متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :مدیریت |
فهرست مطالب | ||
عنوان | صفحه | |
چکیده …………………………………………………………………………………. | 1 | |
مقدمه ………………………………………………………………………………….. | 2 | |
فصل اول:کلیات پژوهش | ||
1-1-مقدمه……………………………………………………………………………. | 4 | |
1-2-بیان مساله……………………………………………………………………….. | 6 | |
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………… | 10 | |
1-4-اهداف پژوهش……………………………………………………………………… | 14 | |
1-5-متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………. | 14 | |
1-6-فرضیه های پژوهش……………………………………………………………….. | 15 | |
1-7-روش پژوهش……………………………………………………………………. | 15 | |
1-8-روش نمونه گیری……………………………………………………………….. | 16 | |
1-9-روش گردآوری اطلاعات……………………………………………………….. | 16 | |
1-10-روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………. | 16 | |
1-11-جامعه آماری…………………………………………………………………… | 16 | |
1-12-قلمرو پژوهش………………………………………………………………….. | 18 | |
1-12-1-قلمرو موضوعی……………………………………………………………… | 18 | |
1-12-2-قلمرو مکانی………………………………………………………………….. | 18 | |
1-12-3-قلمرو زمانی…………………………………………………………………. | 18 | |
1-13-تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی…………………………………………… | 18 | |
1-13-1-هوش……………………………………………………………………………. | 18 | |
1-13-2-عاطفه………………………………………………………………………… | 18 | |
1-13-3-هوش عاطفی…………………………………………………………………. | 19 | |
1-13-4-خودآگاهی………………………………………………………………………. | 19 | |
1-13-5-خودتنظیمی(خودمدیریتی) …………………………………………………… | 19 | |
1-13-6-خودانگیزی………………………………………………………………….. | 19 | |
1-13-7-آگاهی اجتماعی(همدلی) ……………………………………………………. | 19 | |
1-13-8-مهارتهای اجتماعی………………………………………………………….. | 19 | |
1-13-9-عملکرد………………………………………………………………………. | 20 | |
1-13-10-توانایی…………………………………………………………………………. | 20 | |
1-13-11-وضوح(درک) …………………………………………………………….. | 20 | |
1-13-12-کمک(حمایت سازمانی) ………………………………………………….. | 20 | |
1-13-13-انگیزه(تمایل) ……………………………………………………………… | 21 | |
1-13-14-ارزیابی(آموزش و بازخورد عملکرد) ……………………………………. | 21 | |
1-13-15-اعتبار(اعمال معتبر و حقوق پرسنل) ……………………………………. | 21 | |
1-13-16-محیط(تناسب محیطی) …………………………………………………… | 21 | |
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه پژوهش | ||
2-1-مقدمه…………………………………………………………………………….. | 23 | |
هوش عاطفی | ||
2-1-1-مقدمه………………………………………………………………………….. | 25 | |
2-1-2-تعاریف هوش…………………………………………………………………. | 26 | |
2-1-3-هوش………………………………………………………………………….. | 26 | |
2-1-4-تعریف هوش………………………………………………………………………. | 26 | |
2-1-5-انواع هوش……………………………………………………………………. | 27 | |
2-1-6-عاطفه………………………………………………………………………… | 33 | |
2-1-7-هیجان………………………………………………………………………… | 34 | |
2-1-8-مولفه های هیجان…………………………………………………………….. | 35 | |
2-1-9-ویژگی های هیجان……………………………………………………………. | 35 | |
2-1-10-طبقه بندی هیجانها…………………………………………………………… | 36 | |
2-1-11-فواید هیجان…………………………………………………………………… | 36 | |
2-1-12-زیان های هیجان………………………………………………………………… | 37 | |
2-1-13-سرچشمه هیجانها……………………………………………………………. | 38 | |
2-1-14-چگونگی شکل گیری هیجانها………………………………………………. | 38 | |
2-1-15-علت اهمیت هیجانها در محیط کار…………………………………………. | 38 | |
