پایان نامه ارشد : رابطه فلسفه اخلاقی و رفتار فرانقش کارکنان شرکت گاز استان گیلان |
چكیده :
سازمانها در دنیای پر رقابت کنونی بدنبال یافتن شیوه های حداکثر نمودن تلاش کارکنانشان هستند و یکی از مهم ترین آنها انگیزش کارکنان به ایفای نقش های فراتر در سازمان است . اخلاق یعنی رعایت اصول و ارزشهای حاکم بر رفتار فرد و بررسی ارتباط آن با رفتار شهروندی سازمانی بعنوان نوعی رفتار فرانقش منجر به شناخت ابعاد تاثیر گذار اخلاق بر رفتار كاركنان و ارتقا آن در سازمان خواهد شد و از آنجا که پایه ای ترین رویکرد به اخلاق ، بر اساس فلسفه اخلاقی است ؛ فرض بر این است که کارکنان قوانین و مقررات مربوط به رفتار اخلاقی را بر اساس فلسفه اخلاقی شکل می دهند.
هدف : این تحقیق بدنبال بررسی رابطه بین فلسفه اخلاقی و رفتار فرا نقش آنها در كاركنان شركت گاز استان گیلان است .
روش اجرای تحقیق : این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق ، توصیفی–همبستگی است . جامعه این تحقیق 1253 نفر از کارکنان شركت گاز استان گیلان می باشد ؛ تعداد نمونه برآوردی طبق جدول مورگان297 نمونه بود که تعداد 370 پرسش نامه پخش و تعداد 354 برگشت داده شدند که تعداد 339 پرسش نامه قابل تحلیل بود . روش نمونه گیری این تحقیق تصادفی ساده بود.
یافته ها: این تحقیق نشان داد که ابعاد فلسفه اخلاقی (قانون طلایی، منفعت گرایی، وظیفه گرایی، عدالت گرایی و آزادی فردی )با بروز رفتار فرا نقش رابطه معنی دار دارند. بر اساس آزمون همبستگی پیرسون شدت رابطه منفعت گرایی و آزادی فردی بیش از سایر ابعاد می باشد .
محدودیتهای تحقیق :تعداد کم سناریو ها برای سنجش فلسفه اخلاقی کارکنان ، ساده بودن مدل و عدم کنترل متغیرهای مداخله گر و تعدیلگر نظیر عدالت و تعهد سازمانی
ارزش علمی : این تحقیق رابطه بین فلسفه اخلاقی و رفتار فرا نقش و شدت رابطه ابعاد فلسفه اخلاقی و رفتار فرانقش و ابعاد موثر تر بر بروز رفتار شهروندی را روشن می کند و نشان می دهد تمایل افراد برای انجام رفتار فرانقش ، وقتیکه درک مساعد تری نسبت به اخلاق گرایی داشته باشند بیشتر خواهد بود .
واژگان کلیدی : رفتار فرا نقش ، رفتار شهروندی سازمانی ، فلسفه اخلاقی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1) مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………….1
1-2) بیان مساله ………………………………………………………………………………………………………………………1
1-3)ضرورت و اهمیت تحقیق ………………………………………………………………………………………………..3
1-4) چارچوب نظری ……………………………………………………………………………………………………………..5
1-5) فرضیه های تحقیق …………………………………………………………………………………………………………..7
1-6) اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………7
1-7) تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………………8
1-7-1) تعریف عملیاتی متغیر مستقل ……………………………………………………………………. 8
1-7-2 ) تعریف عملیاتی متغیر وابسته ………………………………………………………………………9
1-8) قلمرو تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………….10
فصل دوم : ادبیات تحقیق
2-1 ) : رفتار فرانقش ………………………………………………………………………………………………………..12
2-1-1)مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………….12
2-1-2) مفهوم رفتار فرا نقش ……………………………………………………………………………………………………12
2-1-3 ) تاریخچه مفهوم رفتار فرا نقش ……………………………………………………………………………………..15
2-1-4 ) مدلهای رفتار فرا نقش …………………………………………………………………………………………………18
2-1-4-1 ) مدل گراهام ………………………………………………………………………………………18
این مطلب را هم بخوانید :
2-1-4-1 ) مدل پودساکف ………………………………………………………………………………………19
2-1-4-1 ) مدل مارکوزی ……………………………………………………………………………………….19
2-1-4-1 ) مدل بورمن و موتوویدلو ……………………………………………………………………….19
2-1-4-1 ) مدل فار ………………………………………………………………………………………………20
2-1-4-1 ) مدل ارگان ……………………………………………………………………………………………20
2-1-5 ) عوامل تاثیر گذار بر بروز رفتار فرا نقش …………………………………………………………………………..22
2-1-5-1 ) ویژگی های فردی کارکنان …………………………………………………………………22
2-1-5-2 ) ویژگی های شغلی ………………………………………………………………………………..23
2-1-5-3 ) ویژگی های سازمانی ……………………………………………………………………………23
2-1-5-4 ) سبك رهبری ……………………………………………………………………………………….24
2-1-6 ) پیامدهای رفتار فرانقش …………………………………………………………………………………………………24
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-1-7 ) سیاستهای تقویت رفتارفرا نقش ……………………………………………………………………………………25
2-1-7-1 ) گزینش واستخدام …………………………………………………………………………………25
2-1-7-1 ) آموزش و توسعه …………………………………………………………………………………26
