متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : کشاورزی |
پایاننامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته: مهندسی کشاورزی گرایش: مدیریت کشاورزی
عنوان:
عوامل مؤثر بر پذیرش نوغانداری در استان گیلان
استاد راهنما:
دکترمحمدصادق اللهیاری
استاد مشاور:
دکترعلیرضا صیداوی
تابستان 1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فصل اول: کلیات تحقیق | |||
1-1-مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. | 2 | ||
1-2- بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………………………… | 3 | ||
1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق …………………………………………………………………………………………… | 4 | ||
1-4- اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………………………… | 5 | ||
1-4-1- هدف کلی ………………………………………………………………………………………………………… | 5 | ||
1-4-2- اهداف اختصاصی ………………………………………………………………………………………………. | 6 | ||
1-5- محدودههای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………. | 6 | ||
1-5-1- محدوده مکانی ………………………………………………………………………………………………….. | 6 | ||
1-5-2- محدوده زمانی …………………………………………………………………………………………………… | 6 | ||
1-5-3- محدوده موضوعی ……………………………………………………………………………………………… | 6 | ||
1-6- تعریف واژگان کلیدی ………………………………………………………………………………………………… | 6 | ||
فصل دوم: ادبیات تحقیق
بخش اول |
|||
2-1- مروری بر فعالیت نوغانداری ……………………………………………………………………………………… | 9 | ||
2-1-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………… | 9 | ||
2-1-2- نوغانداری و تولیدات آن…………………………………………………………………………………….. | 9 | ||
2-1-3- سابقه نوغانداری ………………………………………………………………………………………………… | 10 | ||
2-1-4- نوغانداری و تولید ابریشم در ایران ……………………………………………………………………….
بخش دوم |
11
|
||
2-2- پذیرش فناوریها در کشاورزی …………………………………………………………………………………… | 14 | ||
2-3- پیشنگاشتهها ……………………………………………………………………………………………………………. | 16 | ||
2-4- مبانی نظری تحقیق ……………………………………………………………………………………………………. | 26 | ||
فصل سوم: روش تحقیق | |||
3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………. | 29 | ||
3-2- محدوده جغرافیایی تحقیق …………………………………………………………………………………………..
3- 3- نوع تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………. |
29
31 |
||
3-4- جامعه آماری تحقیق …………………………………………………………………………………………………… | 32 | ||
3-5- روش نمونهگیری ………………………………………………………………………………………………………. | 32 | ||
3-6- برآورد حجم نمونهها …………………………………………………………………………………………………. | 32 | ||
3-7- روش گردآوری دادهها ………………………………………………………………………………………………. | 33 | ||
3-8- ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………………………….
3- 9- متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………… |
33
34 |
||
3-9-1- متغیر مستقل ……………………………………………………………………………………………………. | 34 | ||
3-9-2- متغیر وابسته …………………………………………………………………………………………………….. | 34 | ||
3-10- فرضیههای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………. | 34 | ||
3-11- روشهای آماری تجزیه و تحلیل دادهها ……………………………………………………………………… | 34 | ||
3-11-1- آمار توصیفی …………………………………………………………………………………………………. | 35 | ||
