پایان نامه بررسی تحریم بخش نفت و گاز ایران با استفاده از نظریه بازیها |
1-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2
2-1 اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 6
3-1 سوالات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 6
4-1 فرضیهها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 7
5-1 ضرورت انجام تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 7
6-1 روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 7
7-1 جنبه جدیدبودن و نوآوری ……………………………………………………………………………………………………………………….. 7
فصل دوم: بخش انرژی در روابط ایران، امریکا و شرکتهای نفتی بینالمللی
1-2 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 9
2-2 الزامات توسعه تکنولوژی در صنعت نفت ………………………………………………………………………………………………….. 9
2-3 سطوح قابلیتهای تکنولوژیکی …………………………………………………………………………………………………………………. 11
2-4 چشم انداز توسعه تکنولوژی در صنایع بالادستی نفت و گاز …………………………………………………………………… 14
2-5 بازیگران تکنولوژی در عرصه بالادستی ……………………………………………………………………………………………………… 15
2-6 تکنولوژی و بازار نفت و گاز …………………………………………………………………………………………………………………….. 17
2-7 نقش نفت در اقتصاد ایران …………………………………………………………………………………………………………………………. 18
2-8 انواع قراردادهای بخش نفت و گاز …………………………………………………………………………………………………………….. 18
2-8-1 قراردادهای امتیازی …………………………………………………………………………………………………………………………….. 19
2-8-2 قراردادهای مشارکت در تولید …………………………………………………………………………………………………………… 19
2-8-3 قراردادهای مشارکت در سرمایهگذاری ……………………………………………………………………………………………… 20
2-8-4 قراردادهای خدماتی ……………………………………………………………………………………………………………………………. 21
2-9 تحریمها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 23
2-9-1 ادبیات تحریم ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 23
2-9-2 روشهای تحریم (انواع تحریم) …………………………………………………………………………………………………………… 24
2-9-3 زمان شروع تحریمها و روند شکلگیری آنها در مورد ایران ……………………………………………………………….. 25
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 30
3-2 تاریخچه مختصری از نظریه بازیها ………………………………………………………………………………………………………… 30
3-3 مقدمهای بر نظریه بازیها ………………………………………………………………………………………………………………………… 33
3-4 بازیهای ایستا با اطلاعات کامل ……………………………………………………………………………………………………………… 37
3-4-1 فرم استراتژیک بازیها ……………………………………………………………………………………………………………………… 38
3-4-2 فرم ماتریسی بازی …………………………………………………………………………………………………………………………… 40
3-4-3 تعادل نش ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 41
3-5 بازیهای پویا با اطلاعات کامل ………………………………………………………………………………………………………….. 41
3-5-1 بازی با اطلاعات تمام و ناتمام …………………………………………………………………………………………………….. 43
3-5-2 مجموعه اطلاعاتی ………………………………………………………………………………………………………………………… 43
3-5-3 فرم استراتژیک یک بازی فرم بسط یافته …………………………………………………………………………………… 44
3-5-4 تعادل SPE در بازی …………………………………………………………………………………………………………………… 45
3-6 پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………… 47
فصل چهارم: نظریه بازیها و تحلیل تحریم در بخش انرژی ایران
4-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 52
4-2 بازی ایستا …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 52
4-2-1 مجموعه بازیکنان ………………………………………………………………………………………………………………………….. 52
4-2-2 استراتریها ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 55
4-2-3 پیامد بازیکنان ………………………………………………………………………………………………………………………………. 56
4-2-4 تعادل نش ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 61
4-3 بازی پویا ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 62
4-4 معادلات رفتاری بازیکنان …………………………………………………………………………………………………………………… 68
فصل پنجم: خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهاد ……………………………………………………. 74
منابع …………………………………………………………………………………………………………… 80
1 مقدمه
“تحریمهای اقتصادی[1] به عنوان ابزاری برای نیل به اهداف سیاست خارجی استفاده میشوند. به همین علت دولت امریکا در پیشبرد سیاست خارجی خود به تحریمهای اقتصادی روزافزون متوسل میشود.” (علیخانی ، 1380)
از نظر “باری ای کارتر[2]” تحریمهای اقتصادی به معنی “تدابیر قهرآمیز اقتصادی علیه یک یا چند کشور برای ایجاد تغییر در سیاستهای آن کشور است و یا دست کم بازگوکننده نظر یک کشور درباره این قبیل سیاست هاست.”
