پایان نامه سیاست جنایی ایران و آمریکا در قبال جرایم و تخلفات صنعت زنبورداری |
پیشگفتار: 17
بخش اول: سیاست جنایی کنشی در قبال جرایم و تخلفات صنعت زنبورداری 20
فصل اول: سیاست جنایی تقنینی کنشی 22
مبحث اول: سیاست جنایی تقنینیِ کنشیِ مشترک در زمینهی زنبورداری 23
گفتار اول: پیشگیری، با دخالت مستقیم مامورین و نهادهای دولتی 23
بند اول: پیشگیری از قاچاق 23
الف) فعل مورد پیشگیری؛ قاچاق 24
ب) موضوع قاچاق 25
پ) مقام اجرایی 26
بند دوم: تدابیر کنشی در جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی زنبورداری 26
گفتار دوم: پیشگیری، از طریق حمایتها و الزاماتِ قانونگذاری 27
بند اول- پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست 28
بند دوم- پیشگیری از تخلفات در مرحله تولید مواد غذایی 31
بند سوم: بیمه 34
بند چهارم: اجباری کردن استاندارد محصولات 35
بند پنجم: الزام به اخذ مجوز، جهت انجام فعالیتهای تولیدی 38
مبحث دوم: قانونگذاریِ کنشیِ افتراقی در زمینهی زنبورداری 39
گفتار اول: مرحله پرورش زنبورعسل 40
بند اول: صدور گواهینامههای مربوطه 41
الف: گواهینامه زنبورداری و ثبت زنبورستان 41
1) گواهینامهی اشتغال به زنبورداری 41
2) ثبت اطلاعات زنبورستان (استقرار- انتقال) 42
3) مقررات اداری ثبت اطلاعات زنبورستان 44
4) برچسب زنی تجهیزات زنبورستان 44
ب: گواهینامه سلامت 44
ت: گواهی بازرسی 45
ث) صدور مجوز صادرات و واردات 45
بند دوم: ساماندهی استقرار زنبورستانها 47
الف) میزان فاصله هر زنبورستان 47
1)فاصلهی زنبورستانها از یکدیگر 47
2) فاصلهی زنبورستانها از دیگر بهرهبردارانِ محیط زیست 48
3) استقرار زنبورستان در باغات و مزارع کشاورزی 49
4) فاصلهی زنبورستان از روستاها 49
ب) استقرار در مجاورت واحد صنعتی: 49
گفتار دوم: پیشگیری از تخلفات ارتکابی در تولید و عرضهی محصول 50
بند اول: رعایت استاندارد عسل 50
بند دوم: قاچاق عسل و زنبورستان 51
فصل دوم: سیاست جنایی قضایی- اجرایی در اعمال سیاست تقنینی کنشی 52
مبحث اول: نهادهای دولتی 52
گفتار اول: کنشگران مستقل در عرصهی زنبورداری 53
بند اول: سازمان دامپزشکی کشور 53
بند دوم: وزارت بهداشت 54
بند سوم: اداره صنعت و معدن 55
گفتار دوم: کنشگران مشارکتی در عرصهی زنبورداری 55
بند اول: نقش نهادهای کنشگر مشارکتی 55
الف) نهادهای موجود در ایران 55
1)جهاد کشاورزی- بخش زنبورداری: 55
2) صدا و سیما 56
ب) نهادهای موجود در آمریکا 56
1)سازمان زنبورداری آمریکا ———————————-56
2)هیات ملی عسل 57
بند دوم: بررسی عملکرد نهادهای کنشگر و خلاهای موجود 58
مبحث دوم: نهادهای غیر دولتی 60
گفتار اول: نهادهای مرتبط با دولت 60
بند اول: فدراسیون زنبورداری 60
بند دوم: اتحادیه زنبورداران 61
این مطلب را هم بخوانید :
بند سوم: شرکتهای خصوصی آموزشی: 61
گفتاردوم: نهادهای غیر مرتبط با دولت 62
بند اول: N G Oها 63
بند دوم: مشارکت مردمی 63
الف) مقابله با عارضه CCD 63
ب) اطلاع دادن به بازرس توسط خودِ زنبوردار به وجود هرگونه بیماری در زنبورستان: 64
پ) گزارشهای مردمی از وقوع تخلفات (نظارت جامعه) 64
بند سوم: سایتهای مختص زنبورداری: 64
بخش دوم: سیاست جنایی واکنشی در قبال جرایم و تخلفات صنعت زنبورداری 65
فصل اول: سیاست جنایی تقنینی در اعمال سیاست واکنشی 66
