برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده ابتدا آمار توصیفی که به بررسی متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق شامل جنسیت، میزان تحصیلات و … می‌پردازد؛ مورد بررسی قرار می گیرد. سپس آمار تحلیلی مطرح می‌گردد. در آمار تحلیلی این تحقیق به منظور بررسی رابطه میان هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان مدیریت منابع انسانی (بانک تجارت تهران) از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است.

مهم ترین نتایج حاصل از یافته های پژوهش و فرضیه های تحقیق به صورت زیر است:

– میان هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان مدیریت منابع انسانی (بانک تجارت تهران) رابطه معنادار  وجود دارد. بنابراین می توان اذعان داشت که کارکنانی که دارای هوش هیجانی بالاتر می باشند، دارای سطوح بالاتری از خلاقیت می باشند.

– میان مولفه مدیریت رابطه هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان مدیریت منابع انسانی (بانک تجارت تهران) رابطه معنادار وجود دارد. بنابراین کارکنانی که دارای مولفه مدیریت رابطه هوش هیجانی بالاتر می باشند، دارای سطوح بالاتری از خلاقیت می باشند.

– میان مولفه خود آگاهی هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان مدیریت منابع انسانی (بانک تجارت تهران) رابطه معنادار وجود دارد. بنابراین کارکنانی که دارای مولفه خود آگاهی هوش هیجانی بالاتر می باشند، دارای سطوح بالاتری از خلاقیت می باشند.

– میان مولفه خود مدیریتی هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان مدیریت منابع انسانی (بانک تجارت تهران) رابطه معنادار وجود دارد. بنابراین کارکنانی که دارای مولفه خود مدیریتی هوش هیجانی بالاتر می باشند، دارای سطوح بالاتری از خلاقیت می باشند.

– میان مولفه آگاهی اجتماعی هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان مدیریت منابع انسانی (بانک تجارت تهران) رابطه معنادار وجود دارد. بنابراین کارکنانی که دارای مولفه آگاهی اجتماعی هوش هیجانی بالاتر می باشند، دارای سطوح بالاتری از خلاقیت می باشند.

 

 

فهرست مطالب

فصل اول – کلیات تحقیق.. 1

1-1 مقدمه.. 2

1-2 بیان مساله.. 2

1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 3

1-4 جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق:.. 4

1-5 اهداف تحقیق.. 4

1-6 سوالات تحقیق.. 5

1-7 فرضیه‏های تحقیق:.. 5

1-8 مدل تحلیلی تحقیق.. 7

1-9   قلمرو تحقیق:.. 7

1-9-1 مكان تحقیق:.. 7

1-9-2 قلمرو موضوعی:.. 7

1-9-3  قلمرو زمانی :.. 8

1-10 تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):.. 8

 

فصل دوم – ادبیات تحقیق 9

2-1 مقدمه.. 10

2-2 هوش هیجانی.. 10

2-2-1 هوش.. 10

2-2-2 هیجان.. 11

2-2-3 هوش هیجانی.. 14

2-2-4 اهمیت هوش هیجانی.. 16

2-2-5 رویکردهای هوش هیجانی.. 17

2-2-5-1 رویکرد توانایی.. 17

2-2-5-2 رویکرد ترکیبی.. 17

2-2-6 مدلها و مقیاسهای هوش هیجانی.. 17

2-2-6-1 هوش هیجانی مایر و سالووی.. 17

2-2-6-2 هوش هیجانی بار_ان.. 21

2-2-6-3 هوش هیجانی گلمن.. 23

2-2-6-4 هوش هیجانی صفت:.. 24

2-2-6-5 دیگر مقیاسهای هوش هیجانی.. 24

2-2-6-5-1 مقیاس خودسنجی اسکات (SSRI). 24

2-2-6-5-2 مقیاس خصیصه های فرا خلقی (TMMS). 25

2-2-6-5-3 هوش هیجانی شات.. 25

2-2-6-5-4 مقیاس سطوح هیجانیLEIS 26

2-2-6-5-5 مقیاس الکسی تیمیای تورنتو TAS-20.. 27

2-2-7 هوش هیجانی از نظر عصبی – زیستی (فیزیولوژی هوش هیجانی)   27

2-2-8 هوش هیجانی و هوش عمومی.. 29

2-2-9 هوش هیجانی و موفقیت (افراد دارای هوش هیجانی بالا).. 31

2-2-10 هوش هیجانی و جنسیت.. 33

2-2-11 هوش هیجانی در محیط کار.. 35

2-3 خلاقیت.. 37

2-3-1 درک ماهیت و منطق خلاقیت.. 37

این مطلب را هم بخوانید :

 