2-1-16-مفهوم هوش هیجانی………………………………………………………….. | 39 | |
2-1-17-مفهوم شناسی هوش هیجانی………………………………………………… | 40 | |
2-1-18-هوش هیجانی و هوش شناختی……………………………………………… | 42 | |
2-1-19-تعریف هوش هیجانی……………………………………………………….. | 45 | |
2-1-20-سیر تکوین و تاریخچه هوش هیجانی………………………………………… | 46 | |
2-1-21-دیدگاه های صاحبنظران در مفهوم هوش هیجانی…………………………… | 51 | |
2-1-21-1-دیدگاه گاردنر در هوش شناختی و غیر شناختی…………………………. | 51 | |
2-1-21-2-دیدگاه کوپر در هوش هیجانی……………………………………………. | 53 | |
2-1-21-3-دیدگاه مایر و سالووی در هوش هیجانی………………………………….. | 54 | |
2-1-21-4-دیدگاه گلمن در هوش هیجانی……………………………………………… | 58 | |
2-1-21-5-دیدگاه بار-آن در هوش هیجانی………………………………………….. | 69 | |
2-1-22-چارچوب چهار وجهی استنتاجی هوش هیجانی…………………………….. | 71 | |
2-1-23-هوش هیجانی و هوش شناختی در محیط سازمان…………………………… | 74 | |
2-1-24-هوش هیجانی و ارتقا کیفیت سازمان………………………………………. | 76 | |
2-1-25-هوش هیجانی در محیط کار……………………………………………………. | 76 | |
2-1-26-چه کسانی به هوش هیجانی نیاز دارند؟…………………………………….. | 77 | |
2-1-27-ضرورت توجه به رشد هوش هیجانی کارکنان……………………………… | 87 | |
2-1-28-گروه کار و هوش هیجانی………………………………………………….. | 88 | |
2-1-29-ارتقا هوش هیجانی در گروه کار……………………………………………….. | 89 | |
2-1-30-تنظیم هیجانهای کارکنان در گروه کار……………………………………… | 92 | |
2-1-31-هوش هیجانی و مزیت رقابتی………………………………………………. | 93 | |
2-1-32-نقش هوش هیجانی در گزینش و بالندگی شغلی نیروی انسانی…………….. | 97 | |
2-1-33-مدل سازی تاثیر هوش هیجانی بر موفقیت کار…………………………….. | 100 | |
2-1-34-هوش هیجانی کارکنان و رضایت مشتریان…………………………………. | 102 | |
2-1-35-هوش هیجانی کارکنان و اثربخشی سازمان………………………………… | 104 | |
2-1-36-هوش هیجانی ، ارتقا یادگیری و تحول سازمانی…………………………… | 108 | |
2-1-37-اکتساب و بهبود هوش هیجانی……………………………………………… | 111 | |
2-1-37-1-دیدگاه مایر و سالووی……………………………………………………… | 111 | |
2-1-37-2-دیدگاه گلمن-امرلینگ…………………………………………………….. | 112 | |
2-1-38-چطور می توان هوش هیجانی را بهبود بخشید؟……………………………….. | 113 | |
2-1-39-مفاهیم مشخص در آموزش هوش هیجانی……………………………………. | 114 | |
2-1-40-فرآیند آموزش هوش هیجانی………………………………………………… | 115 | |
2-1-41-ملاحظاتی در برنامه های آموزش هوش هیجانی…………………………… | 116 | |
2-1-42-نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و تقویت هوش هیجانی……… | 117 | |
2-1-43-مراحل آموزش هوش هیجانی………………………………………………. | 118 | |
عملکرد کارکنان | ||
2-2-1-مقدمه………………………………………………………………………………. | 122 | |
2-2-2-تعاریف عملکرد…………………………………………………………………. | 124 | |
2-2-3-عوامل موثر در بهبود عملکرد……………………………………………….. | 125 | |
2-2-4-عوامل یا متغیرهای موثر بر عملکرد…………………………………………… | 126 | |
2-2-5-عوامل موثر بر عملکرد فردی…………………………………………………. | 128 | |
2-2-5-1-توانایی……………………………………………………………………… | 128 | |
2-2-5-2-شخصیت……………………………………………………………………. | 130 | |
2-2-5-2-1-عوامل تعیین کننده شخصیت………………………………………………. | 130 | |
2-2-5-3-یادگیری…………………………………………………………………….. | 131 | |
2-2-5-4-ادراک…………………………………………………………………………. | 131 | |
2-2-5-5-انگیزش…………………………………………………………………….. | 132 | |
2-2-5-6-استرس(فشار روانی) ……………………………………………………… | 133 | |
2-2-6-مدیریت عملکرد…………………………………………………………………. | 135 | |