“بدین ترتیب عبارت “تحریمهای اقتصادی” به معنی اقدامات غیرنظامی است ک بر انتقال کالا، خدمات و یا سرمایه به یک کشور خاص، تأثیر نامطلوبی میگذارد و هدف از برقراری آن تنبیه یا مجازات و یا وادار ساختن آن کشور به تطبیق خود با اهداف سیاست دولت تحریمکننده از اقدامات و رفتارهای آن کشور است.” (بهروزیفر، 1383)
تحریمهای اقتصادی در طول قرنها جزئی از مهارتهای دیپلماتیک بوده و هست. اساسأ تحریمها برای حصول اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار میگیرند و بعضی مواقع بصورت اقدامات قهری اتخاذ شده سیاست خارجی به جز جنگ، ابزار چندجانبه دیپلماسی بازدارنده، استراتژی برای ایجاد تغییرات سیاسی و اجتماعی در کشور هدف، یا حتی مقدمهای بر جنگ میباشد.
تحریم علیه ایران از جانب کشورهای غربی و در جهت توقف در پیشرفت برنامه اتمی ایران شکل گرفت. این تحریمها تا کنون نتوانسته بر روی برنامه اتمی ایران تاثیرگذار باشد، بلکه تاثیرات منفی بر روی اقتصاد ایران گذاشته است. این تحریمها در زمینههای اقتصادی، علمی، سیاسی، فروش سلاح و مهمات میباشد. این تحریمها بخش نفت و گاز ایران را شامل نمیشود، اما تحریمهای یکجانبه امریکا و فشارهای این کشور بر شرکتهای نفتی متقاضی به سرمایهگذاری در ایران موجب شده آنها تمایلی به انعقاد قرارداد جدید نداشته باشند.
نخستین تحریم جامع سراسری علیه ایران در دوران معاصر، تحریم بریتانیا علیه ایران بمنظور واکنش در برابر انتخاب دکتر محمد مصدق به وزارت بود که هدف ملیسازی صنعت نفت را دنبال میکرد. اولین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران در زمان نخستوزیری محمد مصدق و بمنزله واکنش علیه ملی شدن صنعت نفت ایران صادر شد. امریکا نیز در سال 1980تحریمهای اقتصادی وسیعی را در واکنش به تصرف سفارت آمریکا در تهران علیه ایران وضع نمود. در سال ۱۹۹۵، بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا اقدام به وضع تحریمهایی نمود که به موجب آن شرکتهای نفتی آمریکایی از سرمایهگذاری در طرحهای نفت و گاز ایران منع شده بودند. همچنین روابط بازرگانی با ایران نیز یکجانبه قطع گردید در سال 1996 کنگره قانون تحریم ایران ـ لیبی را تصویب کرد که مشخصه عمده آن تحریم سرمایهگذاریها در پروژههای نفت و گاز دو کشور بود.
در ژوئن 2010 نیز قانون تحریمهای یکجانبه در کنگره آمریکا علیه سیستم بانکی و انرژی ایران به تصویب رسید. به موجب این قانون، شرکتهای خارجی که به پیشرفت صنعت نفت ایران کمک کنند و همچنین بانکهای خارجی که زمینه دسترسی ایران به سیستم مالی بینالمللی را فراهم کنند، از فعالیت گسترده در ایالات متحده و دریافت امتیازهای مالی منع خواهند شد. گفتنی است تاکنون شمار بانکهای ایرانی جای گرفته در فهرست تحریمهای آمریکا به 21 بانک رسیده است.
بطور کلی دلایل و اهداف وضع تحریم عبارتند از:
این مطلب را هم بخوانید :
– تمایل به تأثیرگذاری در سیاستها یا حتی ایجاد تغییر در نظام سیاسی یک کشور.
– تنبیه و مجازات یک کشور به علت سیاستهای آن کشور و نشان دادن مخالفت خود با سیاستهای هدف تحریم.
– ایجاد تغییر در نظام سیاسی کشور هدف تحریم و بوسیله ایجاد بیثباتی در آن کشور.
– کاهش توان نظامی کشور هدف.
– برحذر داشتن کشور تحریمشده از تعقیب برخی سیاستهای ناخوشایند در آینده (بازدارندگی).
– برای برخی محافل داخلی کشور تحریمکننده مسجل شود که دولت آن کشور در صورت اقتضا برای تعقیب منافع ملی خود اقدام میکند.
و اهمیت رابطه با ایران را برای امریکا میتوان اینگونه بیان کرد:
– دارا بودن منابع انرژی عظیم مانند نفت و گاز.
– وجود بازارهای مصرفی و پرسود برای کالاهای خارجی.
– موقعیت جغرافیایی حساس و استراتژیک ایران.
– برخوردار بودن ایران از جایگاه بانفوذ در میان کشور های اسلامی.
