پایان نامه حقوق هوایی از منظر حقوق عمومی ایران و بین الملل |
1-1-کمیته بین المللی متخصصان حقوق هوایی ………….. 15
2-معاهدات ایبروامریکن و پان امریکن.. 15
گفتار دوم: حقوق هوایی و حقوق فضایی.. 18
گفتار سوم: ورود حقوق خصوصی به صنعت هوایی.. 22
کنوانسیون ورشو و پروتکل های الحاقی.. 22
1-2-نارسایی های سیستم ورشو… 31
1-3-مقرررات ورشو و نیاز به روزآمد شدن…… 31
سازمان بین الملل هواپیمایی کشوری.. 36
گفتار اول: امنیت هوانوردی.. 44
1-صلاحیت دولتها در حقوق بینالملل برای رسیدگی به جرائم مربوط به هواپیما 45
1-3-اصل صلاحیت حمایتی یا حفاظتی.. 47
1-4-اصل صلاحیت جهانی یا همگامی.. 48
2-ضرورت وجود معاهده برای جلوگیری از جرائم در داخل یا علیه هواپیمای در حال پرواز. 50
3-معاهدات مربوط به مخاطرات هواپیمایی.. 51
4-جرائم ارتکابی در داخل هواپیما (کنوانسیون توکیو) 53
5-قابلیت اجرای معاهده و اهداف آن. 53
8-کنوانسیون توکیو ناظر به تصرف غیرقانونی هواپیما 57
8-1-اختیارات و وظایف دولتها 58
9-تصرف غیرقانونی هواپیما (کنوانسیون لاهه) 60
9-3-استرداد مجرم یا مظنون به ارتکاب جرم…. 64
10-اقدامات دولتها جهت اعاده کنترل هواپیما 66
گفتار دوم: اعمال غیرقانونی بر ضد امنیت هواپیمایی کشوری: 67
1-معاهده 1971 مونترال تحت عنوان اعمال غیرقانونی بر ضد امنیت هواپیمای کشوری……………………….. 67
1-2-صلاحیت رسیدگی به جرم ارتکابی.. 71
2-اجرای معاهده 1971 مونترال در قضیه لاکربی.. 72
2-3-صلاحیت تحت مقررات داخلی آمریکا 77
2-4-صلاحیت بر مبنای معاهده 1971 مونترال ….. 77
3-کنوانسیون و پروتکل 2010 پکن.. 79
این مطلب را هم بخوانید :
4-کنوانسیون علامتگذاری مواد منفجره پلاستیکی به منظور شناسایی.. 82
4-1-ضمیمه 17 کنوانسیون در خصوص حفاظت از هواپیمایی کشوری بینالمللی در برابر اعمال غیرقانونی…………….. 84
گفتار سوم: قوانین و مقررات ایران برای حفظ امنیت هواپیما 86
1-قانون مجازات اخلال کنندگان در امنیت پرواز هواپیما 86
2-قانون تشدید مجازات کبوترپرانی برای حفظ امنیت هواپیما 88
3-قانون مجازات اخلال گران در صنایع. 88
4-استفاده از علائم تقلبی در هواپیما 89
5-قابلیت اجرای قوانین جزائی ایران. 90
7-اهمیت تحقیق در حوادث هوایی توسط گروه تحقیق.. 94
7-1-دخالت دستگاه قضایی در تحقیق در حوادث هوایی.. 96
8-نتایج تحقیق حوادث هوایی.. 99
9-اهداف تحقیق انجام شده توسط قوه قضائیه و سازمان هواپیمایی.. 101
10-بالا بردن آگاهی و دانش قضات و کارشناسان تحقیق قوه قضائیه. 102
ثبت و تابعیت هواپیما در حقوق ایران و بین الملل.. 105
گفتار اول: ثبت و تابعیت هواپیما 106
1-ثبت و تابعیت هواپیما در حقوق بینالملل.. 107
1-2-مقررات مربوط به ثبت و تابعیت هواپیما در مقررات بینالمللی……. 108
1-3-ثبت هواپیماهای متعلق به متصدیان حمل و نقل چند ملیتی……. 110
