پایان نامه بررسی اثر کیفیت خدمات داخلی بر وفاداری مشتریان با استفاده از مدل زنجیره سود خدمات |
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه—————————————– 2
1-2- بیان مسئله———————————— 3
1-3- اهمیت و ضرورت مطالعه————————– 4
1-4- اهداف—————————————– 6
1-4-1- هدف اصلی———————————– 6
1-4-2- اهداف فرعی——————————— 6
1-5- فرضیهها————————————— 6
1-5-1- فرضیه اصلی——————————— 6
1-5-2- فرضیههای فرعی—————————— 6
1-6- روش تحقیق————————————- 7
1-6-1- نوع تحقیق———————————- 7
1-6-2- ابزار و روش گردآوری اطلاعات—————— 7
1-6-3- جامعه و نمونه آماری————————- 8
1-6-4- قلمرو تحقیق——————————– 8
1-6-5- روش تجزیهوتحلیل اطلاعات——————— 8
1-7- تعریف عملیاتی مفاهیم————————– 9
1-7-1- کیفیت خدمات داخلی————————– 9
1-7-2- توانایی خدمت——————————- 9
1-7-3- رضایت کارمند——————————- 9
1-7-4- تعهد سازمانی—————————— 10
1-7-5- ارزش درک شده——————————- 10
1-7-6- رضایت مشتری——————————- 10
1-7-7- اعتماد مشتری—————————— 10
1-7-8- وفاداری مشتری—————————– 10
1-8- محدودیتهای تحقیق—————————— 11
1-9- سازماندهی تحقیق——————————- 11
1-10- جمعبندی فصل اول—————————— 12
صل دوم: ادبیات تحقیق
2-1- مقدمه—————————————– 14
2-2- مبانی نظری———————————— 15
2-2-1- خدمات شرکتهای کارگزاری——————— 15
2-2-2- مدل زنجیره سود خدمات———————– 17
2-2-3- کیفیت خدمات——————————- 20
2-2-3-1- کیفیت خدمات داخلی——————– 23
2-2-3-2- ارزش خدمات————————– 24
2-2-4- رضایت————————————- 26
2-2-4-1- رضایت مشتری————————– 26
2-2-4-1- رضایت کارمند————————- 27
2-2-5- وفاداری———————————– 28
2-2-5-1- وفاداری مشتری———————— 28
2-2-5-2- تعهد سازمانی————————- 30
2-2-6- دیگر متغیرهای زنجیره سود خدمات————- 31
2-2-6-1- اعتماد مشتری————————- 31
2-2-6-2- توانایی خدمت————————- 32
2-2-7- رابطه کیفیت خدمات داخلی با توانایی خدمت و رضایت کارمند 33
2-2-8- رابطه توانایی خدمت با رضایت کارمند و تعهد سازمانی 33
2-2-9- رابطه رضایت کارمند با تعهد سازمانی——— 34
2-2-10- رابطه تعهد سازمانی با ارزش درک شده——— 34
2-2-11- رابطه ارزش درک شده با رضایت و اعتماد مشتری- 35
2-2-12- رابطه رضایت با اعتماد و وفاداری مشتری—— 35
2-2-13- رابطه اعتماد با وفاداری مشتری————- 36
2-3- مطالعات تجربی——————————— 36
2-3-1- مطالعات خارجی—————————– 36
2-3-2- مطالعات داخلی—————————– 40
2-4- جمعبندی فصل دوم——————————- 46
این مطلب را هم بخوانید :
فصل سوم: روششناسی تحقیق
3-1- مقدمه—————————————– 49
3-2- نوع تحقیق————————————- 50
3-3- جامعه و نمونه آماری————————— 50
3-4- فرضیهها————————————— 52
3-5- مدل مفهومی تحقیق—————————— 53
3-6- ابزار و روش گردآوری اطلاعات——————– 53
3-6-1- متغیرهای تحقیق—————————- 54
3-6-1-1- متغیر مستقل————————– 55
3-6-1-1- متغیرهای واسطه———————– 55
3-6-1-2- متغیر وابسته————————- 56
3-7-1- روایی————————————- 57
3-7-2- پایایی———————————— 57
3-8- روش تجزیهوتحلیل اطلاعات———————— 58
3-9- جمعبندی فصل سوم——————————- 59
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
4-1- مقدمه—————————————– 61
4-2- مشخصههای عمومی پاسخدهندگان——————– 62
4-2-1- جنسیت————————————- 62
4-2-2- وضعیت تأهل——————————– 63
4-2-3- سن—————————————- 63
4-2-4- سطح تحصیلات——————————– 64
