نظریه نقشهای مدیریتی…………………………………………………………………………………. 10

فراگرد مدیریت……………………………………………………………………………………………… 12

کار کرد های مدیریت…………………………………………………………………………………….. 12

رهبری…………………………………………………………………………………………………………. 13

تعاریف رهبری……………………………………………………………………………………………… 14

رهبری و مدیریت………………………………………………………………………………………….. 15

نفوذ رهبری………………………………………………………………………………………………….. 16

اختیارات قانونی……………………………………………………………………………………………. 18

اعتماد مدیر نسبت به دیگران…………………………………………………………………………. 18

شیوه های نفوذ رهبری………………………………………………………………………………….. 19

عناصر رهبری………………………………………………………………………………………………. 20

موقعیت رهبری…………………………………………………………………………………………….. 20

ویژگیهای رهبری………………………………………………………………………………………….. 21

هوش و قدرت فکری……………………………………………………………………………………… 21

اعتماد به نفس………………………………………………………………………………………………. 21

وظایف رهبری………………………………………………………………………………………………. 22

مدلهای رهبری………………………………………………………………………………………………. 24

سبك‌های رهبری…………………………………………………………………………………………… 28

دودیدگاه نوین درخصوص رهبری…………………………………………………………………. 32

تفاوت مدیریت و رهبری………………………………………………………………………………… 35

بخش دوم اصول مدیریت‌ اثربخش‌ بیمارستان……………………………………………….. 39

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… 39

تصمیم گیری………………………………………………………………………………………………… 43

تعریف تصمیم گیری…………………………………………………………………………………….. 43

خلاقیت مدیران……………………………………………………………………………………………… 44

مدیریت موفق و مؤثر……………………………………………………………………………………. 44

برنامه ریزی…………………………………………………………………………………………………. 45

تعریف برنامه ریزی………………………………………………………………………………………. 45

 

فلسفۀ و ضرورت برنامه ریزی………………………………………………………………………. 45

تعیین اهداف وبرنامه ریزی……………………………………………………………………………. 46

فراگرد برنامه ریزی………………………………………………………………………………………. 46

سازماندهی…………………………………………………………………………………………………… 46

تعریف سازماندهی………………………………………………………………………………………… 47

انواع مختلف سازماندهی……………………………………………………………………………….. 48

تعریف سازمان رسمی………………………………………………………………………………….. 48

تعریف سازمان غیر رسمی……………………………………………………………………………. 48

هدفها……………………………………………………………………………………………………………. 49

تقسیم بندی کار وگروه بندی وظایف………………………………………………………………. 50

حیطه نظارت…………………………………………………………………………………………………. 50

وحدت فرمان………………………………………………………………………………………………… 51

اختیار………………………………………………………………………………………………………….. 52

نظارت وکنترل………………………………………………………………………………………………. 54

اهمیت کنترل…………………………………………………………………………………………………. 56

مدیریت آموزش وپرورش…………………………………………………………………………….. 56

تعریف مدیریت آموزشی……………………………………………………………………………….. 56

هدفها آموزش وپرورش………………………………………………………………………………… 57

وظایف مدیران آموزش…………………………………………………………………………………. 58

برنامه آموزشی تدریس………………………………………………………………………………… 58

امور کارکنان آموزشی………………………………………………………………………………….. 59

تسهیلات وتجهیزات………………………………………………………………………………………. 59

امور اداری ومالی………………………………………………………………………………………….. 60

محیط آموزشی موثر…………………………………………………………………………………….. 60

سیستمهای اطلاعاتی در سازمان……………………………………………………………………. 61

سیستمهای اطلاعات مدیریت………………………………………………………………………….. 62

سازمان ها به عنوان سیستم………………………………………………………………………….. 63

ریشه های نگرش سیستمی……………………………………………………………………………. 63

این مطلب را هم بخوانید :

 