مبحث اول: سیاست واکنشی کیفری در قبال جرایم و تخلفات صنعت زنبورداری 67
گفتار اول: سیاست جنایی تقنینی واکنشی کیفری مشترک در زمینهی زنبورداری 67
بند اول: تولید محصول ناسالم وغیر بهداشتی 68
بند دوم: تولید عسلهاى مسموم: 75
الف) مسمومیت عسل در حین پرورش: 76
ب) عسلی که بعد از برداشت، سمی میشود: 76
بند سوم: سیاست واکنشی درصنعت تبدیلی؛ بسته بندی عسل: 79
بند چهارم: توزیع داروهای غیر مجاز 84
الف) بررسی قوانین و راهبرد سیاستهای جنایی 84
ب) خلاء موجود در قوانین مربوطه 87
بند پنجم: آلودگی و محیط زیست 89
بند ششم: رعایت بهداشت محیطی و جلوگیری از آلودگی هوا 91
گفتار دوم: سیاست جنایی تقنینی واکنشی کیفری افتراقی در زمینهی زنبورداری 92
بند اول: تولید و عرضه عسل مرغوب 92
الف) تعریف عسل مرغوب: 93
ب) کیفیت عسل تولید شده: 94
پ) برچسبزنی و بستهبندی عسل 94
بند دوم: مقابله با بیماری زنبورستان 97
الف) روند جرمانگاری 98
ب) تعیین انواع ضمانتاجرای کیفری: 100
بند سوم: نابودی زنبوران بیمار 100
بند چهارم: مداخله در کار مامور دولت (بازرس) 101
بند پنجم: ممنوعیتهای خاص در پرورش زنبورعسل 102
الف) پرورش زنبور پاکتی: 102
ب) پرورش ملکه زنبور عسل: 102
پ) حقوق باغداران و کشاورزان در مقابله با حقوق زنبورداران 103
بند ششم: واردات زنبورعسل 105
مبحث دوم: سیاست واکنشی غیر کیفری 106
گفتار اول: پاسخهای مقطعی و کوتاه مدت 106
بند اول: پاسخ گویی از باب تسبیب 106
بند دوم: قطع خدمات زنبورداران 106
بند سوم: محدودیت در جابجایی 107
الف) جلوگیری از ورود و خروج زنبورستانهای بیمار 107
ب) قرنطینه 108
بند چهارم: رفع اختلاف از طریق مقامات دولتی غیر قضایی به شیوه کدخدامنشی 108
گفتار دوم: پاسخهای قطعی و برگشت ناپذیر 109
بند اول: ابطال شناسنامه زنبورداری 109
بند دوم: جمعآوری کالاهای عرضه شده 109
بند سوم: اعلام عمومی کالاهای غیرمجاز 109
فصل دوم: سیاست جنایی قضایی- اجرایی در اعمال سیاست واکنشی 110
مبحث اول: عاملانِ پاسخگو در قلمرو کیفری 110
گفتار اول:دادگستری 110
بند اول: پروندههای مربوط به زنبورعسل در آمریکا 111
بند دوم: پروندههای مربوط به زنبورداری در ایران 113
گفتار دوم: پاسخگویی از طریق سازمان تعزیرات حکومتی 114
مبحث دوم: عاملان پاسخهای غیرکیفری 115
گفتار اول: مداخله مستقیم و قطعی 115
بند اول: نیروی انتظامی 115
بند دوم: پست قرنطینه 116
گفتار دوم: حکمیت 116
بند اول: شورای حل اختلاف 116
بند دوم: معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی 116
بند سوم: بخشداری- دهداری 117
نتیجهگیری 118
مقدمه
الف) بیان و تشریح مسئله تحقیق
صنعتی همچون زنبورداری، زمینهای برای ارتقای سطح اقتصادی، اجتماعی، زیستمحیطی و سیاسی کشور میباشد. از آنجاییکه ایران دارای تنوع آب و هوایی است میتوان در فصول متفاوت سال به نحو مطلوب به زنبورداری پرداخت. در واقع میتوان این رشته را یکی از بهترین زمینهها جهت اشتغالزایی دانست و البته به گونهای است که محدودیت جنسیتی ندارد؛ چه بسا زنبورداران خانمی که در این امر بسیار موفق عمل کردهاند. صادرات عسل و دیگر محصولات زنبور عسل میتواند یکی از زمینههای رشد اقتصادی کشورمان باشد. همچنین عملکرد خود زنبورعسل برای محیط زیست بسیار مفید است.