2- ثبت و تابعیت هواپیما در قوانین هواپیمایی کشوری.. 111
2-1- تعریف هواپیما در قوانین هواپیمایی کشوری.. 111
2-2- شرائط و نحوه ثبت هواپیما در قوانین هواپیمایی کشوری.. 114
تشریفات و آیین نامه ثبت هواپیماها 118
قانون ثبت و تابعیت هواپیما 120
تغییر مالک هواپیما و خروج هواپیما از تابعیت… 122
ضمانت اجرای مقررات ثبت هواپیما 124
اجرای مقررات مربوط به هوانوردی.. 125
انتقال حقوق، وظایف و تکالیف دولت ثبت کننده هواپیما 128
گفتار دوم: حل و فصل اختلافات هوایی.. 130
1-حادثه پرواز 007 کره و بررسی آن در ایکائو. 134
1-1-اقدامات انجام شده از سوی شورای ایکائو…. 135
1-3-اصلاحیه کنوانسیون شیکاگو… 138
2-سرنگونی پرواز 655 ایران ایر و اقدامات معموله در ایکائو و دیوان. 144
2-1-درخواست دولت جمهوری اسلامی ایران ازشورای ایکائو…… 147
2-2-تصمیمات شورای ایکائو در قضیه ایرباس…….. 147
2-2-1- جلسه فوقالعاده شورای ایکائو. 147
2-2-2- یکصدو بیست و پنجمین جلسه شورای ایکائو. 149
2-2-3- یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای ایکائو. 151
3-مواضع دولتهای جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا 152
3-1-موضع جمهوری اسلامی ایران….. 152
3-2-موضع ایالات متحده آمریکا 153
4-رسیدگی به قضیه در دیوان بین المللی دادگستری.. 156
خسارات وارده به اشخاص ثالث بر روی زمین در حقوق ایران و بین الملل.. 159
گفتار اول: خسارات وارده به اشخاص ثالث روی زمین.. 160
کنوانسیونهای 1933 و 1952 رم در خصوص خسارات وارده به اشخاص ثالث… 160
کنوانسیونهای 2009 ایکائو در خصوص خسارات وارد به اشخاص ثالث… 162
قابلیت اجرای کنوانسیونهای بینالمللی.. 163
خسارت وارده ناشی از هواپیما 167
اشخاصی که مستحق دریافت غرامت هستند. 175
گفتار دوم: مسؤولیت متصدی حمل و نقل در قبال تاخیر در حقوق ایران و بین الملل.. 179
1-مسؤولیت متصدی حمل و نقل در قبال تاخیر در حقوق ایران. 180
1-1-مسئولیت صنعت هوایی ایران در قبال تادیه خسارت ناشی از تاخیر…….. 180
2-مطالبه خسارت ناشی از تاخیر پرواز در صورت عدم اجرای کنوانسیون ورشو. 183
3-جایگاه تادیه خسارت تاخیر در مقررات شرکت های هواپیمایی ایران. 186
5- اقدامات لازم در صورت وقوع تاخیر. 188
6-1-1- اقدامات لازم در صورت بروز تاخیر کمتر از دو ساعت: 190
6-1-2- تاخیر بین دو تا چهار ساعت… 190
7-نظارت و نحوه برخورد با شرکت هواپیمایی دارای پرواز تاخیردار. 191
8-مطالبه خسارت ناشی از عدم پذیرش مسافر به علت تایید بلیت اضافه بر ظرفیت هواپیما 193
9-جایگاه كنوانسیون ورشو در تادیه خسارت تاخیر در ایران. 194
گفتار دوم: مسؤولیت متصدی حمل و نقل در قبال تاخیر در حقوق بین الملل.. 198
چکیده:
