پایان نامه تقسیم بندی مشتریان بر اساس تمایل به خرید کالای سبز در بازار مصرفی ایران |
نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که تنها دو متغیر زمینهای سن و میزان درآمد در تفکیک مشتریان در خوشههای مختلف تأثیر گذار نبوده و همچنین میتوان مشتریان را بر اساس تمایل به خرید کالای سبز در سه خوشه متمایز که هرکدام ویژگیهای متفاوتی دارند تقسیم بندی نمود.
واژگان کلیدی: بازاریای سبز، تقسیم بندی مشتریان، رفتار خرید دوستدار محیط-زیست
فهرست مطالب
فصل اول
1-2-……………………………………………………………………………………. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 17
1-3-………………………………………………………………………………………………… اهداف تحقیق.. 19
1-3-1- هدف اصلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 20
1-3-2- اهداف فرعی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 20
1-4-………………………………………………………………………………………….. فرضیههای تحقیق.. 20
1-4-1- فرضیه اصلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 20
1-4-2- فرضیه های فرعی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 20
1-5-…………………………………………………………………. تعریف عملیاتی واژههای کلیدی تحقیق.. 21
1-5-1- تمایل به خرید کالای سبز………………………………………………………………………………………………………………………………………… 21
1-5-2- رفتار خرید دوستدار محیط زیست…………………………………………………………………………………………………………………………… 21
1-5-3- فعالیتهای زیست محیطی…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 22
1-5-4- دانش زیست محیطی………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 22
1-5-5- نگرانیهای زیست محیطی ………………………………………………………………………………………………………………………………………….22
1-5-6- توجه به بازیافت …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………23
1-5-7- باور مشتری به اثربخشی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………23
1-5-8- حفاظت از منابع طبیعی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………23
1-5-9- عوامل اقتصادی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….24
1-5-10- بدبینی نسبت به ادعاهای زیست محیطی ………………………………………………………………………………………………………………24
1-6-……………………………………………………………………………………….. مدل مفهومی تحقیق.. 24
1-7-…………………………………………………………………………………………………. قلمرو تحقیق.. 26
1-7-1- قلمرو موضوعی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….26
1-7-2- قلمرو زمانی تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..27
1-7-3- قلمرو مکانی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..27
فصل دوم
2-1- تاریخچه بازاریابی سبز. 30
2-2-1- تعریف بازاریابی سبز ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………35
2-2-2- اصول بازاریابی سبز……………………………………………………………………… 35
2-2-3- بازاریابی سبز در شرکتها…………………………………………………………………. 37
2-2-3-1- مشکلات شرکتها در بازاریابی سبز………………………………………………………… 38
2-4-…………………………………………………………………………. مصرف کنندگان و بازاریابی سبز. 39
2-5-…………………………………………………………………………………………….. برچسب گذاری. 40
2-6-…………………………………………………………………………………….. دولتها و بازاریابی سبز. 41
-7-2 بازاریابی سبز بین المللی.. 42
2-8-………………………………………………………………………………………….. مصرف کننده سبز. 43
2-9-…………………………………………………………………………… بازاریابی سبز و مفهوم پایداری. 43
-1-10-2 بازاریابی انبوه…………………………………………..…………………………….….44
-2-10-2 بازاریابی تنوع کالا …………………………………………………………………………45
-3-10-2 بازاریابی هدفدار…………………………………………………………………………. 45
2-10-3-1- مراحل بازاریابی هدف………………………………………………………………….. 46
2-11-1- تقسیم بازار بر اساس تغییرات جغرافیایی…………………………………………………… 50
-2-11-2تقسیم بازار براساس عوامل جمعیت شناختی………………………………………………… 51
این مطلب را هم بخوانید :
-1-2-11-2 عوامل چندگانه جمعیت شناختی………………………………………………………. 51
-3-11-2تقسیم بازار براساس عوامل روان شناختی…………………………………………………… 51
-4-11-2 تقسیم بازار براساس عوامل رفتاری………………………………………………………… 52
-1-13-2اعتماد به محصول……………………………………………………………………… 57
-14-2 بازاریابی و تبلیغ محصولات سبز. 59
2-20-1- پیشینه داخلی تحقیق…………………………………………………………………… 65
