1-3-2 تعلیم و تربیت در ایران باستان. 4

1-3-3 اهداف مهم آموزش و پرورش در ایران باستان. 4

1-3-4 محاسن و معایب تعلیم و تربیت در ایران باستان. 5

1-3-5 هدف از آموزش و پرورش.. 6

1-3-5-1 انواع آموزش.. 6

1-3-6 رابطه بین دانشگاه ها 6

1-3-7 ارتباط دانشكده با شهر 7

1-3-9 نتیجه. 7

1-4 تقسیم بندی فضاهای آموزشی. 7

1-5 سابقه ی آموزش عالی در ایران. 8

1-6  سابقه آموزش عالی در استان همدان. 11

1-7 دانشگاه آزاد اسلامی. 12

1-8 سابقه دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور 13

1-9 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر 13

1-10 آموزش سنتی معماری. 14

فصل دوم. 15

2-1 دانشگاه هاروارد 16

2-2 تاریخچه دانشگاه هاروارد 16

2-2-1 امور تشكیلاتی و اداری. 17

2-3 دانشگاه هاروارد 1646. 17

2-3-1 موزه‌ها و کتاب‌خانه دانشگاه 20

2-3-2 نتیجه گیری(دانشگاه هاروارد) 20

2-4 باهاوس.. 24

2-5 دستاورد های باهاس.. 28

2-6 بررسی نمونه اهای داخلی. 29

2-6-1 پردیس هنرهای زیبا 29

2-6-2 تاریخچه. 29

2-6-3 فعالیت های آموزشی. 30

 

2-6-4 امكانات آموزشی. 30

2-6-5 مدرسه ی ایرانشهـــــر 30

2-6-6 تاریخچه ساختمان دبیرستان. 31

2-6-7 نوع بهره برداری و خصوصیتهای بارز بنا 32

2-6-8 تحلیل  مدرسه ی ایرانشهـــــر: 33

2-7 مدرسه قدسیه ی اصفهان. 39

2-8 تحلیل مدرسه ی قدسیه ی اصفهان. 41

2-9 نتیجه گیری. 42

فصل سوم. 44

3-1 ضوابط و معیار های طراحی دانشکده معماری. 45

3-1-1 عملکرد ها 45

3-2 آموزشی-تئوری. 45

3-2-1 کلاس درس.. 45

3-3 آموزشی-عملی. 49

3-3-1 آتلیه ها: 49

3-4 کارگاه ها 51

3-5 بخش فرهنگی-رفاهی. 53

3-5-1 کتابخانه. 53

3-5-2 سالن مطالعه. 54

3-5-3 محل برگه دان. 54

3-5-4 مخزن کتاب.. 55

3-5-5 نماز خانه. 56

3-5-5-1 وضو خانه. 56

3-5-6 فضای نمازخانه. 56

3-5-7 سالن اجتماعات.. 56

3-5-7-1 فضای سالن. 56

3-5-8 سالن انتظار 57

3-5-9 بخش اداری. 57

این مطلب را هم بخوانید :

