فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده …………………………………………………………………………………. 1
مقدمه ………………………………………………………………………………….. 2
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1-مقدمه……………………………………………………………………………. 4
1-2-بیان مساله……………………………………………………………………….. 6
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………… 10
1-4-اهداف پژوهش……………………………………………………………………… 14
1-5-متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………. 14
1-6-فرضیه های پژوهش……………………………………………………………….. 15
1-7-روش پژوهش……………………………………………………………………. 15
1-8-روش نمونه گیری……………………………………………………………….. 16
1-9-روش گردآوری اطلاعات……………………………………………………….. 16
1-10-روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………. 16
1-11-جامعه آماری…………………………………………………………………… 16
1-12-قلمرو پژوهش………………………………………………………………….. 18
1-12-1-قلمرو موضوعی……………………………………………………………… 18
1-12-2-قلمرو مکانی………………………………………………………………….. 18
1-12-3-قلمرو زمانی…………………………………………………………………. 18
1-13-تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی…………………………………………… 18
1-13-1-هوش……………………………………………………………………………. 18
1-13-2-عاطفه………………………………………………………………………… 18
1-13-3-هوش عاطفی…………………………………………………………………. 19
1-13-4-خودآگاهی………………………………………………………………………. 19
1-13-5-خودتنظیمی(خودمدیریتی) …………………………………………………… 19
1-13-6-خودانگیزی………………………………………………………………….. 19
1-13-7-آگاهی اجتماعی(همدلی) ……………………………………………………. 19
1-13-8-مهارتهای اجتماعی………………………………………………………….. 19
1-13-9-عملکرد………………………………………………………………………. 20
1-13-10-توانایی…………………………………………………………………………. 20
1-13-11-وضوح(درک) …………………………………………………………….. 20
1-13-12-کمک(حمایت سازمانی) ………………………………………………….. 20
1-13-13-انگیزه(تمایل) ……………………………………………………………… 21
1-13-14-ارزیابی(آموزش و بازخورد عملکرد) ……………………………………. 21
1-13-15-اعتبار(اعمال معتبر و حقوق پرسنل) ……………………………………. 21
1-13-16-محیط(تناسب محیطی) …………………………………………………… 21
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1-مقدمه…………………………………………………………………………….. 23
هوش عاطفی
2-1-1-مقدمه………………………………………………………………………….. 25
2-1-2-تعاریف هوش…………………………………………………………………. 26
2-1-3-هوش………………………………………………………………………….. 26
2-1-4-تعریف هوش………………………………………………………………………. 26
2-1-5-انواع هوش……………………………………………………………………. 27
2-1-6-عاطفه………………………………………………………………………… 33
2-1-7-هیجان………………………………………………………………………… 34
2-1-8-مولفه های هیجان…………………………………………………………….. 35
2-1-9-ویژگی های هیجان……………………………………………………………. 35
2-1-10-طبقه بندی هیجانها…………………………………………………………… 36
2-1-11-فواید هیجان…………………………………………………………………… 36
2-1-12-زیان های هیجان………………………………………………………………… 37
2-1-13-سرچشمه هیجانها……………………………………………………………. 38
2-1-14-چگونگی شکل گیری هیجانها………………………………………………. 38
2-1-15-علت اهمیت هیجانها در محیط کار…………………………………………. 38
2-1-16-مفهوم هوش هیجانی………………………………………………………….. 39
2-1-17-مفهوم شناسی هوش هیجانی………………………………………………… 40
2-1-18-هوش هیجانی و هوش شناختی……………………………………………… 42
2-1-19-تعریف هوش هیجانی……………………………………………………….. 45