با وجود گسترش و رشد چشمگیر صنعت هواپیمایی، سالیانه میلیونها نفر با این وسیلة سریع و نسبتاً امن مسافرت می نمایند، مسئلهای كه هیچگاه به آن توجه شایستهای نشده، حقوق مسافران هواپیماست. واقعیت آن است كه مسافران به حقوق خود به هنگام سفر با هواپیما آشنا نیستند. این عدم اطلاع را میتوان اساسیترین مشكل در زمینة حقوق مسافران دانست. به همین جهت، اغلب مسافران هواپیما در صورتی كه با مشكلی در پرواز مواجه شوند، دچار سردرگمی شده و مسئله را پیگیری نمیكنند و یا در صورت پیگیری، بدون رسیدن به نتیجهای آن را رها میكنند؛ به نحوی كه این امر در عمل موجب گردیده كه بسیاری از شركتهای هواپیمایی در جهت حفظ منافع خود، این حقوق را نادیده بگیرند. این تحقیق سعی دارد تا با بررسی تطبیقی اسنادی كه در سطح بینالملل مورد توافق كشورها قرار گرفته و توسط آنها تصویب شده، و نیز توصیههایی كه از سوی سازمانهای بینالمللی فعال در این صنعت صورت گرفته است، به شناخت حقوق مسافران هواپیما دست یابد و سپس حقوق هواپیمایی داخلی و بین المللی را به منظور بررسی وضعیت و عملكرد آنها در خصوص رعایت حقوق مسافران با یكدیگر مقایسه كند. این تحقیق، یافتهها و توصیههایی را ارائه كرده و با تمركز دقیق بر روی موضوع، ضرورت اطلاعرسانی به مسافران و وجود یا فقدان ضمانت اجراهای لازم را بررسی كرده و و به ما در كشف ملاك صحیح و ارائة راهحلهای علمی و نیز رفع خلأهای قانونی كمك بسزایی خواهد كرد.
واژگان کلیدی:“حقوق ایران، حقوق بین الملل، حقوق هوا و فضا، ثبت و تابعیت، کنوانسیون مونترال”
الف – بیان مسأله:
امروزه هواپیماها نقش عمدهای در حمل و نقل داخلی و بینالمللی ایفا میكنند. سالیانه میلیونها نفر با این وسیلة سریع و نسبتاً امن مسافرت میكنند و به همین جهت، این امر موجب گسترش شركتها و خطوط هواپیمایی گردیده است. در عین حال، مسئلهای كه هیچگاه به آن توجه شایستهای نشده، حقوق مسافران هواپیماست. در حقیقت، هنوز مسافران نتوانستهاند به شناخت حقوق خود به هنگام سفر با هواپیما دست یابند. بهعنوان مثال مشخص نیست كه آیا در صورت كنسل شدن یا تأخیر در پرواز هواپیما یا ورود خسارت بدنی و مالی به مسافران، لوازم شخصی و كالاهایشان، آنها میتوانند جبران این خسارت را مطالبه كنند؟ در صورتی كه پاسخ مثبت است، چگونه، با چه شرایطی و به چه مرجعی باید مراجعه كنند؟
به همین جهت، اغلب مسافران هواپیما در صورتی كه با یكی از مشكلات یادشده مواجه شوند، دچار سردرگمی شده و مسئله را پیگیری نمیكنند و یا در صورت پیگیری، بدون رسیدن به نتیجهای، آن را رها میكنند. صرفنظر از بیاطلاعی مسافران از حقوق خود كه میتوان آن را اساسیترین مشكل در زمینة حقوق مسافران دانست، شركتهای هواپیمایی نیز در جهت حفظ منافع خود از یك سو، از شناساندن حقوق مسلم مسافران به آنها خودداری میكنند و از سویی دیگر، این حقوق مسلم را در حد متعارف رعایت نمیكنند. بنابراین لزوم شناخت این حقوق و آشنا كردن مسافران هواپیما با آن و اعمال مكانیزمی بهعنوان ضمانت اجرای رعایت