2-20-2- پیشینه خارجی تحقیق…………………………………………………………………. 67
فصل سوم
3-1-………………………………………………………………………………………………… روش تحقیق.. 75
3-2-………………………………………………………………………………………………… جامعه آماری. 77
3-3-………………………………………………………………………………………………… نمونه آماری. 78
3-4-…………………………………………………………………………………………… روش نمونه گیری. 79
3-5-…………………………………………………………………………………….. روش گردآوری دادهها 79
3-6-…………………………………………………………………………………………………. ابزار تحقیق.. 80
3-7-…………………………………………………………………………………….. روایی و پایایی تحقیق.. 81
3-7-1- روایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 81
3-7-2- پایایی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 82
3-8- روش های آماری مورد استفاده 83
3-8-1- آزمون تحلیل خوشه ای به منظور طبقه بندی مشتریان……………………………………………………………………………………….. 84
3-8-2- تحلیل ممیزی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 85
3-8-3- آزمون تحلیل عاملی………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 87
3-8-3-1- روش واریمکس…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 89
3-8-4- آزمون کفایت اندازه نمونه…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 90
3-8-5- آزمون کرویت بارتلت………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 92
3-8-6- آزمون تحلیل واریانس ANOVA………………………………………………………………………………………………………………………….. 93
3-8-7- آزمون t مستقل………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 93
فصل چهارم
4-1-…………………………………………………………………………………………………. آمار توصیفی.. 97
4-1-1- جنسیت…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 97
3-1-2- گروههای سنی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 98
4-1-3- سطح تحصیلات……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 99
4-1-4- شغل……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 100
4-1-5- میزان درآمد………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 101
4-1-6- مؤلفه های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 102
4-2-………………………………………………………………………………………………. آمار استنباطی.. 102
4-2-1- ﺗﻨﺎﺳﺐ دادهﻫﺎ ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ………………………………………………………………………………………………………………………….. 103
4-2-2- نتایج آزمون تحلیل عاملی……………………………………………………………………………………………………………………………………… 104
4-3-……………………………………………………………………………………………… آزمون فرضیهها 109
4-3-1- فرضیه اصلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 109
4-3-2- فرضیههای فرعی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 110
4-3-2-1- فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 110
4-3-2-2- فرضیه دوم………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 111
4-3-2-3- فرضیه سوم ………………………………………………………………………………………..112
4-3-2-4- فرضیه چهارم……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 113
4-3-2-5- فرضیه پنجم ………………………………………………………………………………………..114
4-3-3- نتایج آزمون خوشه بندی………………………………………………………………………………………………………………………………………. 115
4-3-4- نتایج آزمون تحلیل ممیزی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 116
4-4-………………………………………………………………………………………. طبقه بندی مشتریان. 118
4-5-……………………………………………………………………….. آزمون پیش بینی اعضای هر طبقه. 120
4-6-………………………………………………………………………………………….. آزمونهای تکمیلی.. 121
4-6-1- آزمون مناسب بودن تابع تشخیص………………………………………………………………………………………………………………………… 121
فصل پنجم
5-4-1- پیشنهادهای کاربردی……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 129
5-4-2- پیشنهاد به محققین آتی…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 131
فهرست جداول
جدول 2- 1. متغییر های اصلی تقسیم بازار مصرف کنندگان. 49
جدول 2- 2. جدول خلاصه مطالعات انجام شده 71
جدول 3- 1. سوالات متناظر با هریک از فاکتورهای زیست محیطی.. 81
جدول 3- 2. سؤالات مربوط به فاکتورها و ضریب آلفای کرونباخ. 83
جدول 4- 1. توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب جنسیت.. 97
