان مذهبی ما و همچنین دانشمندان علوم پزشکی از دیرباز بر مبحث سلامت روان تأکید داشتهاند.
در جوامع کنونی و بهویژه با ورود به قرن بیست و یکم اکثریت قریب اتفاق افراد به اصول بهداشتی مربوط به ابعاد مختلف جسمانی خویش آگاهی دارند به والدین از طریق رسانههای گروهی و به فرزندان از طریق آموزشگاهها این مهم توصیه و سفارش میشود. ولی اکثریت جامعه متأسفانه به امر بسیار مهم بهداشت روانی خود و فرزندان اهمیت نمیدهند و بهتر آنکه بیان نمائیام آگاهی ندارند(میلانی فر،1379). درحالیکه برحسب آمارهای کشورهای مختلف تعداد افراد مبنی بر مشکلات و معضلات روانی رو به فزونی است. گرچه به نظر میرسد همه انسانها مسئول اعمال و سلامت خود هستند ولی در مورد وابستگی به مواد و اعتیاد مسئله اندكی پیچیده تر است بدین معنی كه فرد معتاد صرفا یك مصرف كننده نیست كه هر وقت خواست ماده ای را مصرف كند و هر وقت نخواست آن را كنار بگذارد. در واقع مجموعه ای از عوامل ذهنی، روانی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … فرد را به این سمت سوق میدهند كه معمولا همه آنها در نگاه اول موردتوجه قرارنمی گیرند و روند درمان راتحت تاثیر قرار میدهند و البته خود اعتیاد و فرد وابسته به مواد نیز بر عوامل بالا تاثیر میگذارند و خانواده و جامعه را به واکنشهای خاص وادار میکند لذا اخیراً بر رفتار خانواده ونقش آنها بر ادامه اعتیاد فرد تاكید شده است و البته سوالی كه اغلب پدر و مادرها وهمسران میپرسند این است كه در مقابل فرد وابسته به مواد چه رفتاری نشان بدهیم كه فرد مجدداً مصرف مواد را شروع نكند پاسخ به این سوال اندكی مشكل است وراهنمایی ها بستگی به شرایط فرد وخانواده اش دارد وشایدپاسخ به اینكه چه كارهایی را نبایدانجام داد راحتترباشد. (بیابانگرد، 1373)
اختیاردادن [1] اولین و مورد توافقترین مشخصه هموابستگی[2] است که در آن اعضای خانواده فکر میکنند کمترین کنترل را روی توانمندسازی افراد برای مصرف مواد دارند و آن هم به خاطر فشار اجتماعی روی افراد حمایت گر خانواده مثل همسرومادر است که از اعضای دیگر خانواده حمایت میکنند یا ممکن است وابستگیهای بین فردی بیمار گونه بین افراد خانواده وجود داشته باشد که یک نفر از فرد معتاد حمایت میکند. که هر دوی این رفتارها واحساس ها باعث میشود که در مقابل تغییر رفتار اعتیادی مقاومت ایجاد شود. بنابراین، برای پیشگیری از بروز حالات عدم تعادل روانی و خارج شدن انسان از خط صراط مستقیم، باید بازگشت به فطرت پاک الهی را توصیه كرد، همچنین قدرت ابرازوجود تا انسان به دور از عوامل تحریکی خارجکننده از صراط مستقیم، به این راه راست پاینهد و منحرف نگردد. اینجا نقطة عطف ارتباط بین دین و مذهب و بهداشت روانی است؛ زیرا بهداشت روانی نیاز به شناخت کامل روان انسان دارد؛ دین نشئت گرفته از علم الهی است و خالق، از روان مخلوق خود شناخت كامل دارد. بنابراین، دین میتواند اطلاعات جامعی دربارة روان انسان ارائه کند و آموزههای آن میتواند راهنمای کاملی برای رعایت بهداشت روانی باشد. (بیابانگرد، 1373).
1-2- بیان مسئله
بر اساس جدیدترین پژوهشهای جامعهشناختی، 95% انسانها به وجود خداوند ایمان دارند. محققان هیچ قومی از اقوام بشری را نیافتهاند که صاحب نوعی دین نباشند. مذهب به عنوان مجموعه ای از اعتقادات بایدها و نبایدها و نیز ارزشهای اختصاصی و تعمیم یافته، از مؤثرترین تکیه گاههای روانی به شمار میرود و قادر است معنای زندگی را در لحظههای عمر فراهم کند و در شر ایط خاص نیز با فراهم سازی تکیهگاههای تبیینی، فرد را از تعلیق و بیمعنایی نجات دهد. آملینگ از مذهب به مثابه یک مجموعه عقاید سازمان یافته یاد میکند که به سؤالات زندگی پاسخ میدهد. و در قالب متون مذهبی، تشریفات و اعمال سازماندهی میشود (وولف[3]، 2011) اسپیکلا و همکاران مذهب را به عنوان یک نظام مرجع برای تفسیر وقایع زندگی مورد بحث قرار میدهند. مذهب به عنوان یک نظام با معنا تصور میشود که افراد از آن برای کمک به فهم مسایل جهانی، پیش بینی، مهار وقایع و حفظ حرمت خود استفاده میکنند. در همین زمینه، یکی از موضوعات دینی و مذهبی، که از سوی محققان به عنوان شاخص پیروی یا تمایل به آموزههای دینی در پیشینه پژوهشات مطرح شده، جهت گیری مذهبی است. این مفهوم بر دلایل ابزاری و غیرابزاری بودن افراد، در گزاردن کنشهای مذهبی دلالت دارد. (جان بزرگی، 1388) جهت گیری مذهبی عبارت است از: عملكرد فرد بر اساس باورهای دینی خود. جهت گیری مذهبی به قرار مرجعیت بخشیدن به ساختار روابط و مناسبات در تمام ابعاد آن، در پرتو رابطۀ انسان با خدا تعریف شده است. در
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-02] [ 05:03:00 ب.ظ ]
|