قاعدتا دستیابی به نتایج مطلوب فوق، برنامهریزی کلان، توجه بیش از پیش مسولان ذیربط و بکارگیری متخصصان این عرصه را میطلبد. متاسفانه واقعیت امر به گونه دیگر است. سود جویی افراد دخیل در این شغل (بطور مستقیم یا غیر مستقیم) باعث رکود و حتی کسادی در امور زنبورداری شدهاند. همچنین متاسفانه با بکارگیری روشهای نامناسب و غیراصولی در پرورش زنبور عسل، علاوه بر تولید محصولات نامرغوب، کاهش جمعیت زنبورعسل را منتج شده است.
یکی از علل این وضعیت نامطلوب، قانونگذاری و مقررات پراکندهای است که عموما کارشناسی شده و اصولی نیستند و بعضا قوانین و مقررات متروکی هستند که فقط موجب تراکم قوانین شدهاند. به عبارتی، ما به قوانین و مقررات جامع و مانعی احتیاج داریم که علاوه بر این که تمام مراحل پرورش زنبورعسل (از زمان صدور مجوز پرورش زنبور عسل گرفته تا عرضه محصولات به مصرف کننده) را در بر میگیرد، قاعده و نظم اصولی بر این قوانین و مقررات حاکم باشد و منطبق با واقعیت جامعه ما باشد تا بتوان در جهت پیشرفت این شغل پیش رفت. چراکه نقشهای متعددی در این صنعت دخیلاند و تنها زنبوردار نیست که باید مورد توجه قرار گیرد؛ چه بسا زنبوردار محق است در مقایسه با دیگر افراد دخیل در این امور از حمایت بیشتری برخوردار باشد؛ زیرا در اکثر موارد زحمت اصلی را زنبوردار میکشد و در عوض بیشترین اجحاف در حق وی اتفاق میافتد. بعضا مامورین دولتی بجای اینکه بر اساس قانون و اصول زنبورداری با زنبورداران برخورد کنند، متاسفانه شاهد هستیم که یا به هیچ عنوان به این قوانین وقعی نمینهند و یا اجرای آنها را منوط به تامین منافع شخصی خود میدانند و از آنجا که زنبوردار، مرجع صالحی برای احقاق حق خویش نمیشناسد، مجبور به تسلیم است. گروه سومی که نه تنها موجب تضییع حقوق زنبوردار میشود، بلکه حقوق مصرفکننده را نیز نادیده میگیرد تولید کنندگان مواد اولیه و یا عرضه کنندگان داروهای غیرمجاز هستند که متاسفانه برخورد جدی با آنها نمیشود. در واقع مشکل در مرحله قانونگذاری میباشد؛ مسامحه در برخوردبا اینگونه ناهنجاریها در مواد قانونی، جریح شدن مرتکبان را باعث میشود.
از طرفی صرف وجود قوانین ومقررات کافی نمیباشد؛ چراکه نمود قوانین اصولی در اجرای صحیح آنهاست. در واقع نهادهای ذیربط دولتی در این فرآیند (پیشرفت صنعت زنبورداری)، نقش مهمی ایفا میکنند. اگرچه زیربنای یک مجموعه منظم، قوانین و مقررات اصولی است، چگونگی اجرا واعمال این قوانین نیز به همان اندازه حائز اهمیت میباشد. نقش نهادهای غیردولتی و بعضا خصوصی، در این راستا غیرقابل انکار است؛ تاثیر این نهادها در تعدیل و سادهسازی قوانین و مقررات، از جمله عملکردهایی است که نباید از نظر دور داشت. تا جاییکه این نهادها را میتوان ناظران دقیقی بر عملکرد دستگاههای اجرایی دانست؛ چراکه این نهادها بیشتر به نفع زنبوردار وزنبورداری فعالیت میکنند اما متاسفانه کمرنگی این نهادها در قوانین ومقررات، مشهود است.
در آخر مقامات قضایی زبان گویای قوانین مکتوب هستند و چگونگی رسیدگی به اختلافات و ناهنجاریهای ارتکابی در این شغل حائز اهمیت است. برخی جرایم با قوانین عام جرمانگاری شدهاند و در مورد برخی دیگر سیاست افتراقی در پیش گرفته شده است. بررسی این موضوع نیز حائز اهمیت است که آیا این قوانین عام در برخورد با متخلفان و کنترل رفتارهای آنان کفایت میکنند یا لازم است با آنان نیز بهصورت افتراقی برخورد شود؟
این نکات، پایه کارِ این رساله قرار داده شده و در مقام قیاس با نظام حقوقیِ برخی ایالات آمریکا بر میآییم و در ضمن بررسی دغدغههای حقوقی این نظام و میزان دقت قانونگذار به تصویب قوانین اصولی، در پایان، پیشنهادات مقتضی و متناسب با جامعه و نظام حقوقی وسیاسی کشورمان، ارائه خواهد شد.