2-2-7-مفهوم و مولفه های مدیریت عملکرد……………………………………………. | 136 | |
2-2-7-1-مدیریت عملکرد به عنوان یک سیستم تجاری…………………………….. | 138 | |
2-2-7-2-مدیریت عملکرد به عنوان یک فرهنگ و سبک رهبری…………………. | 138 | |
2-2-7-3-مدیریت عملکرد به عنوان بخشی از پیمان روان شناختی…………………. | 139 | |
2-2-7-4-مدیریت عملکرد به عنوان بازخورد شخصی و فرآیند یادگیری…………… | 139 | |
2-2-8-فرآیند مدیریت عملکرد……………………………………………………….. | 139 | |
2-2-9-اساس مدیریت مبتنی بر عملکرد……………………………………………… | 141 | |
2-2-10-تفاوت بین مدیریت مبتنی بر عملکرد و سنجش عملکرد……………………… | 142 | |
2-2-11-فواید مدیریت مبتنی بر عملکرد……………………………………………. | 142 | |
2-2-12-تئوری تقویت عملکرد…………………………………………………………… | 144 | |
2-2-13-رویکرد تغییر رفتار سازمانی……………………………………………… | 144 | |
2-2-14-ملاک اثربخشی تغییر رفتار سازمانی……………………………………… | 146 | |
2-2-15-استراتژی های مدیریت عملکرد…………………………………………… | 148 | |
2-2-16-الگوهایی در مورد عملکرد منابع انسانی………………………………….. | 149 | |
2-2-16-1-الگوی هرسی و گلداسمیت……………………………………………… | 149 | |
2-2-16-2-الگوی موری اینسورث و نیویل اسمیت……………………………….. | 149 | |
2-2-16-3-الگوی مدل امتیازات متوازن…………………………………………… | 149 | |
2-2-16-4-الگوی لینچ و گراس……………………………………………………. | 149 | |
2-2-17-سابقه مدل ACHIEVE………………………………………………….. | 150 | |
2-2-18-استفاده از مدل ACHIEVE……………………………………………… | 151 | |
رابطه هوش عاطفی و عملکرد | ||
2-3-1-مقدمه……………………………………………………………………….. | 156 | |
2-3-2-ارتباط ابعاد هوش عاطفی با عملکرد………………………………………. | 156 | |
2-3-3-چارچوب نظری پژوهش…………………………………………………… | 159 | |
2-3-4-مدل تحلیلی پژوهش……………………………………………………….. | 160 | |
پژوهش های انجام شده در ایران و جهان | ||
2-4-1-مقدمه………………………………………………………………………. | 162 | |
2-4-2-پژوهش های انجام شده در جهان………………………………………….. | 162 | |
2-4-3-پژوهش های انجام شده در ایران………………………………………….. | 167 | |
فصل سوم:روش شناسی پژوهش | ||
3-1-مقدمه………………………………………………………………………… | 175 | |
3-2-روش پژوهش……………………………………………………………….. | 175 | |
3-3-جامعه آماری………………………………………………………………… | 176 | |
3-4-نمونه آماری……………………………………………………………………. | 178 | |
3-5-روش نمونه گیری و حجم نمونه………………………………………………. | 178 | |
3-6-روشها و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها…………………………………. | 179 | |
3-7-مشخصات پرسشنامه ها………………………………………………………. | 179 | |
3-7-1-سنجش شاخص هوش عاطفی………………………………………………. | 180 | |
3-7-2-سنجش شاخص عملکرد……………………………………………………. | 181 | |
3-8-پایایی و روایی پرسشنامه…………………………………………………….. | 182 | |
3-8-1-پایایی یا قابلیت اعتماد……………………………………………………… | 182 | |
3-8-2-روایی یا اعتبار…………………………………………………………….. | 183 | |
3-9-روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………….. | 183 | |
3-9-1-روشهای توصیفی…………………………………………………………… | 184 | |
3-9-2-روشهای استنباطی………………………………………………………….. | 184 | |
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش | ||
4-1-مقدمه………………………………………………………………………….. | 186 | |
4-2-بخش اول : آمار توصیفی…………………………………………………….. | 187 | |
4-2-1-متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان…………………………………. | 187 | |
4-2-2-وضعیت متغیر مستقل……………………………………………………… | 190 | |
