پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | محدودیتهای کاربرد روش مشارکتی (جیگ ساو) – 1 |
اثرات کاربرد روش مشارکتی (جیگ ساو)
جاکوبز و همکاران (۲۰۱۱) با نتیجه گیری از تحقیقات انجام نشده عنوان نموده اند که دانشآموزان با بهره گرفتن از یادگیری مشارکتی می توانند از مزایای زیر برخوردار شوند:
-
- دستاوردهای علمی خویش را بهبود بخشند.
-
- علی رغم سطح پیشرفت قبلی یا نیازهای فردی دیگر به طور فعال تر درگیر در موضوعات با دانشآموزان دیگر شوند.
-
- دانشآموزان در قبال یادگیری خود و دیگران احساس مسئولیت بیشتری می نمایند.
-
- مدت زمان درگیری انجام وظیفه و کار افزایش مییابد.
-
- مهارتهای اجتماعی را بهبود میبخشد.
-
- عشق به مدرسه را افزایش میبخشد.
-
- نگرش دانشآموزان را نسبت به یادگیری مدرسه و همسالان خود بهبود میبخشد.
-
- توانایی ارزش قائل شدن و ملاحظه دیدگاه های متنوع را افزایش می دهد.
- فرصت بیشتری به معلم برای مشاهده بررسی یادگیری دانشآموزان می دهد.
جاکوبز و همکاران (۲۰۰۲) نیز به برخی اثرات روش مشارکتی (جیگ ساو) در کلاس درس از دیدگاه صاحب نظران مختلف اشاره می نماید که بدین شرح می باشند:
-
- یادگیری متون و راهبردهای جدید از همکلاسان (هنز[۵۹]، ۱۹۹۰)
-
- رشد تفکر انتقادی در شاگردان (دیویدسم[۶۰] و دیگران، ۱۹۹۲)
-
- تقویت عزت نفس شاگردان (برونر[۶۱]، ۱۹۹۴)
-
- افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان (ویتور[۶۲] و دیگران، ۱۹۹۵)
-
- تقویت احساس مسئولیت دانشآموزان در برابر یادگیری خود و سایرین (برونز و سایرین، ۱۹۹۵)
-
- تقویت نگرش مثبت شاگردان نسبت به یادگیری علم و دانش (رونالد، ۱۹۹۷)
-
- تقویت مهارتهای خودرهبری (رونالد، ۱۹۹۷)
-
- تقویت پشتکار شاگردان برای حل مسائل درسی (رونالد، ۱۹۹۷)
-
- تقویت مهارتهای کلاس (ارتباطی-اجتماعی دانشآموزان) (فارل[۶۳]، ۱۹۹۹)
- افزایش پیشرفت تحصیلی همه دانشآموزان اعم از قوی، متوسط و ضعیف (هرید[۶۴]، ۲۰۰۰؛ هانگ، ۲۰۰ و سی، ۲۰۰۱، به نقل از ملازهی، ۱۳۹۱)
رابرت (۲۰۰۲) در بحث مربوط به مزایای به کارگیری روش جیگ ساو به موارد زیر اشاره می نماید:
-
- عزت نفس را در دانشآموزان میپروراند (جانسون و جانسون، ۲۰۰۶)
-
- با تجارب یادگیری بیشتر، رضایت خاطر دانشآموزان را بهبود میبخشد.
-
- نگرش مثبت را به مواد آموزشی افزایش می دهد.
-
- چالش برانگیزی بیشتر بدون این که میزان کار در مدت معین را نامعقول سازد (فلور[۶۵]، ۲۰۰۷)
-
- فراهم سازی درک عمیق تر برای دانشآموزان (فلور، ۲۰۰۹)
- منجر به تولید بیشتر و بهتر به سوالات (فلور، ۲۰۰۹)
محدودیتهای کاربرد روش مشارکتی (جیگ ساو)
- به اعتقاد بعضی از صاحبنظران این رویکرد برای همه شاگردان به یک اندازه نمی تواند سودمند باشد و دانشآموزانی که عملکرد بالایی دارند از روش یادگیری رقابتی بیشتر از یادگیری مشارکتی بهره میبرند (انویوبازی، ۲۰۱۱؛ به نقل از قهرمانی، ۱۳۹۰).
در رابطه با این اعتقاد صاحبنظرن بسیاری پاسخ گفته اند: مثلا وب میگوید: “دانشآموزان قوی به اندازه دانشآموزان ضعیف سود میبرند چون آن ها به خاطر موقعیتشان از سوی گروه تشویق می شوند و اعتماد به نفس پیدا می کنند (وب، ۲۰۱۱، ص۱۴۷، به نقل از قهرمانی، ۱۳۸۷).