3-11-2- آمار استنباطی ………………………………………………………………………………………………… | 35 | ||
فصل چهارم: یافتههای تحقیق | |||
4-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………. | 37 | ||
4-2- تجزیه و تحلیل دادهها (آمار توصیفی) ………………………………………………………………………….. | 37 | ||
4-2-1- منطقه ……………………………………………………………………………………………………………….. | 37 | ||
4-2-2- جنس……………………………………………………………………………………………………………….. | 38 | ||
4-2-3- سن ………………………………………………………………………………………………………………….. | 38 | ||
4-2-4- تعداد افراد تحت تکفل ……………………………………………………………………………………….. | 39 | ||
4-2-5- سابقه نوغانداری ………………………………………………………………………………………………… | 40 | ||
4-2- 6- میزان تحصیلات ……………………………………………………………………………………………….. | 40 | ||
4-2-7- فعالیتهای غیرنوغانداری …………………………………………………………………………………… | 41 | ||
4-2-8- درآمد حاصل از فعالیتهای غیرنوغانداری ……………………………………………………………. | 42 | ||
4-2-9- درآمد حاصل از نوغانداری …………………………………………………………………………………. | 42 | ||
4-2-10- تعداد تلمبار …………………………………………………………………………………………………….. | 43 | ||
4-2-11- نوع مالکیت تلمبار …………………………………………………………………………………………. | 44 | ||
4-2-12- مساحت تلمبار ………………………………………………………………………………………………. | 44 | ||
4-2-13- تعداد جعبه تخم نوغان پرورش داده شده (1392) ……………………………………………… | 45 | ||
4-2-14- نوع تلمبار…………………………………………………………………………………………………….. | 45 | ||
4- 2-15- مساحت توتستان……………………………………………………………………………………………
4- 2-16- مالکیت توتستان……………………………………………………………………………………………. |
46
46 |
||
4- 2-17- دسترسی به روش درختکاری در توتستان…………………………………………………………… | 47 | ||
4-2-18- نحوه آشنایی با نوغانداری………………………………………………………………………………… | 47 | ||
4-2-19- علت فعالیت نوغانداری…………………………………………………………………………………… | 48 | ||
4-2-20- برخورداری از خدمات بیمه……………………………………………………………………………… | 48 | ||
4-2-21- فروش تضمینی پیله تر تولیدی…………………………………………………………………………. | 49 | ||
4-2-22- مرجع مورد تمایل نوغاندار برای فروش پیله ………………………………………………………. | 49 | ||
4-2-23- شرایط عرضه به بازار ………………………………………………………………………………………. | 49 | ||
4-2-24- میزان هماهنگی شیوههای پرورش ارائه شده توسط مروجین با تجربههای شخصی نوغاندار ………………………………………………………………………………………………………………. |
50 |
||
4-2-25- میزان درک نوغاندار از روشهای نوین ارائه شده توسط مروجین ………………………….. | 51 | ||
4-2-26- استفاده از تسهیلات بانکی ………………………………………………………………………………… | 51 | ||
4-2- 27- شرکت در کلاسهای آموزش نوغانداری ………………………………………………………….. | 52 | ||
4-2-28- مناسب بودن اطلاعات مروجان برای نوغاندار …………………………………………………….. | 52 | ||
4-2-29- تاثیر مروجان در تصمیم نوغانداران برای پرورش کرم ابریشم ……………………………….. | 53 | ||
4-2-30- دریافت نهال یارانهای اصلاح شده طی سالهای 88 تا90 ……………………………………… | 53 | ||
4-2-31- وضعیت آینده نوغانداری از دیدگاه نوغانداران ……………………………………………………. | 54 | ||
4-2-32- تخریب توتستان ……………………………………………………………………………………………… | 54 | ||
4-2-33- میزان آشنایی با نوغانداری ……………………………………………………………………………….. | 55 | ||
4-2-34- راههای کسب اطلاع درباره نوغانداری ……………………………………………………………….. | 56 | ||
4-2-35- علاقهمندی به نوغانداری ………………………………………………………………………………….. | 56 | ||