– تشویق ایران برای تغییر در تخصیص منابع تا این کشور نتواند از طریق گسترش سلاحهای کلاسیک و فعالیتهای هستهای، منافع امریکا و دوستان آنرا تهدید کند. (عرفانی راد، 1380)
– تبدیل ایران به پایگاهی در خدمت اهداف و منافع امریکا.
هم چنین از میان علل تحریم ایران از سوی امریکا می توان به موارد زیر به طور خلاصه اشاره کرد:
– اهداف و منافع امریکا در خلیج فارس و تهدیدی که از طرف ایران متوجه آنهاست.
– تلاش ایران باری دستیابی به تسلیحات هسته ای و سایر انواع تسلیحات کشتار جمعی.
– نقض حقوق بشر توسط ایران.
– اتخاذ سیاستهای خصمانه علیه منافع ایران.
تحریمها معمولا به دو شکل دوجانبه و چندجانبه (بین المللی) توسط دولتها علیه کشورهای رقیب یا دشمن اعمال میشوند تا از طریق آن دولت یا دولتهای تحریمکننده به اهداف سیاسی خود دست یابند.
در خصوص استفاده ایران از تسلیحات هستهای تاکنون بارها قطعنامههایی از سوی شورای امنیت مبنی بر تحت فشار قرار دادن ایران از سوی دیگر دولتها به ایران صادر شده است. که اولین قطعنامه در این زمینه در دسامبر 2006 و آخرین قطعنامه در تاریخ ژوئن 2010 به تصویب شورای امنیت رسیده است.
“لذا چگونگی برخورد و مقابله با نظام حکومتی جدید ایران در سالهای بعد از 1979 همواره یکی از متون سیاست خارجی و مباحث استرتژیک دولت امریکا بوده است. در این مقطع زمانی همواره رفتار مقابلهگرایانه دولت آمریکا به عنوان موضوعی محوری وتعیینکننده بر سرنوشت سیاسی این کشور تأثیر گذاشته است.” ( عرفانیراد، 1380 )
“از بعد از استقرار نظام حکومتی جدید ایران در زمستان 1979، ایالت متحده امریکا بارها از این ابزار علیه ایران استفاده نموده که مهم ترین آن [3]ILSA میباشد.
ایالت متحده امریکا به عنوان یکی از بزرگترین مصرفکنندگان و واردکنندگان و نیز دومین تولیدکننده نفت خام جهان به شمار میرود. بنابراین سیاستها واقدامات این ابرقدرت اقتصادی جهان، تأثیرات قابل توجهی بر بازارهای انرژی ونیز تولیدکنندگان و مصرفکنندگان عمده انرژی جهان بر جای خواهد گذاشت.” (بهروزیفر، 1383)
“یکی از اقدامات قابل توجه امریکا تهدید به اعمال مجازات کشورهایی است که در طرحهای توسعهای حوزههای جدید نفتی ایران سرمایهگذاری نمایند. بطوریکه قانون تکمیلی ژولای 1996 در مورد تحریم ایران و لیبی تقریبا تمامی تجارت دوجانبه را که درآن شرکتهای خارجی در سال بیش از 40 میلیون دلار در حوزههای جدید نفتی ایران سرمایهگذاری نمایند را ممنوع کرد. البته این سقف در سال 1997 به 20 میلیون دلار در سال کاهش یافت.” (بهروزی فر، 1383)
از سویی با توجه به اهمیت بسیار زیادی که برداشت از میدانهای مستقل و مشترک منطقه برای دولت ایران دارند به نظر میرسد که ایران باید همچون شرکای خود و دیگر کشورهای منطقه نسبت به گسترش و توسعه میادین نفتی وگازی خود اقدام کند. ازجمله اقدامات لازم برای شتاب بخشیدن به این مورد اقدام به جلب مشارکت بیشتر شرکتهای بینالمللی نفتی با توجه به تجهیزات پیشرفته آنها میباشد. درحالیکه ایران برای جلب شرکتهای غیرامریکایی و ترغیب آنها به سرمایهگذاری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی خود علیرغم تحریمهای امریکا مجبور بوده و هست تا هزینههای بیشتری بپردازد. ضمن اینکه در صورت ادامه روند فعلی قطعا زیانهای جبرانناپذیری متوجه کشور و وضعیت نفت یکصد ساله ایران خواهد شد.
