که می­توان این ویژگی­ها را در ابژه­های  بازنمایی شده در فیلم­(متن)های ابراهیم حاتمی­کیا شناسایی کرد. تمامی فیلم­های انتخاب شده فیلم­های حاتمی­کیا هستند. سه دهه­ی مدنظر شامل  دهه­ی اول که جنگ جریان داشته­، دهه­ی دوم که مصادف با جریان سازندگی بوده است و دهه­ی سوم که دهه­ی اصلاحات است. در این پایان­نامه تنها یک گفتمان جنگ شناسایی می­شود که این گفتمان در طول سه دوره تغییر و تحول می­یابد. به زبانی دیگر سه گفتمان جنگ که هر یک خود را در تقابل با دیگری تعریف کند و جود ندارد، بلکه یک گفتمان مورد توجه قرار می­گیرد که چگونه در طول سه دهه تغییر می­یابد. نگارنده سه دوره­ی اصلی در گفتمان جنگ را در این سه دهه از یکدیگر متمایز کرده است. هریک از سه دوره و یژگی­ها و شرایط اجتماعی خاص خود را داراست که می­توان این ویژگی­ها را در ابژه­های بازنمایی شده در فیلم­ها شناسایی کرد. روش این رساله مبتنی بر مطالعات فرهنگی و تحلیل گفتمان-نظریات لاکلائو وموفه- می­باشد. در این پایان نامه از روش تحلیل گفتمان استفاده شده است که عمدتا آن را هم به مثابه­ی روش و هم به مثابه­ی نظریه در نظر می­گیرند. بواقع رویکرد مطالعات فرهنگی نقشی شناختی برای هنر قائل است و از توجه صرف به مقوله زیبا شناختی فراتر می­رود و آن را در ارتباط با فهم ما از جهان هستی قرار می­دهد،از این رو متن(فیلم)های حاتمی­کیا حوزه­های گفتمانی می­شوند برای شناختن وضعیت دوران­ها.

 

واژه‌های کلیدی:

الف- فارسی:

سینمای­جنگ، تحلیل­گفتمان، دیگری،  لاکلائو، موفه.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                             فهرست مطالب:

عنوان                                                                                                                        صفحه

مقدمه: 1

فصل اول. 4

1-1-  بیان مسأله: 5

1-2 – اهداف پژوهش: 7

 

1-3- انگیزه­های شخصی پژوهش: 8

فصل دوم. 10

2-1- مروری بر پژوهشهای انجام شده: 11

2-2- چیستی وتحلیل گفتمان. 13

2-3- مفاهیم بنیادی نظریه گفتمان لاکلائو و موفه : 18

فصل سوم. 22

3-1- روش تحقیق: 23

3-2- تبارشناسی.. 30

3-3- شناسایی فضای تخاصم. 33

این مطلب را هم بخوانید :

3-4- تعیین زمان و مكان. 33

3-5- منازعات معنایی و تحولات اجتماعی.. 34

3-6-دال مركزی.. 35

3-7- دال شناور. 36

3-8- دال اعظم/ دال متعالی. 36

3-9- وقته، عنصر و بعد. 37

3-10-  روایی و پایایی در تحلیل گفتمان. 37

3-11- روش نمونه گیری و جامعه آماری.. 38

فصل چهارم. 40

4-1- ابراهیم حاتمی­کیا 41

4-2- دهه آغازین سینمای جنگ… 41

4-2-1-  فیلم سینمایی مهاجر. 43

4-2-2- فیلم سینمایی دیده­بان. 54

4-2-3- فیلم سینمایی هویت.. 58

4-2-4- نتیجه گیری دهه اول: 66

4-3- گفتمان دهه دوم بعد از جنگ… 67

4-3-1- فیلم سینمایی از کرخه تا راین. 71

4-3-2- فیلم سینمایی آژانس شیشه‌ای.. 80

4-3-3-نتیجه­گیری دهه دوم: 86

‏4-4- دهه سوم جنگ و استحاله گفتمانی.. 89

‏4-4-1- فیلم سینمایی به نام پدر. 90

4-4-2- نتیجه گیری دهه سوم: 99

فصل پنجم. 102

نتیجه­گیری: 103

فهرست منابع: 110

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...