2-1-20-سیر تکوین و تاریخچه هوش هیجانی………………………………………… 46
2-1-21-دیدگاه های صاحبنظران در مفهوم هوش هیجانی…………………………… 51
2-1-21-1-دیدگاه گاردنر در هوش شناختی و غیر شناختی…………………………. 51
2-1-21-2-دیدگاه کوپر در هوش هیجانی……………………………………………. 53
2-1-21-3-دیدگاه مایر و سالووی در هوش هیجانی………………………………….. 54
2-1-21-4-دیدگاه گلمن در هوش هیجانی……………………………………………… 58
2-1-21-5-دیدگاه بار-آن در هوش هیجانی………………………………………….. 69
2-1-22-چارچوب چهار وجهی استنتاجی هوش هیجانی…………………………….. 71
2-1-23-هوش هیجانی و هوش شناختی در محیط سازمان…………………………… 74
2-1-24-هوش هیجانی و ارتقا کیفیت سازمان………………………………………. 76
2-1-25-هوش هیجانی در محیط کار……………………………………………………. 76
2-1-26-چه کسانی به هوش هیجانی نیاز دارند؟…………………………………….. 77
2-1-27-ضرورت توجه به رشد هوش هیجانی کارکنان……………………………… 87
2-1-28-گروه کار و هوش هیجانی………………………………………………….. 88
2-1-29-ارتقا هوش هیجانی در گروه کار……………………………………………….. 89
2-1-30-تنظیم هیجانهای کارکنان در گروه کار……………………………………… 92
2-1-31-هوش هیجانی و مزیت رقابتی………………………………………………. 93
2-1-32-نقش هوش هیجانی در گزینش و بالندگی شغلی نیروی انسانی…………….. 97
2-1-33-مدل سازی تاثیر هوش هیجانی بر موفقیت کار…………………………….. 100
2-1-34-هوش هیجانی کارکنان و رضایت مشتریان…………………………………. 102
2-1-35-هوش هیجانی کارکنان و اثربخشی سازمان………………………………… 104
2-1-36-هوش هیجانی ، ارتقا یادگیری و تحول سازمانی…………………………… 108
2-1-37-اکتساب و بهبود هوش هیجانی……………………………………………… 111
2-1-37-1-دیدگاه مایر و سالووی……………………………………………………… 111
2-1-37-2-دیدگاه گلمن-امرلینگ…………………………………………………….. 112
2-1-38-چطور می توان هوش هیجانی را بهبود بخشید؟……………………………….. 113
2-1-39-مفاهیم مشخص در آموزش هوش هیجانی……………………………………. 114
2-1-40-فرآیند آموزش هوش هیجانی………………………………………………… 115
2-1-41-ملاحظاتی در برنامه های آموزش هوش هیجانی…………………………… 116
2-1-42-نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و تقویت هوش هیجانی……… 117
2-1-43-مراحل آموزش هوش هیجانی………………………………………………. 118
عملکرد کارکنان
2-2-1-مقدمه………………………………………………………………………………. 122
2-2-2-تعاریف عملکرد…………………………………………………………………. 124
2-2-3-عوامل موثر در بهبود عملکرد……………………………………………….. 125
2-2-4-عوامل یا متغیرهای موثر بر عملکرد…………………………………………… 126
2-2-5-عوامل موثر بر عملکرد فردی…………………………………………………. 128
2-2-5-1-توانایی……………………………………………………………………… 128
2-2-5-2-شخصیت……………………………………………………………………. 130
2-2-5-2-1-عوامل تعیین کننده شخصیت………………………………………………. 130
2-2-5-3-یادگیری…………………………………………………………………….. 131
2-2-5-4-ادراک…………………………………………………………………………. 131
2-2-5-5-انگیزش…………………………………………………………………….. 132
2-2-5-6-استرس(فشار روانی) ……………………………………………………… 133
2-2-6-مدیریت عملکرد…………………………………………………………………. 135
2-2-7-مفهوم و مولفه های مدیریت عملکرد……………………………………………. 136
2-2-7-1-مدیریت عملکرد به عنوان یک سیستم تجاری…………………………….. 138
2-2-7-2-مدیریت عملکرد به عنوان یک فرهنگ و سبک رهبری…………………. 138
2-2-7-3-مدیریت عملکرد به عنوان بخشی از پیمان روان شناختی…………………. 139
2-2-7-4-مدیریت عملکرد به عنوان بازخورد شخصی و فرآیند یادگیری…………… 139
2-2-8-فرآیند مدیریت عملکرد……………………………………………………….. 139