این حقوق، بهروشنی احساس میشود. بررسی و شناخت حقوق مسافران هواپیما، در وهلة اول، مستلزم مطالعة اسنادی است كه در سطح بینالملل مورد قبول كشورها قرار گرفته و توسط آنها تصویب شده است. از جملة این اسناد میتوان به كنوانسیون 1944 شیكاگو، كنوانسیون 1929 ورشو و اصلاحات آن به موجب پروتكلهای 1955 لاهه و 1971 گواتمالا و نیز كنوانسیون 1999 مونترال اشاره كرد. به موازات كنوانسیونهای بینالمللی یادشده، برخی نهادهای بینالمللی از جمله اتحادیة بینالمللی حمل و نقل هوایی (یاتا) نیز در زمینة حقوق مسافران هواپیما فعالیتهای شایستهای انجام دادهاند كه مطالعة آنها خالی از فایده نیست. اگرچه اكثر كشورها با پیوستن به كنوانسیونهای بینالمللی و عضویت در اتحادیههای یادشده، خود را تا حدودی ملزم به رعایت مقررات مصوب آنها كردهاند، اما با وجود این، در جهت رعایت بیشتر حقوق مسافران هواپیما، قوانینی تدوین و تصویب كردهاند كه به مراتب كاملتر، منسجمتر و دقیقتر از مقرراتی است كه كنوانسیونها و اتحادیههای بینالمللی رعایت آن را توصیه میكنند. بنابراین، بررسی مقررات وضعشده توسط دیگر كشورها در زمینة حقوق مسافران هواپیما و مطالعة تطبیقی آن با قوانین و رویههایی كه در كشور ما اجرا میگردد، میتواند به تفسیر نقاط ابهام، رفع خلأهای قانونی و چگونگی اعمال مكانیزمی بهعنوان ضمانت اجرای رعایت حقوق مسافران، كمك بسزایی كند.
پس از بررسی حقوق مسافران هواپیما در اسناد مصوب كنوانسیونها و اتحادیههای بینالمللی و قوانین كشورهای مختلف و مطالعة تطبیقی آن، آنچه ضروری به نظر میرسد، مطالعة وضعیت موجود شركتهای هواپیمایی، اعم از شركتهای داخلی و خارجی، در خصوص چگونگی و نحوة رعایت حقوق مسافران است. در حقیقت، آنچه «هست» همیشه بر «باید»ها منطبق نیست. بهعلاوه، از آنجا كه این تحقیق، صرفاً به تئوریپردازی نپرداخته و قصد دارد در عمل بخشی از مشكلات موجود در زمینة حقوق مسافران هواپیما را حل كند، اهمیت بررسی وضعیت رعایت این حقوق در حال حاضر توسط شركتهای هواپیمایی داخلی و خارجی، بیش از هر امر دیگری روشن خواهد شد. ترتیب فوق، نه تنها به ما در خصوص وجود یا فقدان ضمانت اجراهای لازم شناخت كاملی ارائه میدهد، بلكه در ارائة پیشنهادها و راهكارهای عملی چشماندازی نوین پیش روی ما خواهد گذاشت. بنابراین با توجه به آنچه گفته شد، مطالب این تحقیق را در سه بخش كلی ارائه خواهیم كرد. در بخش نخست، حقوق مسافران هواپیما را در اسناد مصوب كنوانسیونها و اتحادیههای بینالمللی و نیز مقررات كشورهای مختلف بررسی كرده و مطالعة تطبیقی جامعی خواهیم كرد. بخش دوم را به بررسی وضعیت موجود شركتهای هواپیمایی داخلی و خارجی اختصاص داده و در نهایت در بخش سوم، به منظور رفع پارهای از مشكلات موجود در زمینة حقوق مسافران و رعایت آن در كشور، پیشنهادها و راهكارهای عملی ارائه خواهیم كرد.