3-5-9-1 اتاق رئیس دانشگاه 57

3-5-10 اتاق معاون. 58

3-5-11 معاون آموزشی. 58

3-5-12 مالی(حسابداری) 58

3-6 فضاهای ارتباطی در فضاهای اداری. 59

3-6-1 فضاهای ارتباطی افقی. 59

3-6-2 محدوده گام. 60

3-6-6 فضاهای ارتباطی عمودی. 60

3-7 آمفی تئاتر 60

3-8 کتابخانه. 62

3-9 محاسبه سرانه ی آموزشی. 64

3-9-1 سرانه ی اتاق اساتید. 65

3-9-2 بخش آموزشی. 65

3-10 جمعیت هیأت علمی – كاركنان –  وخدمات.. 66

3-10-1 بخش آموزشـــــی. 68

3-11كمك آموزشـــــی. 69

3-12 اداری عمومی. 71

3-12-1 خدماتی. 71

3-12-4 بخش آموزشی. 72

فصل چهارم. 74

4-1 چکیده 75

4-1-1 فرهنگ.. 75

4-2 اقلیم و معماری. 76

4-3 سنن اجتماعی و قومی در معماری. 76

4-4-1 قسمت بیرونی. 77

4-4-2 قسمت اندرونی. 78

4-5 هشتی سازی در بناهای مسکونی. 80

4-6 اثر معماری سنتی بر حرارت محیط. 82

4-7 اقلیم و معماری. 85

4-8 تابش آفتاب.. 86

4-10 اثر تابش آفتاب بر ساختمان و محیط اطراف آن. 87

4-11 تأثیر پشت بام در دمای ساختمان. 89

4-12 ارتفاع فضاها 91

4-13 اثر تابش خورشید. 92

4-14 تأثیر سایه بان بر روی پنجره 93

4-15 اثر سایه بان های متحرک.. 93

4-16 اثر رطوبت در ساختمان. 94

4-17 اثرات آب باران در ساختمان. 95

4-18 اثر باد بر ساختمان. 95

4-19 تقلیل دادن شدت باد 96

4-20 اقلیم شناسی ایران. 98

4-21 معماری بومی اقلیم سرد 98

4-22 ناحیه سرد 99

4-23 معماری مناطق سرد 99

4-24 فرم ساختمان و اقلیم. 100

4-25 ورودی. 103

4-26 آب در بنا 104

4-27 استفاده در حمام. 105

4-28 خانه رهبری، تبریز 105

فصل پنجم. 126

5-1 مدرسه ی تکنولوژی کوِلمیم، بازپرداخت میراث و خاک.. 127

5-2 اتووود کلاسیک ـ موسسه ی امور اداری هنر: احمدآباد (هندوستان) ـ لویی کان. 136

فصل ششم. 157

6-1 خصوصیات اقلیمی. 158

6-1-1 خصوصیات كلی شهرستان ملایر 158

6-1-1-1 ویژگی ها و خصوصیات طبیعی و جغرافیایی. 158

6-1-2 تقسیمات كشوری. 158

6-1-3 ناهمواری ها 158

6-2 ویژگی های اقلیمی. 159

6-3 مطالعات تاریخی، فرهنگی، اجتماعی. 159

6-4 مطالعات سیاسی – اقتصادی. 160

6-5 ویژگی های اجتماعی و جمعیتی شهرستان ملایر 161

6-6 سواد 162

6-7 نقشه ی پایه ی تقسیمات سیاسی استان همدان. 163

6-8 نقشه ی دسترسی های استان همدان. 164

6-9 نقشه ی تقسیمات شهرستان ملایر 165

6-10 تابش آفتاب: 166

6-11 فرم ساختمان در اقلیم مناطق سردسیر 167

6-12 نتیجه معماری از مطالعات اقلیمی. 174

6-13 معرفی و تحلیل سایت.. 175

6-13-1 موقعیت پروژه نسبت به ساختمان های اطراف.. 176

6-13-2 باد های منطقه. 177

6-14 تابش نور خورشید. 178

6-14-1 تابش آفتاب.. 179

6-14-2 دما 180

6-14-3 صوت.. 181

6-14-4 انطباق مکان واحد آموزشی با استانداردهای آموزشی. 181

6-14-5 مکانیابی کاربریهای آموزشی وشعاع دسترسی. 182

6-14-6 دسترسی. 182

6-14-7 دسترسی پیاده( بدون وسیله نقلیه) 182

6-14-8 دسترسی سواره 183

6-14-9 کاربری آموزشی و کاربریهای دیگر 183

6-14-10 شیب منطقه: 185

6-14-11 بررسی منطقه از لحاظ گسل های منطقه: 186

6-14-12 ریزش کوه و بهمن: 186

6-14-13 بررسی باد های منطقه: 186

6-14-14 صوت: 187