2-2-9-اساس مدیریت مبتنی بر عملکرد……………………………………………… 141
2-2-10-تفاوت بین مدیریت مبتنی بر عملکرد و سنجش عملکرد……………………… 142
2-2-11-فواید مدیریت مبتنی بر عملکرد……………………………………………. 142
2-2-12-تئوری تقویت عملکرد…………………………………………………………… 144
2-2-13-رویکرد تغییر رفتار سازمانی……………………………………………… 144
2-2-14-ملاک اثربخشی تغییر رفتار سازمانی……………………………………… 146
2-2-15-استراتژی های مدیریت عملکرد…………………………………………… 148
2-2-16-الگوهایی در مورد عملکرد منابع انسانی………………………………….. 149
2-2-16-1-الگوی هرسی و گلداسمیت……………………………………………… 149
2-2-16-2-الگوی موری اینسورث و نیویل اسمیت……………………………….. 149
2-2-16-3-الگوی مدل امتیازات متوازن…………………………………………… 149
2-2-16-4-الگوی لینچ و گراس……………………………………………………. 149
2-2-17-سابقه مدل ACHIEVE………………………………………………….. 150
2-2-18-استفاده از مدل ACHIEVE……………………………………………… 151
رابطه هوش عاطفی و عملکرد
2-3-1-مقدمه……………………………………………………………………….. 156
2-3-2-ارتباط ابعاد هوش عاطفی با عملکرد………………………………………. 156
2-3-3-چارچوب نظری پژوهش…………………………………………………… 159
2-3-4-مدل تحلیلی پژوهش……………………………………………………….. 160
پژوهش های انجام شده در ایران و جهان
2-4-1-مقدمه………………………………………………………………………. 162
2-4-2-پژوهش های انجام شده در جهان………………………………………….. 162
2-4-3-پژوهش های انجام شده در ایران………………………………………….. 167
فصل سوم:روش شناسی پژوهش
3-1-مقدمه………………………………………………………………………… 175
3-2-روش پژوهش……………………………………………………………….. 175
3-3-جامعه آماری………………………………………………………………… 176
3-4-نمونه آماری……………………………………………………………………. 178
3-5-روش نمونه گیری و حجم نمونه………………………………………………. 178
3-6-روشها و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها…………………………………. 179
3-7-مشخصات پرسشنامه ها………………………………………………………. 179
3-7-1-سنجش شاخص هوش عاطفی………………………………………………. 180
3-7-2-سنجش شاخص عملکرد……………………………………………………. 181
3-8-پایایی و روایی پرسشنامه…………………………………………………….. 182
3-8-1-پایایی یا قابلیت اعتماد……………………………………………………… 182
3-8-2-روایی یا اعتبار…………………………………………………………….. 183
3-9-روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………….. 183
3-9-1-روشهای توصیفی…………………………………………………………… 184
3-9-2-روشهای استنباطی………………………………………………………….. 184
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
4-1-مقدمه………………………………………………………………………….. 186
4-2-بخش اول : آمار توصیفی…………………………………………………….. 187
4-2-1-متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان…………………………………. 187
4-2-2-وضعیت متغیر مستقل……………………………………………………… 190
4-2-3-وضعیت متغیر وابسته……………………………………………………… 191
4-3-بخش دوم : آمار استنباطی…………………………………………………….. 191
4-3-1-آزمون داده ها………………………………………………………………. 192
4-3-2-بررسی رابطه عوامل مطرح شده………………………………………….. 193
4-4-تحلیل آماری فرضیه های پژوهش……………………………………………. 194
4-4-1-فرضیه اصلی……………………………………………………………….. 194
4-4-2-فرضیه فرعی اول……………………………………………………………….. 194
4-4-3-فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………… 195
4-4-4-فرضیه فرعی سوم…………………………………………………………….. 196
4-4-5-فرضیه فرعی چهارم………………………………………………………….. 196
4-4-6-فرضیه فرعی پنجم……………………………………………………………. 197