4-2-36- درآمدزایی نوغانداری با توجه به کوتاهی زمان پرورش ………………………………………… | 57 | ||
4-2- 37- میزان فعالیت فیزیکی و نیاز به نیروی کار نسبت به سایر فعالیتهای کشاورزی ……… | 58 | ||
4-2-38- میزان هماهنگی شیوههای پرورش ارائه شده توسط مروجین با امکانات نوغانداری …. | 58 | ||
4-2-39- دلایل عدم شرکت در کلاسهای نوغانداری ……………………………………………………….. | 59 | ||
4-2-40- تمایل به احداث یا بازسازی تلمبار ……………………………………………………………………. | 60 | ||
4-2-41- تمایل به شرکت در کلاسهای آموزش نوغانداری ………………………………………………. | 61 | ||
4-2-42- تمایل به شرکت در کلاسهای آموزشی مرتبط با نوغانداری …………………………………. | 61 | ||
4-2-43- تمایل به دریافت نهال توت اصلاح شده …………………………………………………………….. | 62 | ||
4-2-44- سابقه نوغانداری کشاورزان غیر نوغاندار ……………………………………………………………. | 62 | ||
4-2-45- امکانات نوغانداری کشاورزان غیرنوغاندار …………………………………………………………. | 62 | ||
4-2-46- عوامل موثر بر افزایش تولید پیله و احیای نوغانداری از دیدگاه نوغانداران و غیرنوغانداران ………………………………………………………………………………………………………. |
63 |
||
4-3- بخش آمار استنباطی ………………………………………………………………………………………………….. | 63 | ||
4-3-1- همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته …………………………………………………….. | 64 | ||
4-3-3-1- همبستگی بین پذیرش نوغانداری و منطقه مورد فعالیت ………………………………….. | 64 | ||
4-3-3-2- همبستگی بین پذیرش نوغانداری و جنسیت …………………………………………………. | 64 | ||
4-3-3-3- همبستگی بین پذیرش نوغانداری و تحصیلات ……………………………………………… | 64 | ||
4-3-3-4- همبستگی بین پذیرش نوغانداری و اشتغال غیرنوغانداری ………………………………. | 65 | ||
4-3-3-5- همبستگی بین پذیرش نوغانداری و نوع مالکیت تلمبار ………………………………….. | 65 | ||
4-3-3-6-همبستگی بین پذیرش نوغانداری و درآمدزایی آن با توجه به کوتاهی زمان پرور… | 65 | ||
4-3-3-7- همبستگی بین پذیرش نوغانداری و میزان فعالیت فیزیکی و نیاز به نیروی کار …… | 66 | ||
4-3-3-8- همبستگی بین پذیرش نوغانداری و شیوه های پرورش ارائه شده توسط مروجین . | 66 | ||
4-3-3-9- همبستگی بین پذیرش نوغانداری و دلایل عدم شرکت در کلاسهای آموزش نوغانداری ………………………………………………………………………………………………………… |
66 |
||
4-3-3-10- همبستگی بین پذیرش نوغانداری و تمایل به بازسازی تلمبار ………………………… | 67 | ||
4-3-3-11- همبستگی بین پذیرش نوغانداری و تمایل به شرکت در کلاسهای آموزش نوغانداری ………………………………………………………………………………………………………. |
67 |
||
4-3-3-12- همبستگی بین پذیرش نوغانداری و تمایل به شرکت در کلاسهای آموزشی مرتبط با فعالیتهای نوغانداری …………………………………………………………………………. |
67 |
||
4-3-3-13- همبستگی بین پذیرش نوغانداری و تمایل به دریافت نهال توت اصلاح شده ….. | 68 | ||
4-3-3-14- همبستگی بین پذیرش نوغانداری و راههای کسب اطلاع از نوغانداری …………… | 68 | ||
فصل پنجم: بحث و پیشنهادات | |||
5-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………. | 75 | ||
5-2- محدودیت تحقیق ……………………………………………………………………………………………………… | 75 | ||
5-3- نتیجهگیری و بحث ……………………………………………………………………………………………………. | 75 | ||
5-4- پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………… | 79 | ||
منابع ………………………………………………………………………………………………………………………………….