فلور میگوید: دانشآموزان قوی از طریق این رویکرد به درک عمیق تر مطالب درسی نائل می شوند (فلور، ۲۰۱۱)
بیشتر صاحب نظران این عقیده را مورد تأکید قرار دادهاند این که روش مذکور میتواند برای همه دانشآموزان با تواناییهای مختلف مفید باشد مثلا اگر معلم نقش و وظیفه هر یک از دانشآموزان را دقیقا در داخل گروه مشخص نماید، محدودیتهایی که انوویوبازی، کوهن یا دیگران مطرح می کنند به حداقل میرسد.
-
- یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) تنها داروی حل مشکلات آموزشی کلاس درس نیست و به همین منظور بهتر است در کنار آن از سایر روشهای آموزشی استفاده شود، این روش در تمام رشتههای درسی قابل اجراست و بدون تردید معلم پس از اجرا باید نقاط قوت و ضعف اجرای روش را شناسایی نماید تا در آینده نقاط ضعف را کاهش و نقاط قوت را افزایش دهد. (شافر[۶۶]، ۲۰۱۲؛ به نقل از قهرمانی، ۱۳۸۷).
-
- زمانی که در یک پایه تحصیلی رویکرد یادگیری مشارکتی برای اولین بار اجرا می شود دانشآموزان به دلیل این که به روشهای توضیحی، عادت کردهاند و بیشتر شنونده منفعل بوده اند هر تغییر یا ضعیف غیرعادی در کلاس در آن ها گردید ایجاد می کنند به ویژه اگر در وضعیتهای قبلی در قالب همان روش سخنرانی و توضیحی خوب کار شده باشد، در این صورت باید به آن ها حق داد که هر تغییری را زیر سوال ببرند یا دچار تردید و نگرانی شوند هم چنین در ابتدای کاربرد این روش دانشآموزان تصور می کنند که همه کارها را آن ها انجام می دهند معلم هیچ اقدامی انجام نمی دهد اما پس از گذشت مدتی این روش جای خود را باز کند و تصور دانشآموزان تا حدود زیادی تغییر می کند و به مرور که معلم در کاربرد این مهارت بیشتر کسب می کند دانشآموزان اعتقاد بیشتری به سودمندی آن پیدا می کنند (هرید،۲۰۱۲؛ به نقل از قهرمانی، ۱۳۸۷).
-
- اجرای موفقیتآمیز این روش مستلزم همکاری خانواده با مدرسه است بنابرین والدین دانشآموزان باید در زمینه فواید کاربرد آن آگاه شوند (بروفر و دیگران، ۲۰۱۲؛ به نقل از قهرمانی، ۱۳۸۷)
-
- برخی بر این باورند که یادگیری مشارکتی احساس مسئولیت شاگردان را در زمینه یادگیری خودشان کاهش می دهد. (کول و چان، ۲۰۱۲) اما نظرگاهها و پژوهشها نشان دادند که طراحی و اجرای درست یادگیری مشارکتی احساس مسئولیت را در قبال یادگیری خود و سایرین افزایش می دهد.
-
- اجرای مؤثر این روش مستلزم توانایی معلم در زمینه برنامه ریزی و اداره مؤثر کلاس درس است. (بروفر و دیگران، ۲۰۱۲؛ به نقل از قهرمانی، ۱۳۸۷).
-
- برخی از معلمان بر این باورند که نمی توانند روش یادگیری مشارکتی را در کلاسهای پرجمعیت به کار ببندند و لازمه اجرای این رویکرد این است که دانشآموزان کلاس کمتر از ۳۰ نفر باشد (هرید، ۲۰۱۲) در حالی که میمعتقد است این رویکرد را در کلاسهای پرجمعیت تجربه کرده و نتایج مثبت گرفته است (می، ۲۰۱۲). همچنین گزارش شده که این روش برای کلاسهای بیش از صد نفر هم مؤثر واقع شده است.
-
- چنانچه این روش به خوبی اجرا نشود انگیزه دانشآموزان قوی هم نسبت به انجام دادن تکالیف و ارائه گزارشها کاهش مییابد (کوهن، ۲۰۱۲). آموزش مؤثر معلمان کارآمدی اجرای این رویکرد را افزایش می دهد (قهرمانی، ۱۳۹۱، ص۴۷)
“
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-09-20] [ 06:53:00 ب.ظ ]
|