4-2-5- سابقه خدمت کارکنان————————- 64
4-2-6- درآمد ماهیانه کارکنان———————- 65
4-3- شاخصهای توصیفی——————————– 65
4-5- آزمون میانگین——————————— 66
4-5- تحلیل همبستگی——————————— 68
4-5-1- همبستگی کیفیت خدمات داخلی با وفاداری مشتری، توانایی خدمت و رضایت کارمند———————————————- 68
4-5-2- همبستگی توانایی خدمت با رضایت کارمند و تعهد سازمانی 69
4-5-3- همبستگی رضایت کارمند با تعهد سازمانی——- 69
4-5-4- همبستگی تعهد سازمانی با ارزش درک شده——- 70
4-5-5- همبستگی ارزش درک شده با رضایت و اعتماد مشتری 70
4-5-6- همبستگی رضایت مشتری با اعتماد و وفاداری مشتری 71
4-5-7- همبستگی اعتماد مشتری با وفاداری مشتری—— 71
4-6- تحلیل عاملی———————————– 72
4-6-1- تحلیل عاملی اکتشافی———————— 72
4-6-2- تحلیل عاملی تأییدی————————- 76
4-7- تحلیل مسیر———————————— 78
4-8- جمعبندی فصل چهارم—————————– 83
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه—————————————– 85
5-2- تفسیر نتایج حاصل از سؤالات جمعیت شناختی——– 85
5-3- بحث و نتیجهگیری——————————- 87
5-3-1- فرضیه اصلی——————————– 86
5-3-2- فرضیه اول——————————— 86
5-3-3- فرضیه دوم——————————— 86
5-3-4- فرضیه سوم——————————— 87
5-3-5- فرضیه چهارم——————————- 87
5-3-6- فرضیه پنجم——————————– 87
5-3-7- فرضیه ششم——————————— 88
5-3-8- فرضیه هفتم——————————– 88
5-3-9- فرضیه هشتم——————————– 88
5-3-10- فرضیه نهم——————————— 89
5-3-11- فرضیه دهم——————————— 89
5-3-12- فرضیه یازدهم—————————— 89
5-4- محدودیتها————————————- 90
5-5- پیشنهادهای کاربردی—————————- 91
5-6- پیشنهادها برای تحقیقهای آتی——————- 92
5-7- جمعبندی فصل پنجم—————————— 93
منابع و مأخذ
الف) منابع فارسی———————————- 95
ب) منابع انگلیسی———————————- 98
پیوستها
– مقدمه
جهان در دههی اخیر با تحولات بسیاری روبرو شده است. روشهای دیرین کسبوکار کارایی خود را از دست دادهاند. خدمات در اقتصاد جهانی و همچنین اقتصاد ایران به شکل چشمگیری رشد کرده است. بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی ایران به خدمات اختصاصیافته و این میزان رو به رشد است. با توجه به نقش برجسته خدمات، سازمانها به این نتیجه رسیدهاند که کسب شهرت و اعتبار بسیار دشوار بوده درحالیکه از دست دادن آن بسیار آسان است. سازمانهای آگاه آنهایی هستند که صرفاً به دنبال فروش نیستند بلکه در پی ایجاد یک ساختار مناسب در درون خود هستند تا بتوانند با ارائه کیفیت خدمات مناسب رضایت بلندمدت مشتریان را به دست آورند. با توجه به این شرایط کاملاً واضح است که کارکنان متعهد نقش برجستهای را در ارائه خدمات مناسب و ایجاد وفاداری در مشتریان خواهند داشت. بنابراین توجه سازمانها به کارکنان بهمنظور افزایش سودآوری امری ضروری محسوب میگردد. این فصل با توجه به بخش بیان مسئله و اهمیت و ضرورت موضوع با این سؤال شروع شده است که اثر کیفیت خدمات داخلی بر وفاداری مشتریان چگونه است؟ بهمنظور پاسخگویی به این سؤال مطابق با اهداف تحقیق، یک فرضیه اصلی و یازده فرضیه فرعی مطرح شده است و در ادامه بهطور خلاصه در مورد نوع تحقیق، روش و ابزار گردآوری اطلاعات، جامعه و نمونه آماری، قلمرو تحقیق و روش تجزیهوتحلیل اطلاعات بحث شده است. پسازآن تعریف عملیاتی متغیرها آورده شده و درنهایت به بررسی محدودیتها و سازماندهی تحقیق پرداخته شده است.