پرسشنامهها ………………………………………………………………………………………………………………………… چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………….. |
81
88 95 |
||
جدول 2-1- مبانی نظری تحقیق ………………………………………………………………………………………………….. | 27 | |
جدول 4-1- توزیع فراوانی پاسخ دهندگان از نظر منطقه …………………………………………………………………. | 37 | |
جدول 4– 2- توزیع فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان………………………………………………………………………. | 38 | |
جدول 4- 3- توزیع فراوانی وضعیت سن پاسخ دهندگان ………………………………………………………………… | 39 | |
جدول 4- 4- توزیع فراوانی وضعیت افراد تحت تکفل پاسخ دهندگان ……………………………………………… | 39 | |
جدول 4- 5- توزیع فراوانی وضعیت سابقه نوغانداری پاسخ دهندگان……………………………………………….. | 40 | |
جدول 4- 6- توزیع فراوانی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان …………………………………………………………… | این مطلب را هم بخوانید : مفهوم فعالیتهای کنترلی |
41 |
جدول 4- 7- توزیع فراوانی نمونه ها برحسب فعالیتهای غیرنوغانداری ………………………………………….. | 41 | |
جدول 4- 8- توزیع فراوانی درآمد حاصل از فعالیتهای غیر نوغانداری …………………………………………… | 42 | |
جدول 4- 9- توزیع فراوانی درآمد حاصل از نوغانداری پاسخ دهندگان ……………………………………………. | 43 | |
جدول 4- 10- توزیع فراوانی نمونهها برحسب تعداد تلمبار تحت مالکیت ………………………………………… | 44 | |
جدول 4- 11- نوع مالکیت تلمبار ………………………………………………………………………………………………… | 44 | |
جدول 4- 12- توزیع فراوانی نمونهها بر حسب مساحت تلمبار ………………………………………………………. | 44 | |
جدول 4- 13- توزیع فراوانی نمونهها برحسب تعداد جعبه تخم نوغان پرورش داده شده در سال 1392… | 45 | |
جدول 4- 14- توزیع فراوانی برحسب نوع تلمبار ………………………………………………………………………….. | 46 | |
جدول4- 15- مساحت توتستان به (متر مربع) ……………………………………………………………………………….. | 46 | |
جدول4- 16- مالكیت توتستان ……………………………………………………………………………………………………. | 46 | |
جدول 4- 17- توزیع فراوانی نمونهها برحسب روش درختکاری توت …………………………………………….. | 47 | |
جدول 4- 18- توزیع فراوانی نمونهها برحسب نحوه آشنایی با نوغانداری ………………………………………… | 47 | |
جدول 4- 19- توزیع فراوانی نمونهها برحسب علت فعالیت نوغانداری ……………………………………………. | 48 | |
جدول 4- 20- توزیع فراوانی نمونهها برحسب برخورداری از خدمات بیمه در سال 1391 …………………. | 48 | |
جدول 4- 21- توزیع فراوانی برحسب فروش تضمینی پیله تر تولیدی ……………………………………………… | 49 | |
جدول 4- 22- تمایل فرد برای فروش پیله ……………………………………………………………………………………. | 49 | |
جدول 4- 23- توزیع فراوانی نمونهها برحسب دیدگاه شرایط عرضه محصول به بازار ……………………….. | 50 | |
جدول 4- 24- توزیع فراوانی نمونهها برحسب میزان هماهنگی شیوه های ترویجی با تجربههای شخصی | 50 | |
جدول 4- 25- توزیع فراوانی نمونهها برحسب میزان درک نوغاندار از روشهای نوین ارائه شده ………….. | 51 | |
جدول 4- 26- توزیع فراوانی نمونه ها برحسب استفاده از تسهیلات بانکی طی سالهای 88 تا 91 ………. | 51 | |
جدول 4- 27- توزیع فراوانی نمونه ها برحسب شرکت در کلاسهای آموزش ……………………………………. | 52 | |
جدول 4- 28- مناسب بودن اطلاعات مروجان برای نوغاندار ………………………………………………………….. | 52 | |
جدول 4- 29- تاثیر مروجان در تصمیم نوغاندارا ن برای پرورش کرم ابریشم ……………………………………. | 53 | |
جدول 4- 30- دریافت نهال یارانهای اصلاح شده طی سالهای 88 تا90 …………………………………………… |
53 | |
جدول 4- 31- وضعیت آینده نوغانداری از دیدگاه نوغانداران ………………………………………………………… | 54 | |