2-1-7-1 ) ارزیابی عملکرد و جبران خدمات ……………………………………………………………26
2-1-7-1 ) سیستمهای غیررسمی …………………………………………………………………………26
2-2 ): فلسفه اخلاقی کارکنان …………………………………………………………………………………..27
2– 2-1 ) مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………27
2– 2-2 ) مفهوم فلسفه اخلاقی …………………………………………………………………………………………………27
2-2-3 ) پیشینه تاریخی فلسفه اخلاق ………………………………………………………………………………………….28
2-2-4 ) عوامل اثر گذار بر فلسفه اخلاقی …………………………………………………………………………………….29
2-2-5 ) انواع فلسفه های اخلاقی ………………………………………………………………………………………………30
2-2-5-1 ) دسته بندی بر حسب هدف یا فرآیند ……………………………………………………….30
2-2-5-2 ) دسته بندی محوری ………………………………………………………………………………31
2-2-5-3 ) دسته بندی فورسیت …………………………………………………………………………….32
2-2-5-4) دسته بندی قاری سید فاطمی……………………………………………………………………..33
2-2-5-5 ) دسته بندی الوانی …………………………………………………………………………………….35
2-2-5-6) دسته بندی رحمان سرشت ………………………………………………………………………..36
2-2-5-7 ) دسته بندی لدبتر………………………………………………………………………………………37
2-2-5-8 ) دسته بندی هس مر ………………………………………………………………………………..38
2-2-6) پیامد اخلاق در سازمانها …………………………………………………………………………………………………43
2-3): رابطه فلسفه اخلاقی و رفتار فرا نقش……………………………………………………………44
2-3-1 ) مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………….44
2-3-2 ) اهمیت رفتار فرا نقش در سازمانها……………………………………………………………………………………….44
2-3-3 ) فلسفه اخلاقی بعنوان یکی از ویژگی های کارکنان ……………………………………………………………..46
2-3-4 ) الگوی تصمیم گیری اخلاقی ……………………………………………………………………………………………..48
2-3-4-1 ) تجزیه و تحلیل اقتصادی …………………………………………………………………….49
2-3-4-2 ) تجزیه وتحلیل قانونی …………………………………………………………………………49
2-3-4-3 ) تجزیه وتحلیل فلسفی …………………………………………………………………………49
2-3-5 ) نقش فلسفه اخلاق فرد در تصمیم گیری و رفتار فرا نقش……………………………………………………..50
2-4): پیشینه تحقیقاتی…………………………………………………………………………………………………………………..52
2-4-1) مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………….52
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-4-2) پیشینه تحقیقات داخلی ………………………………………………………………………………………………………52
2-4-3) پیشینه تحقیقات خارجی ……………………………………………………………………………………………………54
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1)مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………..57
3-2) روند اجرای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………57
3-3) روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………..57
3-4) جامعه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………58
3-5) نمونه آماری …………………………………………………………………………………………………………………….58
3-6) روش و ابزار گردآوری داده ها …………………………………………………………………………………………….58
3-7) روایی و پایایی تحقیق …………………………………………………………………………………………………………59
3-8) روش تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………………………………………..60
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
4 – 1 ) مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………..62
4 – 2 ) توصیف متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………….62
4-2-1) جنسیت ………………………………………………………………………………………………………..62
4-2-2) سن ……………………………………………………………………………………………………………..63
4-2-3) تحصیلات …………………………………………………………………………………………………….63
4-2-4) ارتباط رشته …………………………………………………………………………………………………..64
4-2-5) سابقه خدمت …………………………………………………………………………………………………..64
4-2-6) نوع شغل ………………………………………………………………………………………………………..65
4-2-7) قانون طلایی …………………………………………………………………………………………………65
4-2-8) منفعت گرایی …………………………………………………………………………………………………65
4-2-9) وظیفه گرایی ………………………………………………………………………………………………….66
4-2-10) عدالت گرایی ………………………………………………………………………………………………66
4-2-11) آزادی فردی …………………………………………………………………………………………………67
4-2-12) نوع دوستی ………………………………………………………………………………………………….67
4-2-13) فضیلت مدنی ……………………………………………………………………………………………….67
4-2-14) وجدان کاری ……………………………………………………………………………………………….68
4-2-15) جوانمردی ……………………………………………………………………………………………………68
4-2-16) ادب و نزاکت ……………………………………………………………………………………………….68
فهرست مطالب
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 06:06:00 ب.ظ ]
|