1-2- بیان مسئله
در فضای رقابتی امروزی سازمانها در جهت ایجاد یک ساختار مناسب برای افزایش سودآوری باید خود را بهدرستی به مشتریان معرفی نمایند و این امر جز در سایه ارائه خدمات رضایتبخش میسر نخواهد بود. کیفیت خدمات مطابق با انتظارات مشتریان برای حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید امری ضروری است. سازمانها بهخصوص سازمانهای خدماتی در تلاش هستند تا کیفیت خدمات خود را مطابق با انتظارات مشتریان افزایش دهند. نکتهای که باید در اینجا به آن توجه کرد این است که در اغلب موارد کارکنان خود بخشی از خدمات هستند. بهعبارتدیگر کارکنان بایستی خدمت را تولید و ارائه کنند و از طرف دیگر آنها مسئولیت بازاریابی را نیز بر عهده دارند. در حقیقت کارکنان به دلیل ویژگی تفکیکناپذیری خدمات، در خدماتی که مشتریان دریافت میکنند نقش اساسی ایفاء میکنند. بنابراین تلاش سازمانها بهمنظور بهبود کیفیت خدمات برای مشتریان خارجی در ابتدا باید با تأمین نیازهای مشتریان داخلی یعنی کارکنان آغاز گردد. سازمانها اغلب برنامههای بازاریابی داخلی را برای تشویق کارکنان و بهمنظور بهبود خدمات به مشتری ارائه میدهند. این برنامهها کارکنانی را که در تعامل با مشتریان هستند، بهمنظور رسیدن به اهداف از پیش تعیینشده و بهبود عملکرد شغلی، تشویق میکنند. درصورتیکه کارکنان کیفیت خدمات داخلی را مطابق با برنامههای بازاریابی کارفرما درک کنند این ادراک اثر معنیداری بر روی توانایی خدمت کارکنان خواهد داشت که این بهنوبۀ خود تأثیر مثبتی برافزایش رضایت و تعهدات سازمانی کارکنان دارد. زمانی که در سازمانی جایگاه مشتری و نقش وی بهدرستی تعریف و تعیین شده باشد و خدمت به مشتری بهعنوان یک ارزش مطرح و به آن عمل شود سازمان در مدار و دور صحیح خود قرار میگیرد و کارکنان متعهد سازمان، خدمات باکیفیت به مشتری ارائه میدهند. با بهبود کیفت خدمات ارائهشده، ادراکات مشتریان از ارزش، رضایت، و اعتماد نیز بهبود خواهد یافت و وفاداری آنها به سازمان افزایش پیدا خواهد کرد. بهبود رضایت و وفاداری مشتری بهنوبۀ خود منجر به افزایش سودآوری در سازمان میگردد.
ایجاد یک محیط کاری که از طرفی کارکنان را تشویق به ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان کند و از طرف دیگر به کیفیت خدمات داخلی درک شده توسط کارکنان نیز توجه کند امری دشوار است. بنابراین برای توضیح رابطه بین کارکنان و مشتریان و بهمنظور افزایش سودآوری سازمانها شوازینگر و هسکیت[1] (1991) مدل اولیه زنجیره سود خدمات را معرفی کردند. این مدل بهبود کیفیت خدمات به مشتریان را با رضایت و روحیۀ کارکنان ترکیب کرد. امروزه مدل زنجیره سود خدمات توسعه یافته است بهطوریکه رابطهی برجسته بین سازههای مرتبط با کارکنان و سازههای مرتبط با مشتریان را نشان میدهد. در تحقیق حاضر با استفاده از مدل زنجیره سود خدمات به تبیین رابطه ساختاری بین سازههای مرتبط با کارکنان شامل کیفیت خدمات داخلی، توانایی خدمت، رضایت کارمند، و تعهد سازمانی و نیز سازههای مرتبط با مشتریان شامل ارزش درک شده، رضایت مشتری، اعتماد مشتری، و وفاداری مشتری در شرکتهای کارگزاری استان تهران دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار خواهیم پرداخت و در پی پاسخگویی به این سؤال هستیم که اثر کیفیت خدمات داخلی بر وفاداری مشتریان چگونه است.
1-3- اهمیت و ضرورت مطالعه
صنایع خدماتی از پررونقترین صنایع در قرن بیست و یکم هستند (پاکدل و هارود[2]، 2005). امروزه افراد در محیطی زندگی میکنند که بهطور روزافزونی بهسوی اقتصاد مبتنی بر خدمات پیش میروند. اغلب محصولاتی که خریداری میکنیم عناصری از خدمت را نیز شامل میشوند. درواقع طیف وسیعی از کالاها برای داشتن مزیت رقابتی بر فعالیتهایی مبتنی بر خدمات تکیه دارند (امیری و همکاران، 1387). آمارهای منتشره بانک جهانی در سال 2012، حکایت از این واقعیت دارد که در سال 2010 بهطور متوسط 75 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای با درآمد بالا در بخش خدمات صورت گرفته است. این رقم برای ایران 57 درصد گزارش شده است، بخش خدمات دارای بیشترین نرخ رشد یعنی 2.1 درصد در اقتصاد جهانی بوده است و بیش از 47 درصد اشتغال مردان، 42 درصد اشتغال زنان و نزدیک به 20 درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است. در این میان بخش خدمات مالی به دلیل توانایی در رشد اقتصادی کشورها از طریق افزایش سطح سرمایه و ایجاد نوآوریهای فنی بیشترین رشد را داشته، بهطوریکه 7.5 درصد کل تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است (مهرگان و همکاران، 1392).