جدول 4- 32- توزیع فراوانی نمونهها برحسب وضعیت تخریب توتستان …………………………………………. | 55 | |
جدول 4- 33- توزیع فراوانی نمونهها برحسب میزان آشنایی با نوغانداری ………………………………………… | 55 | |
جدول 4- 34- توزیع فراوانی نمونهها برحسب راههای کسب اطلاع در مورد نوغانداری …………………….. | 56 | |
جدول 4- 35- توزیع فراوانی نمونهها برحسب میزان علاقهمندی به نوغانداری ………………………………….. | 57 | |
جدول 4- 36- توزیع فراوانی نمونهها بر حسب درآمدزایی نوغانداری ……………………………………………… | 57 | |
جدول 4- 37- میزان فعالیت فیزیکی و نیاز به نیروی کار نوغانداری نسبت به سایر فعالیتهای کشاورزی | 58 | |
جدول 4- 38- توزیع فراوانی نمونه ها برحسب میزان هماهنگی شیوههای پرورش ارائه شده ………………. | 59 | |
جدول 4- 39- توزیع فراوانی نمونهها برحسب دلایل عدم شرکت در کلاسهای نوغانداری ……………….. | 60 | |
جدول 4- 40- توزیع فراوانی نمونهها برحسب تمایل به احداث یا بازسازی تلمبار …………………………….. | 60 | |
جدول 4- 41- توزیع فراوانی نمونهها برحسب تمایل به شرکت در کلاسهای آموزشی ……………………… | 61 | |
جدول 4- 42- تمایل به شرکت در کلاسهای آموزشی مرتبط با نوغانداری ………………………………………. | 61 | |
جدول 4- 43- تمایل به دریافت نهال توت اصلاح شده ………………………………………………………………….. | 62 | |
جدول 4- 44- توزیع فراوانی کشاورزان غیر نوغاندار برحسب دارا بودن سابقه نوغانداری ………………….. | 62 | |
جدول 4- 45- توزیع فراوانی کشاورزان غیرنوغاندار برحسب دارا بودن امکانات نوغانداری ……………….. | 63 | |
جدول4- 46- بررسی عوامل موثر بر افزایش تولید پیله و احیای نوغانداری ………………………………………. | 63 | |
جدول 4- 47- آماره X2…………………………………………………………………………………………………………… | 69 | |
جدول 4- 48- آزمون t مقایسه دو گروه مستقل …………………………………………………………………………….. | 69 | |
جدول 4- 49- آماره یومن ویتنی …………………………………………………………………………………………………. | 71 | |
جدول 4- 50- آماره دو جملهای ………………………………………………………………………………………………….. | 73 |
6 | نمودار 2- 1- تعداد جعبه تخم نوغان توزیع شده در کل کشور و استان گیلان …………………………………… |
6 | نمودار 2- 2- تعداد جعبه تخم نوغان توزیع شده در کل کشور ………………………………………………………. |
30 | شکل 1-1- شهرستان لنگرود (به تفکیک بخش و دهستان) ……………………………………………………………… |
31 | شکل 1-2- شهرستان شفت (به تفکیک بخش و دهستان) ……………………………………………………………….. |
88 | ضمیمه 1- پرسشنامهها……………………………………………………………………………………………………………….. |
- 1- مقدمه
تولید بیشتر، توزیع عادلانه ثروت، به دست آوردن سطح معیشت بالاتر و تأمین زندگی آسودهتر، هدف عمومی جوامع کنونی است که هریک به اشکال گوناگون در پی تحقق آن هستند (کشاورز،1389). عموماّ در کشورهای درحال توسعه، ساختار و اساس توسعه فعالیتهای اقتصادی بر پایه کشاورزی است. بنابراین کشورهایی که اساس آنها بر کشاورزی استوار است مزیت نسبی بیشتری در تولید دارند (کیانی راد،1389).
نوغانداری و تولید فراوردههای ابریشمی ازجمله فعالیتهایی است که میتواند در کنار سایر فعالیتهای کشاورزی در یک دوره کوتاهمدت درآمدی را عاید خانوارهای روستایی نماید. وجود شرایط اقلیمی و امکانات مساعد توسعه نوغانداری و صنایع ابریشم در ایران و اشتغالزایی این فعالیت در بهرهگیری از بیکاریهای پنهان و نیروهای متمرکز در روستا از یک سو و گسترش صحیح آن متناسب با شرایط اقلیمی مناطق مختلف از سوی دیگر، میتواند درجهت رفع پارهای از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشاورزان مؤثر باشد (راهی، 1390).