جدول 4- 2توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب گروههای سنی.. 98
جدول 4- 3. توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب سطح تحصیلات.. 99
جدول 4- 4. توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب شغل.. 100
جدول 4- 5. توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب میزان درآمد. 101
جدول 4- 6. میانگین و انحراف معیار امتیازات مؤلفههای تحقیق.. 102
جدول 4- 7. نتایج آزمون کرویت و کفایت اندازه نمونه. 103
جدول 4- 8نتایج آزمون تحلیل عاملی.. 105
جدول 4- 9مقادیر بارعاملی در تحلیل عاملی واریمکس برای نه مولفه زیست محیطی.. 105
جدول 4- 10نتایج آزمون 2χ مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی.. 110
جدول 4- 11. نتایج آزمون ANOVA برای فرضیه فرعی اول. 111
جدول 4- 12. بررسی فرض برابری واریانسها توسط آزمون لِوِن فیشر. 111
جدول 4- 13. بررسی آزمون تی مستقل برای فرضیه فرعی دوم. 112
جدول 4- 14. بررسی آزمون ANOVA برای فرضیه فرعی سوم. 113
جدول 4- 15. بررسی آزمون ANOVA برای فرضیه فرعی چهارم. 113
جدول 4- 16. بررسی آزمون ANOVA برای فرضیه فرعی پنجم. 114
جدول 4- 18. نتایج آزمون تحلیل ممیزی.. 116
جدول 4- 19. نتایج مربوط به آزمون تفاوت میانگین بین گروهها 118
جدول 4- 20. پراکندگی متغیر هابی زمینه ای در نتایج تحلیل خوشهای.. 119
جدول 4- 21نتایج آزمون پیش بینی اعضای هر خوشه. 120
جدول 4- 22. نتایج آزمون مناسب بودن تابع تشخیص… 121
فهرست شکلها
شکل 1- 1. مدل مفهومی تحقیق.. 26
شکل 2- 1. مراحل تقسیم، هدف گیری و تعیین جایگاه در بازار ………………………………………………………………. 46
شکل 2- 2. شورای حمایت از جنگلFSC)) و گواهی جنگلداری پایدار (SFI) 65
فهرست نمودارها
نمودار 4- 1نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب جنسیت.. 97
نمودار 4- 2. نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب گروههای سنی.. 98
نمودار 4- 3. نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب سطح تحصیلات.. 99
نمودار 4- 4. نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب شغل.. 100
نمودار 4- 5. نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب میزان درآمد. 101
فصل اول
« کلیات تحقیق» |
مقدمه
مسأله محیط زیست و حفاظت از آن امروزه یکی از مهمترین مسائلی است که تمام مردم، از مسئولان تا مردم عادی را به نوعی درگیر خود ساخته است. اهمیت این مسأله به حدی است که تمامی صنایع و شرکتهای خدماتی میبایست بر اساس خواست عمومی و قوانین مدون موجود، اقداماتی را برای کاهش آسیبهای احتمالی و حفاظت از محیط زیست برنامه ریزی نمایند. ازآنجا که بازاریابی نیز همواره تلاش خود را در شناسایی و برطرف کردن نیازها و خواستههای مردم متمرکز نموده است، در نتیجه علم بازاریابی نیز از این قاعده مستثنی نیست. چرا که میتوان یکی از خواستهها و نیازهای امروزی بشر را مسائل زیست- محیطی دانست.
مسئولیت اجتماعی شرکتها یکی از مسائلی میباشد که چند سالی است در مباحث بازاریابی وارد شده و مورد استقبال قرار گرفته است. این موضوع به بررسی جنبههای مختلف اجتماعی، فرهنگی و زیست- محیطی بازاریابی میپردازد. بازاریابی سبز نیز بر مسئولیت اجتماعی شرکتها صحه گذارده و مسائل زیست-محیطی و حفظ آن را در اولویتهای خود قرار داده است. تمام صنایع أعم از تولیدی و خدماتی قابلیت و پتانسیل استفاده از بازاریابی سبز را در قالب استراتژیهای بازاریابی خود دارا میباشند.
در همین راستا بازاریابان عاملانی بالقوه ، برای کمک به تسهیل این تغییر، بویژه با اعمال فشار به سازمانها برای اجرای برخی از استراتژیهای بازاریابی سبز محسوب میشوند و قدرت فروش ایدههای نوین مرتبط با سبک زندگی را دارند (پائتی و کرین[1] ، 2005، صص 370-357).
براساس تحقیق اوتمن[2] در سال 1993، سرویسهای بازاریابی سبز دو هدف اصلی را دنبال می کنند:
- تولید و تبلیغ محصولاتی که قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول را با کمترین آسیب به محیط زیست، یکجا برای مصرف کننده تأمین نماید؛
- ایجاد تصور محصول با کیفیت بالا برای تولیدکننده و مصرف کننده با تاکید بر جنبههای زیست-محیطی محصول که هم خصوصیات محصول و هم جنبههای تولید آن را از نگاه زیست-محیطی مد نظر قرار میدهد(دی پاکو[3]، 2009، صص376-364).