در این میان کاهش درآمدهای حاصل از برداشت از مخازن مشترک و برداشت حداکثری کشورهای همسایه موضوعی است که نباید بسادگی از کنار آن گذر کرد. (www.mehrnews.com)
از سویی با توجه به برنامه سایر کشورها که خواهان افزایش میزان پتانسیل خود هستند ایران عملأ جایگاه دوم خود را در اوپک از دست خواهد داد. (www.naftnews.com)
از طرفی دیگر اگر درآمد ملی تحققیافته با آنچه که در برنامه توسعه آمده است متفاوت باشد، این به معنای عدم تحقق اهداف برنامه توسعه اقتصادی است که برای دولت ایران چندان مطلوب نیست. پس دولت باید راهی را انتخاب کند که درآمد ملی افزایش یابد که با توجه به وابستگی ایران به درآمدهای نفتی راه حل موردنظر وی این است که منابع نفتی خود را گسترش دهد و برای این منظور از حضور شرکتهای بینالمللی نفتی در منطقه استفاده کند و ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.
1-2- اهداف تحقیق
- بررسی تأثیر تحریم بر میزان برداشت از منابع نفت وگاز ایران.
- بررسی تأثیر تحریم بر سرمایهگذاری شرکتهای نفتی بینالمللی در منابع نفت و گاز ایران.
- بررسی اثرات تحریم بر منافع امریکا.
- پیشبرد مطالعات و بررسیهای علمی در این زمینه.
- شناسایی راهکارهای علمی وعملی مقابله با این نوع تحریم با استفاده از تئوری بازیها.
1-3- سوالات تحقیق
بر اساس تحقیقات انجام گرفته در زمینه تحریمهای اعمال شده مشاهده شده که این تحریمها اثرات منفی بر اقتصاد ایران گذاشته است. با توجه به اهمیت بسیار این اثرات اقتصادی بر بخش نفت و گاز ایران در اینجا این سوال وجود دارد:
تحریم بخش نفت و گاز ایران از طریق تعامل بین ایران، امریکا و شرکتهای بینالمللی چه تاثیری بر روند رشد و توسعه این بخش دارد؟
1-4- فرضیهها
تحریم بخش نفت و گاز ایران از طریق عدم تعامل بین ایران، امریکا و شرکتهای نفتی باعث تأخیر در رشد و توسعه این بخش شده است.
1-5- ضرورت انجام تحقیق
با توجه به اهمیت بسیار زیادی که میدانهای مشترک برای منطقه دارند و کشورهای منطقه از مدتها قبل بهره برداری از این میدانهای مشترک را آغاز کرده اند به نظر میرسد ایران نیز باید در راستای رقابت با شرکای شیخنشین خود شتاب بیشتری به برداشت از این میادین مشترک دهد. با توجه به روند رو به رشد افزایش استفاده از تحریمها ایران در روابط بینالملل خود با مشکل مواجه شده است از سویی منابع عظیم نفت و گاز ایران نیاز به بهرهبرداری با سرعت بیشتر دارد و بخش عظیمی از تحریمهای آمریکا علیه این منابع عظیم می-باشد.
لذا با توجه به کمبود محسوس مطالعات و بررسیهای علمی و دانشگاهی درباره این موضوع باید در این زمینه مطالعاتی صورت گیرد بلکه بتواند افقی را برای دستاندرکاران و مدیران اقتصادی و سیاسی کشور مشخص نماید.
1-6- روش تحقیق
روش بکار رفته برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در این تحقیق، روش تحلیلی – توصیفی است و نتایج اقدامات امریکا علیه ایران در مقاطع زمانی مختلف با مشاهده وضعیت وکمیت وکیفیت مورد توصیف و تحلیل قرار میگیرد. لیکن مبانی نظری موضوع را نظریه بازیها تشکیل میدهد.
1-7- جنبه جدید بودن و نوآوری
این پژوهش از دو جنبه نوآوری دارد. اول اینکه مطالعات معدودی اثرات تحریمهای اقتصادی را بصورت کمی مورد مطالعه قرار دادهاند. تمامی مطالعات صورتگرفته در ایران، اثرات تحریم را بصورت کیفی وتحلیلی مورد بررسی قرار دادهاند. این مطالعه اولین مطالعهای است که تحریم بخش نفت و گاز ایران توسط امریکا را بصورت کمی بررسی مینماید. بعد دیگر نوآوری در روش تحقیق است، تحلیل این موضوع به کمک نظریه بازیها از نوآوریهای این پژوهش به شمار میآید.