نگاهی به افزایش سرمایههای بینالمللی و نیز توجه به گردش چرخهای اقتصادی نشاندهنده این واقعیت است که همگی متکی به تضمینهای ناشی از سرمایهگذاریهای بورس و اوراق بهادار هستند (دموری و فرید، 1390). در بازارهای مالی چرخش نقدینگی از سوی فضای مازاد بهسوی فضاهای کمبود نقدینگی هست و حلقه این چرخش از طریق واسطههای مالی یعنی شرکتهای کارگزاری است. شرکتهای کارگزاری بهعنوان دلالان رسمی بازار، نهتنها در ارائه یکی از مهمترین ارکان بازار یعنی معاملات فعال هستند بلکه در جهت ایجاد تعادل و بازار سازی نقش اساسی داشته و میتوانند در تنظیم بازار کمک قابلتوجهی داشته باشند (مدنیمحمدی، 1385). خریدوفروش اوراق بهادار در بورس صرفاً از طریق کارگزاران انجام میشود و ازاینرو نیاز است که سرمایهگذاران با انتخاب کارگزار یا کارگزاران خود، فعالیتهای معاملاتی خود را پیگیری کنند. ازآنجاکه ماهیت بهکارگیری منابع مالی در بورس یک حرفه تخصصی است، لذا نقش کارگزاران بورس در رونق یا رکود آن اهمیتی اساسی دارد. بهعبارتدیگر، شیوه عملکرد کارکنان کارگزاریها بهخودیخود در گرایش صاحبان منابع پساندازی به سرمایهگذاری در اوراق بهادار یا رویگردانی از آن بسیار حائز اهمیت است (جوادشیخ و همکاران، 1390). هال روزنبلوث در کتابش با عنوان “مشتری در رتبه دوم قرار دارد” بیان میکند که سازمانها ابتدا بایستی بر کارکنانشان تأکید و تمرکز داشته باشند. (امیری و همکاران، 1387). اگر شرکتها به خواستههای کارکنان توجه کنند و اگر کارکنان انگیزه لازم را داشته باشند رفتارهای آنها در جهت اهداف سازمان تنظیم خواهد شد و درنتیجه با تأمین رضایت کارکنان، ارائه خدمات به مشتری باکیفیت بهتری انجام میشود و نهایتاً منجر به تأمین رضایت مشتریان و ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار در درون شرکت میگردد (پیرسی و مورگان[3]، 1991). با توجه به اهمیت و نقش کلیدی که کارکنان در موفقیت شرکتهای کارگزاری دارند و همچنین با توجه به مطالعات بسیار معدودی که در زمینۀ بررسی کیفیت خدمات داخلی کارگزاریها و اهمیت آن در ایجاد رضایت کارکنان، تعهد سازمانی، و درنتیجه رضایت و وفاداری مشتری صورت گرفته است، ضرورت این مطالعه هر چه بیشتر محسوستر میگردد. بنابراین در این مطالعه با پر کردن خلأهای موجود در مطالعات گذشته پیشنهادهایی به مدیران کارگزاریها برای جذب و نگهداشت مشتریان داخلی و خارجی ارائه گردیده است.
1-4- اهداف
1-4-1- هدف اصلی
- بررسی رابطه بین کیفیت خدمات داخلی با وفاداری مشتریان
1-4-2- اهداف فرعی
- بررسی رابطه بین کیفیت خدمات داخلی با توانایی خدمت و رضایت کارکنان
- بررسی رابطه بین توانایی خدمت با رضایت و تعهد سازمانی کارکنان
- بررسی رابطه بین رضایت کارکنان با تعهد سازمانی کارکنان
- بررسی رابطه بین تعهد سازمانی کارکنان با ارزش ادراکی مشتریان
- بررسی رابطه بین ارزش ادراکی مشتریان با رضایت و اعتماد مشتریان
- بررسی رابطه بین رضایت مشتریان با اعتماد و وفاداری مشتریان
- بررسی رابطه بین اعتماد مشتریان با وفاداری مشتریان
1-5- فرضیهها
1-5-1- فرضیه اصلی
- کیفیت خدمات داخلی اثر مثبت و معنیداری بر وفاداری مشتریان دارد.
1-5-2- فرضیههای فرعی
- فرضیه اول: کیفیت خدمات داخلی اثر مثبت و معنیداری بر توانایی خدمت کارکنان دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 01:04:00 ب.ظ ]
|