4-2-3-وضعیت متغیر وابسته……………………………………………………… | 191 | |
4-3-بخش دوم : آمار استنباطی…………………………………………………….. | 191 | |
4-3-1-آزمون داده ها………………………………………………………………. | 192 | |
4-3-2-بررسی رابطه عوامل مطرح شده………………………………………….. | 193 | |
4-4-تحلیل آماری فرضیه های پژوهش……………………………………………. | 194 | |
4-4-1-فرضیه اصلی……………………………………………………………….. | 194 | |
4-4-2-فرضیه فرعی اول……………………………………………………………….. | 194 | |
4-4-3-فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………… | 195 | |
4-4-4-فرضیه فرعی سوم…………………………………………………………….. | 196 | |
4-4-5-فرضیه فرعی چهارم………………………………………………………….. | 196 | |
4-4-6-فرضیه فرعی پنجم……………………………………………………………. | 197 | |
4-5-یافته های جانبی………………………………………………………………….. | 198 | |
4-5-1-آزمون فرضیه تفاوت هوش عاطفی زنان و مردان…………………………… | 199 | |
4-5-2-آزمون فرضیه تفاوت هوش عاطفی مجردین و متاهلین……………………… | 200 | |
4-5-3-آزمون فرضیه تفاوت عملکرد زنان و مردان…………………………………. | 201 | |
4-5-4-آزمون فرضیه تفاوت عملکرد کارکنان رسمی و غیر رسمی………………… | 202 | |
4-5-5-آزمون فرضیه تفاوت عملکرد کارکنان با سطوح مختلف تحصیلی……………. | 203 | |
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها | ||
5-1-مقدمه……………………………………………………………………………. | 205 | |
5-2-نتایج پژوهش……………………………………………………………………. | 208 | |
5-3-ارائه راهکارها و پیشنهادهایی بر اساس نتایج بدست آمده پژوهش…………….. | 210 | |
5-3-1-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه خودآگاهی(فرضیه فرعی اول)………….. | 211 | |
5-3-2-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه خودتنظیمی(فرضیه فرعی دوم) ………… | 213 | |
5-3-3-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه خودانگیزی(فرضیه فرعی سوم) ……….. | 214 | |
5-3-4-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه آگاهی اجتماعی(فرضیه فرعی چهارم)…. | 215 | |
5-3-5-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه مهارتهای اجتماعی(فرضیه فرعی پنجم).. | 216 | |
5-4-چالشهای سازمان و نقش هوش هیجانی در رفع این چالشها……………………. | 218 | |
5-5-پیشنهادهایی به پژوهشگران بعدی……………………………………………… | 225 | |
5-6-محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………. | 226 | |
پیوست ها،منابع و نام ها | ||
پیوست الف : پرسشنامه…………………………………………………………… | 228 | |
پیوست ب : نتایج حاصل از نرم افزار تحلیل آماری……………………………… | 233 | |
فهرست جدول ها | ||
جدول 1-1:تعداد کارمندان واحدها به تفکیک زن و مرد…………………………. | 17 | |
جدول 2-1:هوش هیجانی در زندگی روزمره…………………………………….. | 50 | |
جدول 2-2:چارچوب منسجم شناخت مولفه های هوش هیجانی گلمن…………….. | 74 | |
جدول 2-3:مدیران عالی چه فعالیتهایی انجام می دهند؟…………………………… | 85 | |
جدول 2-4:مدیران میانی و سرپرستان چه فعالیتهایی انجام می دهند؟……………. | 86 | |
جدول 2-5: کارکنان و کارمندان دفتری چه فعالیتهایی انجام می دهند؟…………… | 87 | |
جدول 2-6:شایستگیهای هوش هیجانی به نقل از تیشلر و همکاران………………. | 101 | |
جدول 3-1:توزیع جامعه آماری بر حسب جنسیت و نوع استخدام………………… | 177 | |
جدول 3-2:تناظر گویه های پرسشنامه هوش عاطفی……………………………… | 180 | |
جدول 3-3:تناظر گویه های پرسشنامه عملکرد…………………………………… | 181 | |
جدول 4-1:فراوانی و درصد جنسیت پاسخ دهندگان………………………………. | 187 | |
جدول 4-2:فراوانی و درصد سن پاسخ دهندگان…………………………………… | 188 | |