اگر بر اساس موارد ذکر شده، تغییر الگوی بازاریابی از سنتی به سبز رخ دهد، شرکتها میبایست مبحث پایداری را در استراتژی های خود لحاظ نموده و یا ریسک آن را بپذیرند (گرنت[4] ، 2008، ص 27-25)
محصولات دوستدار محیط زیست یکی از عناصر مهم و استراتژیک در زندگی بشر امروز است و گذر زمان و آشنایی بیشتر شهروندان با مفاهیم زیست-محیطی باعث شده تا توجه تولید کنندگان به عنوان تامین کنندگان این نیاز امروزی جلب گردد. شناسایی ویژگیهای اینگونه مشتریان و بخشبندی آنان با توجه به این ویژگیها به مدیریان شرکتها کمک خواهد کرد تا با توجه به نیازهای این مشتریان بالقوه و رو به رشد، استراتژیهای تولیدی و تبلیغاتی خود را به درستی تنظیم نمایند.
- بیان مسأله تحقیق
جهان امروز به وجود مشکلات زیست-محیطی از قبیل، از بین رفتن جنگلها و مراتع؛ شکاف لایه اوزون؛ بارانهای اسیدی و همچنین محدودیت در منابع طبیعی اذعان دارد و برای حفظ و محافظت از آن تلاش میکند. جامعه مدرن، مصرف کنندگان را به سمت نگرانی بیشتر درباره محیط زیست هدایت میکند، اینگونه نگرانیها را میتوان از طریق الگوی خرید مصرف کنندگانی که بیشتر ترجیح میدهند کالاهایی را که از آنها با عنوان “محصولات دوستدار محیط زیست[5]” یاد میشود، مشاهده کرد.
نگرانیهای زیست-محیطی و تقاضای گروههای مصرف کنندگان برای کالاهای ” دوستدار محیط زیست” منجر به ایجاد یک فلسفه جدید بازاریابی که از آن به عنوان “بازاریابی سبز[6]” یاد می شود شده است، (مک دوناگ و همکاران[7]، 1999،صص 148-147). یکی از تعاریف شناخته شده از بازاریابی سبز توسط چارتر و پلونسکی[8] ارائه شده است و مطابق آن بازاریابی سبز یا بازاریابی زیست- محیطی، شامل تمام فعالیتهایی است که برای ایجاد و تسهیل هر تغییر عمدی طراحی شده، تا نیازها و خواستهای بشر را ارضاء نماید، این خواستها و نیازها با کمترین تأثیری بر محیط زیست طبیعی، ارضاع میشود (چارتر و پلونسکی،1999، ص 53).
بسیاری از مسائل زیست محیطی که با آن روبرو هستیم نتیجه توسعه تکنولوژی و رشد اقتصادی پیآمد آن است (پائتی و همکاران[9]، 1999، صص 148-131). برای مقابله با این مسائل، میبایست پارادایم قالب به سمت تولید و مصرف پایدار تغییر نماید. هرچند که ایجاد چنین تغییری ، نیازمند دگرگونی در سطحی فراتر از فرد بوده و بنابراین تغییر در اجتماع و طبقات اقتصادی ضروری خواهد بود (گرنت[10]، 2007، ص 83)
همچنان که ذائقهها و تقاضای مشتری تغییر میکند، شرکتها نیز این تغییرات را به عنوان فرصت مورد توجه قرار میدهند. در نتیجه شرکتهایی که کالاهای زیست-محیطی را عرضه میکنند، مزیت رقابتی به نسبت تولیدکنندگان غیر زیست-محیطی، بدست میآورند. نمونههای متعددی از چنین شرکتهایی وجود دارد. از جمله مک دونالد[11] که بسته بندی خود را تغییر داد تا مصرف کنندگانی را که دغدغه تولید پلی استرین[12] و از بین رفتن لایه اوزون را دارند را جلب نماید (گیفورد[13]، 1991، صص C1-C4).