ب – اهمیت و ضرورت پژوهش:
در سال های نخست استفاده از هواپیما، فقدان قوانین و مقررات یکسان در سطح بین المللی در خصوص حمل و نقل هوایی مورد توجه کشورهای بین المللی قرار گرفت که مشکلات فراوانی در این زمینه ایجاد گردید، زیرا کشورهای مختلف، هرکدام قوانین مربوط به خود را داشتند که این مساله سبب سرگردانی مسافران می شد، این امر زمانی اهمیت دوچندانی یافت که مسافری مجبور بود تا در پرواز خود از کشور مبداء به کشور مقصد، از کشور ثالثی عبور نماید و در آن کشور فرود بیاید و یا اینکه مسافری در یک پرواز هوایی دچار سانحه می شد، در این صورت در خصوص قانون حاکم بر این دعوی اختلاف نظر به وجود می آمد که آیا قوانین و مقررات کشور مبداء باید به مرحله اجرا گذاشته شود و یا کشور مقصد و یا کشوری که مسافر از آن عبور کرده باید اجرایی شود؟
امروزه نظر به پیشرفت و گستردگی جوامع بشری و سرعت در حمل و نقل کالا و مسافر، وجود قوانینی مقنن که به استفاده کنندگان از صنعت هوایی نسبت به رعایت حقوقشان اطمینان می دهد، اهمیت دوچندان یافته است. کنوانسیون ورشو در سال 1929 و پروتکل های آن، موافقت نامه مونترال، کنوانسیون گوادالاخارا در سال 1961 و کنوانسیون مونترال در سال 1999 هرکدام اسناد حاکم بر حقوق حمل و نقل بین الملل هوایی را مورد بررسی قرار دادند. اگرچه سال های قبل با تنظیم این معاهدات تا حدی اطمینان خاطر در این زمینه با یکسان سازی هرچه بیشتر قوانین، ایجاد شده بود اما امروزه واقعیت امر توانمندی این قوانین در جهت تامین حقوق مادی و معنوی افراد است، البته نباید این امر را دور از ذهن انگاشت که قوانین، هرچند متقن و تامین کننده حقوق افراد باشند اما بدون عزم کشورها به عنوان تابعان حقوق بین الملل، نمی توان به تضمین حقوق افراد و از طریق صرف تنها وجود این قوانین چشم داشت. در این جاست که لازم است میزان پایبندی کشورها به این قواعد بین المللی که با جان و مال اشخاص مرتبط هستند، مورد توجه قرار گیرد و توام با آن از طریق اطلاع رسانی نسبت به بایدهایی که شرکت های حمل و نقل هوایی باید مد نظر داشته باشند، مشخص شود و حد و حدود استفاده کنندگان از صنعت هوایی در زمینه حقوق مادی و معنویشان که در خلال استفاده از این صنعت مورد تعرض قرار می گیرد، کجاست؟
ج- مرور ادبیات و سوابق:
در رابطه با موضوع مورد بحث، کتب و مقالات مختلفی نوشته شده که به عنوان مثال می توان با مراجعه به برخی از کتب معتبر داخلی مانند، حقوق بین الملل هوایی آقای دکتر منصور جباری که در آن به مسائل مربوط به انعقاد قراردادهای حمل و نقل در ایران و حوزه بین الملل و توضیح درباره کنوانسیون های بین المللی مانند، ورشو و پروتکل های آن و کنوانسیون گوادالاخارا که به عامل حمل و نقل مربوط است و کنوانسیون مونترال که به یکپارچه سازی مقررات حمل و نقل مربوط است، پرداخته است و همچنین کتاب حقوق مسافران هواپیما که توسط آقایان علی اکبر گلرو و سید علی خزایی به رشته تحریر درآمده است و مطالعه برخی از مقالات معتبر داخلی نظیر قانون قابل اجرا در حمل و نقل هوایی (بررسی سوانح هوایی فکور) چاپ شده در مجله پژوهش های حقوقی، شماره نهم در سال 1385 و مقاله
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 09:02:00 ب.ظ ]
|