2-3-2 مفهوم خلاقیت.. 38

2-3-3اهمیت خلاقیت.. 41

2-3-4 خلاقیت و دیدگاههای روانشناسی ، سازمانی.. 42

2-3-5 مکاتب خلاقیت.. 42

2-3-5-2 مکتب انسانگرایی.. 43

2-3-5-3 مکتب عصب شناسی.. 43

2-3-6 نظریه های خلاقیت.. 44

2-3-7 خلاقیت و نوآوری.. 46

2-3-8 ویژگیهای شخصیت خلاق.. 48

2-3-9  ویژگیهای مدیران خلاق.. 50

2-3-10 تکنیکهای توسعه خلاقیت.. 53

2-3-10-1 یورش فکری یا کنکاش مغزی.. 53

2-3-10-2 تکنیک گروه اسمی (گروهبندی گزینشی) 54

2-3-10-3 تکنیک شش کلاه فکری.. 54

2-3-10-4 تکنیک گروه اسمی.. 55

2-3-10-5 تکنیک دلفی.. 56

2-3-10-6 تکنیک TKG.. 56

2-3-11 مراحل تفکر خلاق.. 57

2-3-12 راهكارهای تقویت خلاقیت.. 57

2-3-13 عوامل خلاقیت.. 61

2-3-14 موانع سازمانی خلاقیت.. 63

2-3-15 فرایند بهبود خلاقیت.. 63

2-3-16 مفاهیم مرتبط با خلاقیت.. 65

2-3-16-1 حل مساله.. 65

2-3-16-2 کار آفرینی.. 65

2-3-16-3 هوش.. 65

2-3-16-4 هماهنگی هیجان و تفکر.. 68

2-3-17 خلاقیت در سازمان.. 69

2-4 پیشینه تحقیق.. 73

فصل سوم – روش تحقیق 75

3-1- مقدمه.. 76

3-2 روش تحقیق.. 76

3-3 متغیرهای تحقیق.. 79

3-4 جامعه آماری :.. 79

3-5 روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه:.. 79

3-6 روشهای جمع‌آوری اطلاعات.. 80

3-7-روایی و پایایی پرسشنامه.. 83

3-7-1  تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه.. 83

3-7 -2 روایی ابزار اندازه گیری:.. 84

3-8 روش تجزیه و تحلیل داده ها.. 84

فصل چهارم – تجزیه و تحلیل اطلاعات 86

4-1 مقدمه.. 87

4- 2 آمار توصیفی.. 87

4-2-1 جنسیت.. 88

4-2- 2 سطح تحصیلات.. 89

4-2- 3) سن.. 90

4-3 آزمون فرضیات پژوهش.. 92

فصل پنجم – نتیجه گیری و پیشنهادات 99

5-1 مقدمه.. 100

5-2  بررسی یافته‌های پژوهش با توجه به آزمون همبستگی پیرسون   101

5-3 یافته های تحقیق.. 103

5-4  محدودیت های تحقیق.. 104

5-5 پیشنهادات تحقیق.. 105

5-6 پیشنهادات به پژوهشگران آینده.. 109

منابع 110

منابع فارسی.. 111

منابع غیر فارسی.. 113

پیوست 114

 

فهرست جداول

شکل مدل تحلیلی………………………………. 7

جدول هوش ابعاد منشا………………………….. 9

جدول خانواده هیجان………………………….. 13

شکل تصویر مدور از مدل چهارشاخه ای هوش هیجانی مایر و سالووی 1997………………………………………….. 20

جدول شاخصهای EQ-I و مواردی که ارزیابی می کند……. 22

جدول چارچوب هوش هیجانی مدل چهارگانه گلمن………. 23

جدول سطوح حل مساله………………………….. 60

نمودار طرح تحقیق……………………………. 77

جدول سوالات پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز…. 80

جدول نحوه نمره دهی به سوالات 6،14،15،20،28 هوش هیجانی 81

جدول توزیع فراوانی مربوط به جنسیت کارکنان……… 87

نمودار فراوانی مربوط به جنسیت کارکنان پاسخ دهنده.. 87

نمودار فراوانی مربوط به سطح تحصیلات کارکنان…….. 88

جدول توزیع فراوانی مربوط به سن کارکنان………… 88

نمودار فراوانی مربوط به سن کارکنان……………. 89

جدول آمار توصیفی خود آگاهی…………………… 89

جدول آمار توصیفی خود مدیریتی…………………. 90

جدول آمار توصیفی آگاهی اجتماعی……………….. 90

جدول آمار توصیفی احساس مدیریت رابطه…………… 91

جدول آزمون همبستگی پیرسون بین هوش هیجانی و خلاقیت.. 93

جدول آزمون همبستگی پیرسون بین مدیریت رابطه هوش هیجانی و خلاقیت 94

جدول آزمون همبستگی پیرسون بین خودآگاهی هوش هیجانی و خلاقیت    95

جدول آزمون همبستگی پیرسون بین خود مدیریتی و خلاقیت. 96

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...