عوامل زیادی وجود دارد که بر بازاریابی سبز تأثیر میگذارد، محصولاتی که مضر در نظر گرفته میشوند و استفاده از آنها منجر به اثرات منفی میشود (برای مثال گرم شدن زمین؛ ایجاد شکاف در لایه اوزون و نظایر آنها) و یا به شکل غیر مستقیم نتایج آنها باعث اثرات نامطبوع میگردد (خرابی محصولات کشاورزی؛ افزایش خرابیهای ناشی از سیل و غیره). مفهوم بازاریابی سبز و استراتژیهای آن محدود به یک دسته از محصولات نبوده و هر فعالیت و یا معاملهای را که بتوانند از اثرات مخرب زیستی بکاهد یا در جهت بهبود آن گام بردارد را در بر میگیرد (دی پاکو و همکاران،2009، صص376-364).
اخیرا توجهات برخی از محققان به رابطه میان رفتار مصرف کننده و بازاریابی و محیط زیست افزایش یافته است. اینگونه توجهات از دو راه آشکار میگردد. از یک طرف افزایش آگاهی عمومی درباره مسائل زیست-محیطی درحال افزایش است و از طرف دیگر افزایش شواهدی درباره مسئولیت زیست-محیطی و فعالیتهای بازاریابی سبز مشاهده میشود. بنابراین افزایش آگاهیهای زیست-محیطی و نگرانیها درباره آن، به نظر عامل برانگیزاننده خوبی برای تصمیم گیرندگان در زمینه بازاریابی به جهت اتخاذ روشهای جدید مدیریتی است (دی پاکو و همکاران،2010، صص436-429).
بخش بندی بازار و مصرف کنندگان به عنوان یکی از عواملی که شناسایی و انتخاب صحیح آن میتواند نقش بسزایی در موفقیت یا شکست یک فعالیت تجاری داشته باشد و باید مورد توجه قرار گیرد، مطرح است. بطوریکه اجماع نظری درباره اینکه بخش بندی بازار و گرایش به بازار به عنوان جنبههایی که بازاریابان نیاز به توجه بیشتری به آن دارند، وجود دارد (دی پاکو و همکاران،2009، صص376-364).
افزایش نگرانی درباره محیط زیست، افزایش رقابت، افزایش منتقدان و نیازهای مشتریان بعضی از چالشهای پیش روی بازاریابی سبز را بیان میدارد. این چالشهای پیش روی و همچنین افزایش سازمانها و شرکتهایی که به بازار محصولات سبز وارد میشوند، لزوم بخش بندی و شناسایی بخشهای مختلف مصرف کنندگان را بر اساس گرایشات زیست-محیطی و ارکان بازاریابی سبز آشکار میسازد.
جامعه ایرانی نیز همانند سایر جوامع جهانی، نسبت به گذشته بسیار آگاهتر شده است و این آگاهی باعث آمادگی و اشتیاق بیش از پیش آنان برای بیان خواستههایی شده است که بیشتر بر پایه مسائل سبز میباشد. همانطور که امروز بیشتر مباحثی چون جداسازی زباله در مبدا؛ استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی؛ توجه به بهرهوری و بازده وسائل الکترونیکی؛ استفاده از عایقهای حرارتی و شیشههای دوجداره مطرح میگردد، میتوان پیش بینی کرد که در آینده نیز این روند ادامه یافته و شدت بیشتری بیابد.
هرچند برخی از کارشناسان یکی از دلایلی را که بازاریابی سبز بیشتر مورد استقبال قرار گرفته را مسائل اقتصادی میدانند اما مشاهده مواردی که حتی مصرف کنندگان مایلند هزینه بیشتری را برای خرید کالاها و خدمات سبز بپردازند، باعث میشود که نتوان آن را تنها به مسائل اقتصادی ربط داد. با این وجود بررسی عوامل اقتصادی در بازاریابی سبز یکی از مواردی است که بیشتر مورد نظر بازاریابان و فعالان بازار بوده و در نظر گرفتن آن در بخش بندی مصرف کنندگان باعث خواهد شد تا فعالان بازار با توجه به طبقه بندی اقتصادی کالا یا محصول (پَست، معمولی، لوکس)، میزان مشارکت مشتریان خود را در بازاریابی سبز تخمین بزنند.