4-5-یافته های جانبی………………………………………………………………….. 198
4-5-1-آزمون فرضیه تفاوت هوش عاطفی زنان و مردان…………………………… 199
4-5-2-آزمون فرضیه تفاوت هوش عاطفی مجردین و متاهلین……………………… 200
4-5-3-آزمون فرضیه تفاوت عملکرد زنان و مردان…………………………………. 201
4-5-4-آزمون فرضیه تفاوت عملکرد کارکنان رسمی و غیر رسمی………………… 202
4-5-5-آزمون فرضیه تفاوت عملکرد کارکنان با سطوح مختلف تحصیلی……………. 203
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1-مقدمه……………………………………………………………………………. 205
5-2-نتایج پژوهش……………………………………………………………………. 208
5-3-ارائه راهکارها و پیشنهادهایی بر اساس نتایج بدست آمده پژوهش…………….. 210
5-3-1-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه خودآگاهی(فرضیه فرعی اول)………….. 211
5-3-2-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه خودتنظیمی(فرضیه فرعی دوم) ………… 213
5-3-3-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه خودانگیزی(فرضیه فرعی سوم) ……….. 214
5-3-4-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه آگاهی اجتماعی(فرضیه فرعی چهارم)…. 215
5-3-5-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه مهارتهای اجتماعی(فرضیه فرعی پنجم).. 216
5-4-چالشهای سازمان و نقش هوش هیجانی در رفع این چالشها……………………. 218
5-5-پیشنهادهایی به پژوهشگران بعدی……………………………………………… 225
5-6-محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………. 226
پیوست ها،منابع و نام ها
پیوست الف : پرسشنامه…………………………………………………………… 228
پیوست ب : نتایج حاصل از نرم افزار تحلیل آماری……………………………… 233
فهرست جدول ها
جدول 1-1:تعداد کارمندان واحدها به تفکیک زن و مرد…………………………. 17
جدول 2-1:هوش هیجانی در زندگی روزمره…………………………………….. 50
جدول 2-2:چارچوب منسجم شناخت مولفه های هوش هیجانی گلمن…………….. 74
جدول 2-3:مدیران عالی چه فعالیتهایی انجام می دهند؟…………………………… 85
جدول 2-4:مدیران میانی و سرپرستان چه فعالیتهایی انجام می دهند؟……………. 86
جدول 2-5: کارکنان و کارمندان دفتری چه فعالیتهایی انجام می دهند؟…………… 87
جدول 2-6:شایستگیهای هوش هیجانی به نقل از تیشلر و همکاران………………. 101
جدول 3-1:توزیع جامعه آماری بر حسب جنسیت و نوع استخدام………………… 177
جدول 3-2:تناظر گویه های پرسشنامه هوش عاطفی……………………………… 180
جدول 3-3:تناظر گویه های پرسشنامه عملکرد…………………………………… 181
جدول 4-1:فراوانی و درصد جنسیت پاسخ دهندگان………………………………. 187
جدول 4-2:فراوانی و درصد سن پاسخ دهندگان…………………………………… 188
جدول 4-3:فراوانی و درصد سطح تحصیلات پاسخ دهندگان……………………… 188
جدول 4-4:فراوانی و درصد سابقه خدمتی پاسخ دهندگان…………………………. 189
جدول 4-5:فراوانی و درصد وضعیت تاهل پاسخ دهندگان……………………….. 189
جدول 4-6:فراوانی و درصد وضعیت استخدامی پاسخ دهندگان………………….. 190
4-7:معیارهای تمرکز و پراکندگی متغیرهای هوش عاطفی……………………… 190
4-8:معیارهای تمرکز و پراکندگی متغیرهای عملکرد……………………………. 191
4-9:آزمون نرمال / غیر نرمال بودن داده ها……………………………………… 192
4-10:آزمون معنی دار بودن رابطه هوش عاطفی و مولفه هایش با عملکرد…. 193
4-11:نمایش ضریب تعیین(R2) ……………………………………………….. 198
4-12:جدول آمار توصیفی هوش عاطفی زنان و مردان………………………… 199
4-13:جدول آنالیز واریانس هوش عاطفی زنان و مردان………………………..