سیستمهای اطلاعاتی و نگرشهای مختلف نسبت به آنها…………………………………… 65

مقدمات طرز فکر سیستمی…………………………………………………………………………….. 66

روش سیستمی به چه کار می آید؟………………………………………………………………… 69

مقایسه تفکر ماشینی و سیستمی……………………………………………………………………. 70

اندیشه عصر ماشین و اندیشه سیستمی…………………………………………………………. 70

بهره‌وری………………………………………………………………………………………………………. 72

برنامه ریزی و ارزشیابی………………………………………………………………………………. 81

امکانات ویژه و برتر نرم افزار……………………………………………………………………….. 83

بخش سوم پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………… 85

فصل سوم : روش تحقیق

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… 92

روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………. 92

جامعه آماری………………………………………………………………………………………………… 93

تعیین حجم نمونه………………………………………………………………………………………….. 93

ابزار اندازه گیری………………………………………………………………………………………….. 94

پایایی…………………………………………………………………………………………………………… 94

روایی…………………………………………………………………………………………………………… 95

روش های آماری………………………………………………………………………………………….. 95

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… 96

آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………. 97

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

نتیجه گیری و پیشنهادات…………………………………………………………………………….. 105

بحث…………………………………………………………………………………………………………….. 106

محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………….. 107

پیشنهادات موضوعی…………………………………………………………………………………… 108

منابع و ماخذ

منابع…………………………………………………………………………………………………………….. 109

مقدمه :

مدیریت در حقیقت هماهنگی منابع مادی و انسانی به منظور دستیابی به اهداف سازمانی به طریقی است كه مورد قبول جامعه باشد ((Lambert &Nagent, 1999. سازمانها به مدیران و كاركنان اثربخش و كارآمد نیاز دارند تا بتوانند به اهداف خود در جهت رشد و توسعه همه جانبه دست یابند. مدیر به عنوان نماینده رسمی سازمان برای ایجاد هماهنگی و افزایش بهره وری در رأس سازمان قرار دارد. موفقیت سازمان در تحقق اهداف در گرو چگونگی اعمال مدیریت و سبكهای موثر رهبری مدیر است. مدیر در نقش رهبری سازمان می تواند سبكهای متفاوتی را در هدایت نیروی انسانی انتخاب كند. الگوهای رفتاری مناسب مدیر در هر سازمان باعث بوجود آمدن روحیه و انگیزش قوی در كاركنان می شود و میزان رضایت آنها را از شغل و حرفه خویش افزایش می دهد. مدیران با استفاده از سبک صحیح رهبری می توانند رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان و بهره وری سازمان خود را افزایش دهند.

رهبری به عنوان یکی از وظایف مهم مدیران علم و هنر نفوذ در افراد به منظور دستیابی به اهداف می باشد.سبک رهبری یا مدیریت تعیین کننده جو، فرهنگ و راهبردهای حاکم بر سازمان است. سبک رهبری مجموعه ای از نگرشها، صفات و مهارتهای مدیران است که بر پایه چهار عامل نظام ارزشها، اعتماد به کارمندان، تمایلات رهبری و احساس امنیت در موقعیتهای مبهم شکل می گیرد (مصدق راد، (1381). سبك رهبری مدیران، بیانگر چگونگی تعامل آنها با  كاركنان تحت سرپرستی می باشد (Perra, 2000).

 بیان مسئله :

موضوع رهبری مورد توجه بسیاری از پژوهشگران واقع شده است. نتایج این پژوهشها منجر به ارایه و توسعه تئوری های مختلفی در زمینه سبکهای رهبری مدیران شده است. بررسی این تئوریها طیف وسیعی از سبکهای رهبری از سبکهای آمرانه و استبدادی تا سبکهای مشارکتی و تحولگرا را نشان می دهد. سبکهای مختلف رهبری عبارتند از: سبکهای آمرانه، هرج و مرج طلب، بروکراتیک، دموکراتیک، مشورتی، مشارکتی, تحولگرا، عملگرا و … (مصدق راد، 1381).. باید خاطر نشان نمود که یک سبک رهبری خاص برای همه موقعیت ها مناسب نمی باشد. از این رو یک مدیر می تواند در موقعیت های گوناگون سبک های متفاوت را برای رهبری کارکنان خود با توجه به فرهنگ حاکم بر سازمان و بلوغ سازمانی کارکنان برگزیند.

امروزه کارکنان از تحصیلات بالایی برخوردار هستند و کارها بیشتر تخصصی شده است، بنابراین نمی توان مثل گذشته آنها را وادار به انجام کار کرد. در سازمانهای امروزی نیاز بیشتری به مشارکت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...