سیرتاریخ نوغانداری در ایران با سابقه دیرینهاش نشان میدهد که این حرفه طی دورههای مختلف و در مواجهه با موانع و مشکلات گوناگون هیچگاه ازبین نرفته و فراموش نگردیده بلکه همچنان افتان وخیزان مسیر خود را طی نمودهاست.
تاریخ كهن ابریشم جهان گواهی موثر بر حضور ایرانیان در تولید و تجارت این محصول و تولید بافتههای ابریشمی نفیس از زمانهای دور تا به امروز میباشد. از ویژگیهای بارز این صنعت بهعلاوه صنعت فرش اشتغالزایی آن است. در صنعت ابریشم از مرحله نوغانداری تا تبدیل نهایی، مشاغل زیادی وجود دارد كه بعضاً مشاغل دائمی هستند.
در این راستا رویکرد منطقی و برنامه ریزی شده به فعالیتهای جانبی کشاورزی و صنایع تبدیلی و صنایع دستی با افزایش سطح اشتغال و ایجاد درآمد نیز میتواند ضمن حفظ بافت روستایی به توسعه و احیاء آن کمک شایانی کرده، روستانشینی را اقتصادیتر نماید. نوغانداری و مشاغل مرتبط با آن مانند قالیبافی و تولید فراوردههای ابریشمی از جمله این فعالیتها میباشد که قادر است ضمن ایجاد انگیزه اقتصادی و بهکارگیری بخشی از نیروی کار روستا، درآمد نسبتاّ مناسبی را عاید خانوار روستایی نماید. به همین سبب بررسی علل گرایش کشاورزان و نیز عدم اقبال گروهی دیگر از آنان نسبت به این صنعت حائز اهمیت است.
- 2- بیان مسئله
استان گیلان با تولید حدود 55 تا 60 درصد پیله تر و برخورداری از بیشترین بهرهبردار فعالیت نوغانداری در کشور بعنوان قطب فعالیت نوغانداری در ایران محسوب میشود. در سالهای اخیر تولید پیله و ابریشم در ایران با کاهش بیش از پنجاه درصد مواجه شده است (شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران، 1387). در طی همین مدت دستمزد کارگری در ایران خصوصا در گیلان به شدت افزایش یافته و با توجه به کارگرطلب بودن نوغانداری، قیمت پیله تولیدشده نتوانسته پاسخگوی زحمات کشاورز باشد. عدم صرفه اقتصادی تولید پیله در شرایطی رخ داد که قیمت زمین نیز افزایش بیسابقهای پیداکرد و این موضوع انگیزه کافی برای تغییر کاربری توتستانها را فراهم نمود. بهعلاوه محصولات رقیب کشاورزی نیز از وضعیت نسبی بهتری برخوردار شدند و مجموعاّ انگیزه برای تولید پیله کاهش یافت. علیرغم کاهش تولید پیله و کاهش عرضه نخ ابریشمی داخلی در سالهای اخیر، قیمت نخ ابریشمی افزایش پیدا نکرد. این موضوع به دلیل کاهش قیمت نخ ابریشم در بازارهای جهانی و به علاوه تولید ابریشم ارزان قیمت در کشورهای همسایه ایران نظیر افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان بود. ایران با توجه به کیفیت تخم نوغان خود که از قدرت رقابت بالایی برخوردار است در سالهای 1380 و 1381 از صادرکنندگان تخم نوغان به کشورهای آسیای میانه بود که متأسفانه این بازارها در سالهای اخیر از دست رفت.
افزایش روزافزون مصرف فراوردههای ابریشمی به سبب ارتقاء سطح زندگی مردم به ویژه در کشورهای توسعهیافته و محبوبیت این محصولات نزد دوستداران محیط زیست در جهان به سبب اهمیت خواص فیزیکی و شیمیایی ابریشم برای سلامت و بهداشت از یک سو و توقف یا کاهش فعالیت نوغانداری در کشورهای توسعهیافته به سبب محدودیت زمین و افزایش دستمزد نیروی کار، فرصت مناسبی برای
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-02] [ 02:22:00 ب.ظ ]
|