تحقیق حاضر در نظر دارد به این سئوالات پاسخ دهد:
“تا چه اندازه مصرف کنندگان ایرانی در خرید کالاها و خدمات مورد نیاز خود به مسائل زیست-محیطی توجه می کنند؟ ” همچنین”آیا بین متغیرهای جمعیت شناختی و گرایشات مصرفی سبز مصرف کنندگان ایرانی رابطه ای وجود دارد؟
- اهمیت و ضرورت تحقیق
نگرانیهای زیست-محیطی جوامع امروزی و درپی آن تمایل مصرف کنندگان به مصرف کالاها و خدماتی که کمترین زیان را برای محیط زیست داشته باشد باعث گردیده تا کارخانجات و شرکتهای تولید کننده کالا و خدمات به فکر تولیداتی باشند که این نیاز و خواسته مصرف کنندگان را تأمین نمایند و برای نیل به این هدف تلاش برای تولید کالاها و خدمات سبز دوچندان شده و استفاده از فلسفههای بازاریابی مرتبط به آن که همانا “بازاریابی سبز” است مورد توجه واقع شده است.
شناسایی مشتریان و بازار هدف یکی از مهمترین بخشهای بازاریابی را به خود اختصاص میدهد بطوری که میتوان گفت کامیابی و یا شکست یک محصول و یا خدمت در گرو انتخاب درست این بخش است. از اینرو بخش بندی مصرف کنندگان به وسیله عوامل متفاوتی که میتواند در بازایابی سبز مورد توجه قرار گیرد، اهمیت مییابد تا بدین وسلیه مدیران بازاریابی بتوانند ویژگیهای مشتریان هدف خود را شناخته و بر اساس آن تصمیم گیری نمایند.
تقسیم بندی بازار، بازاریابی مشتری-محور را تسهیل نموده و امکان دستیابی به گروههای خاص مصرف کنندگان را فراهم میسازد. به علاوه تولیدکنندگان کالاها بویژه کالاهای سبز فرصت مییابند تا نیازهای مشتریان خود را شناخته و بر اساس رفتار، عادات خرید و انتظارات آنان کالای خود را تولید و عرضه نماید. در نتیجه کالا با نیازهای مشتری هماهنگ شده و برای تولیدکننده و مصرف کننده بطور همزمان مفید فایده خواهد بود. با اطلاع از خواستههای مشتری، تولیدکننده برنامههای بازاریابی خود را بر گروه هدف مشخصی متمرکز مینماید و از هدر دادن سرمایه و انرژی بر روی بازارها و گروههای نامرتبط حذر مینماید. روش تبلیغ کالا نیز میتواند بر اساس نوع مشتری و بازار مصرفی کالا طراحی و اجرا گردیده و تاثیر آن بر گروه هدف تضمین گردد. در بازاریابی مدرن امروز، بخش بندی بازار مصرف امری عادی تلقی شده و برای رشد و رقابت پذیری بازار ضروری است )پینتو[14] و همکاران، 2011، صص 131-122).
تقسیم بازار تنها با هدف یافتن مشتری و گروههای هدف جدید انجام نمیشود. بلکه به دنبال جلب رضایتمندی مصرف کنندگان حال حاضر نیز میباشد. به این ترتیب که نیاز مشتری با منابع موجود هماهنگ شده و بازار رقابتی ایجاد شده به طور موثری به دنبال جلب هر چه بیشتر نظر مصرف کننده میباشد. تقسیم بندی بازار در بازاریابی مدرن پاسخ به این سوال است که “چه کالایی و به چه افرادی فروخته شود (سیناپان و رحمن[15]، 2010، صص 139-129).
با بررسی مولفهها و عوامل موثر در بروز رفتار خرید سبز در مصرف کنندگان ایرانی و تقسیم بازار مصرف کنندگان بر اساس نحوه بروز رفتار خرید سبز، امکان پیش بینی نیازها و تمایلات مشتری ایرانی برای تولیدکنندگان مهیا میگردد. شناسایی گروههای هدف کالاهای سبز در ایران فرصتی برای تمرکز سرمایه تولیدکنندگان کالاهای سبز است تا تولید خود را با نیاز مشتری خاص خود متناسب نموده و راهبردها و استراتژیهای بازاریابی خود را طراحی نمایند. از این طریق است که بازاریابی موثرتر واقع شده و تولیدکننده و مصرف کننده هردو سود میبرند.