2-1- مقدمه
صنعت نفت، گاز و پتروشیمی طلایهدار توسعه صنعتی و فناوری کشور میباشند. این صنایع با سابقه تاریخی طولانی و گستردگی زیاد خود، نقش مهمی در توسعه ملی دارند و پایه اقتصاد کشور را تشکیل میدهند. دهها طرح کلان عمرانی در این صنایع توسط متخصصین و شرکتهای ایرانی، ثبت اختراعات و مقالات علمی متعدد در مراکز تحقیقاتی و ابسته به آن و مواردی از این دست گواه تلاشهای انجام شده در جهت توسعه فناوری در این صنعت است.
ایالات متحده امریکا، به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان و مصرفکنندگان و نیز دومین تولیدکننده نفت خام جهان از بزرگترین بازیگران عرصه انرژی جهان به شمار میرود. بنابراین سیاستها و اقدامات این ابرقدرت اقتصادی جهان تاثیرات قابل توجهی بر بازار جهانی انرژی و واردکنندگان و تولیدکنندگان عمده انرژی جهان بر جای خواهد گذاشت.
یکی از اقدامات ایالات متحده امریکا اعمال تحریم علیه کشورهای عمده تولیدکننده نفت از جمله ایران میباشد. این تحریمها اثرات بلندمدتی بر بازارهای انرژی جهان بر جای خواهد گذاشت.
در این فصل به بررسی روابط ایران، امریکا و شرکتهای بینالمللی و همچنین به بیان سطح تکنولوژی موجود درکشور ایران و لزوم رابطه این کشور با شرکتهای بینالمللی خواهیم پرداخت.
2-2- الزامات توسعه تکنولوژی در صنعت نفت
با وجود تلاشهای انجام شده در حوزه توسعه فناوری در صنعت نفت، الگوی غالب صنعت نفت کشور از ابتدا تا کنون، الگوی فروش منابع طبیعی با تکیه بر دانش، تکنولوژی و سرمایه خارجی یا به عبارت دقیقتر الگوی “منبع پایه یا بهرهبرداری” بوده است. این الگو تا کنون موانعی را در مسیر توسعه پایدار این صنعت ایجاد کرده و ادامه روند فعلی، میتواند به عنوان یکی از تهدیدات اساسی آینده در سطح این صنعت و همچنین در سطح ملی قلمداد شود.
چشم انداز بیست ساله کشور ، ایران 1404 را ایرانی برخوردار از دانش و تکنولوژی و اقتصاد آنرا اقتصاد دانشبنیان عنوان نموده است. تبعیت از این جهتگیری کلی در صنعت نفت ، مستلزم تغییر الگو از منابع پایه به سمت الگوی مبتنی بردانش و توسعه تکنولوژی است.
منابع دانش و آگاهی عبارتند از تکنولوژی، سازماندهی تکنولوژی و کاربرد آن، اطلاعات، آموزشها و مهارتها. ارزیابی تکنولوژی صنعت نفت و چگونگی تغییر جهت فرایندهای صنعت نفت از منابع پایه به دانش پایه از مباحث اساسی در آینده صنعت نفت خواهد بود.
مطالعه چشمانداز توسعه تکنولوژی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بر اساس نگرش انتقال از صنعتی منبعپایه یا بهرهبردار به صنعتی دانشپایه تنظیم شده است. در این کار روندهای موجود تکنولوژی و آینده آن در صنعت نفت، شرایط محیط ملی و چالشهای پیشروی آن مشخص میشود و بر این اساس چشم انداز مطلوب و سیاستهای لازم برای تحقق آن برشمرده میشود.
بررسی ساختار صنعت نفت در کشورهای مختلف جهان، دو الگوی مختلف توسعه را نشان میدهد. این دو مدل عبارتند از: الگوی توسعه مبتنی بر تولید مواد خام یا بهرهبرداری و الگوی مبتنی بر توسعه تکنولوژی. الگوی نخست عمدتا منابع پایه بوده و حول بهرهبرداری از مخازن نفت و گاز به وسیله تکنولوژی وارداتی و سرمایه خارجی متمرکز است. هدف اصلی از این الگو ، حداکثر سازی درآمد ناشی از فروش نفت خام و گاز طبیعی میباشد. اما الگوی دوم، مبتنی بر ایجاد قابلیتها و زیر ساختهای تکنولوژیکی به منظور بهرهبرداری بهینه از مخازن نفت و گاز و تبدیل این منابع طبیعی به محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر و همچنین فروش تکنولوژی میباشد این مدل را میتوان الگوی دانش پایه هم نامید.
مطالعه صنعت نفت کشور نشان میدهد علیرغم تلاشهای انجام شده در این حوزه، الگوی توسعه این صنعت از مدل منبعپایه یا بهرهبرداری تبعیت میکند.
2-3- سطوح قابلیتهای تکنولوژیکی
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 10:53:00 ق.ظ ]
|