6-14-15 دسترسی: 187

6-14-16 دسترسی پیاده و سواره: 187

6-14-17 کاربری آموزشی و فرهنگی: 187

6-14-18 کاربری آموزشی و فضای سبز: 188

فصل هفتم. 189

فصل هشتم. 190

8-1 تأسیسات.. 191

8-2 فواید استفاده از سیستم گرمایش كفی. 191

8-3  تهویه. 198

8-4  فاضلاب.. 199

8-5 سیستم اطفاء و اعلام حریق. 200

8-6  سقف كاذب.. 201

8-7 انواع سقف كاذب.. 201

8-8 درزهای انبساط و انقطاع. 201

8-9 آكوستیك.. 202

8-10 سیستم صوتی. 202

8-11 تهویه مركزی. 202

8-12  نورپردازی و روشنایی سالن ها 203

8-13 سازه 205

8-14 معرفی و نحوه اجرای سقف کوبیاکس.. 205

8-15 مفهوم کوبیاکس.. 206

8-16 انواع کیج ماژول: 206

8-16-2 قابلیت های دیگر کوبیاکس.. 209

8-16-3  روش اجرای کوبیاکس.. 210

8-16-4 دال تخت کوبیاکس: 216

8-17 ایزولاسیون سقف در برابر صدای پا در دپارتمان های آموزشی. 218

منابع و ماخذ. 219

منابع فارسی. 220

منابع لاتین. 222

 

 

 

 

فهرست جدول ها

عنوان                                                                                                                         شماره صفحه

 

 

فهرست شكل ها (نمودارها)

عنوان                                                                                                                         شماره صفحه

 

 

چكیده

این پایان نامه در راستای توجه به سازگاری این مجموعه با اقلیم و بوم شهرستان ملایر و خدمت به این شهرستان شکل گرفت. این پژوهش به ارتباط میان اقلیم،بوم و معماری در طراحی دانشکده معماری می پردازد. چارچوب نظری این تحقیق، نقش و جایگاه اقلیم وبا توجه به رویکرد بومی شهرستان بوده، به روش های همزیستی بنای دانشکده و اقلیم از طریق پاسخگویی به شرایط منطقه و  تاثیرات آن بر طراحی های دانشجویان این رشته هنری از لحاظ روحی و روانی است.

روش پژوهش در این تحقیق مبتنی بر پژوهش استدلال منطقی است. این پژوهش به این نتیجه دست یافته است که عوامل اقلیمی و بومی بودن درطراحی معماری دانشکده  تخصصی معماری با رویکرد معماری بومی هر منطقه كمتر مورد توجه قرار گرفته است. به عبارت دیگر سازگاری ساخته های بشری با عوامل طبیعت و نیازهای ذاتی انسان، به گونه ای كه باعث ایجاد فضایی مناسب به لحاظ روان شناختی و زیبایی شناسی در طراحی این دانشکده معماری شود تا بتواند جوابگوی  نیازهای روحی و روانی دانشجویان باشد دیده نمی شود. برخلاف دانشکده های تخصصی معماری مدرن امروزی با توجه مجموعه طراحی شده می توان به ارتباط تنگاتنگ و متقابل طبیعت و معماری پی برد و از طرفی  بیشتر از فرم، باید به دنبال معنا بود و اصولی را كه متضمن رشد، تكامل و زندگی ارگانیزم ها در محیط است، جستجو نمود و حضور روح طبیعت در معماری است كه به ارتقاء و تجلی آن خواهد انجامید.

واژگان کلیدی: طراحی دانشکده، معماری بومی، اقلیم، شهرستان ملایر

 

فصل اول

مقدمه

 

1-1 مقدمه

تلاش این پروژه و خط سیر ویژه ای که در این تحقیق دنبال می شود، انطباق ساخت و ساز های جدید با معماری بومی و بازتاب آن در دانشکده معماری مدنظر می باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...