جدول 4-3:فراوانی و درصد سطح تحصیلات پاسخ دهندگان……………………… | 188 | |
جدول 4-4:فراوانی و درصد سابقه خدمتی پاسخ دهندگان…………………………. | 189 | |
جدول 4-5:فراوانی و درصد وضعیت تاهل پاسخ دهندگان……………………….. | 189 | |
جدول 4-6:فراوانی و درصد وضعیت استخدامی پاسخ دهندگان………………….. | 190 | |
4-7:معیارهای تمرکز و پراکندگی متغیرهای هوش عاطفی……………………… | 190 | |
4-8:معیارهای تمرکز و پراکندگی متغیرهای عملکرد……………………………. | 191 | |
4-9:آزمون نرمال / غیر نرمال بودن داده ها……………………………………… | 192 | |
4-10:آزمون معنی دار بودن رابطه هوش عاطفی و مولفه هایش با عملکرد…. | 193 | |
4-11:نمایش ضریب تعیین(R2) ……………………………………………….. | 198 | |
4-12:جدول آمار توصیفی هوش عاطفی زنان و مردان………………………… | 199 | |
4-13:جدول آنالیز واریانس هوش عاطفی زنان و مردان……………………….. |
این مطلب را هم بخوانید : مفهموم خودکارآمدی |
199 |
4-14:جدول آمار توصیفی هوش عاطفی متاهلین و مجردین……………………. | 200 | |
4-15:جدول آنالیز واریانس هوش عاطفی متاهلین و مجردین…………………… | 200 | |
4-16:جدول آمار توصیفی عملکرد زنان و مردان………………………………. | 201 | |
4-17:جدول آنالیز واریانس عملکرد زنان و مردان……………………………… | 201 | |
4-18:جدول آمار توصیفی عملکرد کارکنان رسمی و غیر رسمی………………. | 202 | |
4-19:جدول آنالیز واریانس عملکرد کارکنان رسمی و غیر رسمی……………… | 202 | |
4-20:جدول آمار توصیفی عملکرد کارکنان با سطوح مختلف تحصیلی…………. | 203 | |
4-21:جدول آنالیز واریانس عملکر کارکنان با سطوح مختلف تحصیلی…………. | 203 | |
5-1:نتایج آزمون فرضیه های پژوهش……………………………………………. | 209 | |
فهرست نمودارها | ||
نمودار 2-1:ابعاد هوش از دیدگاه گاردنر…………………………………………. | 52 | |
نمودار 2-2:مدل چهارگانه هوش هیجانی از دید کوپر……………………………. | 53 | |
نمودار 2-3:حیطه های سواد هیجانی به زعم سالووی…………………………….. | 55 | |
نمودار 2-4:ابعاد هوش هیجانی در مدل مایر و سالووی………………………….. | 58 | |
نمودار 2-5:مولفه های هوش هیجانی از دیدگاه گلمن…………………………….. | 61 | |
نمودار 2-6:مدل مفهوم شایستگیهای گلمن………………………………………… | 69 | |
نمودار 2-7:مولفه های هوش هیجانی به زعم بار-آن……………………………… | 71 | |
نمودار 2-8:ابعاد هوش هیجانی در محیط کار…………………………………….. | 77 | |
نمودار 2-9:ضرورت توجه به رشد هوش هیجانی کارکنان………………………. | 88 | |
نمودار 2-10:فرآیند ارتباط هوش هیجانی با بالندگی شغلی………………………….. | 99 | |
نمودار 2-11:مدل رابطه هوش هیجانی و اثربخشی سازمان………………………… | 108 | |
نمودار 2-12:الگوی چهارمرحله ای تقویت سواد هیجانی شرایور……………………… | 115 | |
نمودار2-13:مراحل آموزش هوش هیجانی ازدید چرنیس،گلمن،امرلینگ،کووان و آدلر | 120 | |
نمودار 2-14:عوامل موثر بر ادراک……………………………………………….. | 132 | |
نمودار 2-15:ابعاد چهارگانه مدیریت عملکرد………………………………………. | 138 | |
نمودار 2-16:مدل تحلیلی پژوهش…………………………………………………… | 160 | |
نمودار 4-1:پراکندگی دو متغیر هوش عاطفی و عملکرد…………………………… | 197 | |
نمودار 5-1:مراحل آموزش هوش هیجانی از دید چرنیس،گلمن،امرلینگ،کووان و آدلر | 224 | |
منابع و مآخذ | ||
فهرست منابع فارسی………………………………………………………………… | 243 | |
فهرست منابع غیر فارسی…………………………………………………………… | 249 | |
فهرست نام ها | ||
مرجع نامه……………………………………………………………………………. | 257 | |
چکیده پایان نامه(انگلیسی) |
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-02] [ 04:07:00 ب.ظ ]
|