ایران به عنوان یکی از پیشگامان حفاظت از محیط زیست در منطقه خاورمیانه با تاسیس سازمان محیط زیست در سال 1353 و پس از آن تدوین ماده 50 قانون اساسی به منظور التزام تمامی افراد به حفاظت از محیط زیست، اهتمام زیادی در جهت بسط فرهنگ حفاظت از محیط زیست، مصرف بهینه و کاهش آلودگی زیست-محیطی داشته است. در همین راستا و همگام با پیشرفت علوم زیستی در جهان و آگاهی مصرف کنندگان از میزان و نحوه اثر مصرف روزانه بر محیط زیستشان تمایلات، عادات خرید و اولویتهای مصرف کننده ایرانی نیز دستخوش تغییر شده است. هرچند با وجود آگاهی بیشتر افراد به مشکلات زیست-محیطی همچنان تعداد زیادی از مصرف کنندکان ایرانی تمایلی به پرداخت هزینه بیشتر برای خرید کالاهای سبز نداشته و یا دیدگاه مثبتی نسبت به کالاهای سبز ندارند. بنابراین شرکتهای تولیدی و سرمایه گذار لازم است با کسب آگاهی از خصوصیات جمعیت شناختی و عادات خرید مصرف کننده ایرانی موقعیت رقابتی خود را در بازار رو به تغییر امروز ایران حفظ کنند. گام اول در شناسایی نیازها و اولویتهای مصرف کننده نیز تقسیم بندی بازار مصرف میباشد. هرچند با وجود افزایش تمایلات سبز، مطالعات اندکی در مورد رفتار خرید سبز مصرف کننده ایرانی وجود دارد. به علاوه نتیجه مطالعات در کشورهای دیگر قابل تعمیم به ایران نبوده و شرایط در کشورها متفاوت است. همچنین در کنار عواملی چون سن و آگاهی زیست-محیطی که در بروز رفتار خرید سبز تاثیر گذار هستند، عوامل فردی و خارجی دیگری نیز میتوانند تعیین کننده باشند. این مطالعه در تلاش برای تمرکز بیشتر بر مولفههای موثر بر بروز رفتار خرید و اهمیت آنها در بازار مصرف ایران میباشد. بررسی نحوه اثر عوامل جمعیت شناختی بر مولفههای موثر بر رفتار خرید سبز در این بین حائز اهمیت است.
این تحقیق می تواند منبع مناسبی برای مدیران بازاریابی شرکتها و سازمانها به جهت تشخیص و تصمیم گیری درباره راهکارهای عملی و غیرعملی در بازاریابی سبز محصولات و خدمات این شرکتها به شمار رود. از آنجاکه یکی از عوامل موفقیت شرکتها در بازاریابی محصولات، شناسایی مصرف کنندگان بالقوه و در نظر گرفتن نیازها و خواسته های آنان است، بنابراین مدیران بازاریابی می توانند با توجه به بخش بندی مصرف کنندگان که این تحقیق قصد دارد به آن بپردازد و شناسایی گروه هدف خود ،استراتژی مناسب خود را انتخاب نموده و از مزایای آن همچون شناسایی صحیح بازار هدف،انتخاب تبلیغات، ترفیعات مناسب و غیره بهره مند گردند.
- اهداف تحقیق
اهداف این تحقیق را می توان به دو دسته عمده اهداف اصلی و فرعی تقسیم نمود.
- هدف اصلی
شناسایی تأثیر متغیرهای زمینهای (سن؛ جنسیت؛ سطح تحصیلات؛ سطح درآمد و شغل) در تقسیم بندی مشتریان بر اساس تمایل به خرید کالای سبز
- اهداف فرعی
1- شناسایی تأثیر سن بر تمایل به خرید کالاهای سبز؛
2- شناسایی تأثیر جنسیت بر تمایل به خرید کالاهای سبز؛
3- شناسایی تأثیر سطح تحصیلات بر تمایل به خرید کالاهای سبز؛
4- شناسایی تأثیر میزان درآمد بر تمایل به خرید کالاهای سبز؛
5- شناسایی تأثیر شغل بر تمایل به خرید کالاهای سبز.
- فرضیههای تحقیق
فرضیههای این تحقیق به دو دسته فرضیههای اصلی و فرضیههای فرعی تقسیم میشوند.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 01:25:00 ق.ظ ]
|