دانلود پایان نامه
این مطلب را هم بخوانید :
مفهموم خودکارآمدی
199
4-14:جدول آمار توصیفی هوش عاطفی متاهلین و مجردین……………………. 200
4-15:جدول آنالیز واریانس هوش عاطفی متاهلین و مجردین…………………… 200
4-16:جدول آمار توصیفی عملکرد زنان و مردان………………………………. 201
4-17:جدول آنالیز واریانس عملکرد زنان و مردان……………………………… 201
4-18:جدول آمار توصیفی عملکرد کارکنان رسمی و غیر رسمی………………. 202
4-19:جدول آنالیز واریانس عملکرد کارکنان رسمی و غیر رسمی……………… 202
4-20:جدول آمار توصیفی عملکرد کارکنان با سطوح مختلف تحصیلی…………. 203
4-21:جدول آنالیز واریانس عملکر کارکنان با سطوح مختلف تحصیلی…………. 203
5-1:نتایج آزمون فرضیه های پژوهش……………………………………………. 209
فهرست نمودارها
نمودار 2-1:ابعاد هوش از دیدگاه گاردنر…………………………………………. 52
نمودار 2-2:مدل چهارگانه هوش هیجانی از دید کوپر……………………………. 53
نمودار 2-3:حیطه های سواد هیجانی به زعم سالووی…………………………….. 55
نمودار 2-4:ابعاد هوش هیجانی در مدل مایر و سالووی………………………….. 58
نمودار 2-5:مولفه های هوش هیجانی از دیدگاه گلمن…………………………….. 61
نمودار 2-6:مدل مفهوم شایستگیهای گلمن………………………………………… 69
نمودار 2-7:مولفه های هوش هیجانی به زعم بار-آن……………………………… 71
نمودار 2-8:ابعاد هوش هیجانی در محیط کار…………………………………….. 77
نمودار 2-9:ضرورت توجه به رشد هوش هیجانی کارکنان………………………. 88
نمودار 2-10:فرآیند ارتباط هوش هیجانی با بالندگی شغلی………………………….. 99
نمودار 2-11:مدل رابطه هوش هیجانی و اثربخشی سازمان………………………… 108
نمودار 2-12:الگوی چهارمرحله ای تقویت سواد هیجانی شرایور……………………… 115
نمودار2-13:مراحل آموزش هوش هیجانی ازدید چرنیس،گلمن،امرلینگ،کووان و آدلر 120
نمودار 2-14:عوامل موثر بر ادراک……………………………………………….. 132
نمودار 2-15:ابعاد چهارگانه مدیریت عملکرد………………………………………. 138
نمودار 2-16:مدل تحلیلی پژوهش…………………………………………………… 160
نمودار 4-1:پراکندگی دو متغیر هوش عاطفی و عملکرد…………………………… 197
نمودار 5-1:مراحل آموزش هوش هیجانی از دید چرنیس،گلمن،امرلینگ،کووان و آدلر 224
منابع و مآخذ
فهرست منابع فارسی………………………………………………………………… 243
فهرست منابع غیر فارسی…………………………………………………………… 249
فهرست نام ها
مرجع نامه……………………………………………………………………………. 257
چکیده پایان نامه(انگلیسی)  
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...