ب) ضرورت و اهمیت تحقیق
صنعت زنبورداری رو به نابودی است چراکه زنبور و زنبوردار رو به کاهش است. زنبور موجودی است بسیار حساس و به همان اندازه مفید؛ اما متاسفانه اتفاقاتی که در اطراف زنبور و زنبورستان میافتد به دلیل حساسیت زنبور باعث نابودی جمعیت زنبورستان میشود. بسیاری از اتفاقاتی که شاید برای ما بسیار روزمره و عادی باشد اما ناخواسته به نابودی جمعیت زنبورستان کشیده میشود و همچنین، دیگر اتفاقاتی که عامدا ارتکاب مییابد. متعاقب این افعال سهوی و عامد، کسادی شغل زنبورداری شاهد هستیم و زنبورداران برای تامین معاش خود به ناچار از طرق غیر طبیعی به افزایش میزان محصول خود میپردازند و یا در کنار زنبورداری به شغل دیگر مشغول میشوند و به تدریج رعایت بسیاری از مسائل ضروری در پرورش زنبورعسل، به دست فراموشی سپرده میشود. از این منظر است که احتیاج به قوانین اصولی حس میشود که با پر کردن خلاهای قانونی، از ارتکاب این افعال جلوگیری میشود. علیالخصوص اینکه در مقام قیاس با قوانین نظام دیگر، بهتر و دقیقتر میتوان به نتیجه مطلوب رسید.
پ) سوالات تحقیق
آیا سیاست جنایی ایران و آمریکا در قبال جرایم و تخلفات زنبورداری، سیاست جنایی منسجمی میباشد یا خیر؟
آیا برای مقابله با جرایم و تخلفات صنعت زنبورداری نیازمند نوعی سیاست جنایی افتراقی میباشیم یا کلیات سیاست جنایی برای برخورد با این پدیده دارای کارآمدی کافی است؟
ت) روش تحقیق
این تحقیق از نظر روش تحقیق، توصیفی تحلیلی و از نظر گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی میباشد. بر اساس یافتههای میدانی، از طریق مصاحبه و پرسشنامه، با جمعی از زنبوردارانِ با سابقهی یک منطقه، به بررسی میزان آگاهی آنان از جرایم و تخلفاتِ ارتکابی در حوزهی شغلیِ آنها پرداخته میشود و متعاقبا نحوهی برخورد و پاسخگویی به اینگونه ناهنجاریها نیز مورد توجه قرار میگیرد.
ث) فرضیات تحقیق
به نظر میرسد در ایران نتوان مدعی سیاست جنایی منسجمی در این زمینه شد چراکه قانونگذاریها پراکنده و بعضا متناقضاند و در زمینه اجرایی و پیشگیری نیز به آن سطح فرهنگی رشد نیافتهایم؛ کاملا برعکس این امر در سیاست جنایی فدرال آمریکا مشاهده میشود که مسائل حساس را به خوبی شناسایی کرده و در سیاست جنایی خود جای دادهاند.
در مورد سیاست جنایی افتراقی نیز میتوان به این نکته توجه داشت که جرایم ارتکابی در این شغل، صرفا صنفی نیست بلکه برخی جرایم و تخلفات عام نیز در ارتباط با این شغل ارتکاب مییابد که به نظر میرسد با اینگونه جرایم و تخلفات بر اساس کلیات سیاست جنایی برخورد شود. اما دیگر جرایم و تخلفاتی که مختص این شغل است افتراقی رسیدگی شود.
ج) ساماندهی تحقیق
آنچه در این رساله محور بحث قرار گرفته، نوع برخورد، در مقابله با جرایم و تخلفات ارتکابی در این صنعت میباشد که در مباحث سیاست جنایی نیز بسیار حائز اهمیت میباشد؛ کنشی یا واکنشی بودنِ برخوردهای یک نظام قضایی، از معیارهایی است که قالب سیاست جناییِ آن نظام را تعیین میکند. بر همین مبنا، در بخش اول به اقدامات کنشی پرداخته شده، ابتدا سیاست جنایی تقنینی در فصل یک بررسی شده که متعاقبا در مبحث یک و دو، اقدامات کنشی مشترک و افتراقی، مورد بحث قرار میگیرد، تا بتوان بهتر به سوالِ مورد نظر این رساله پاسخ داد. و در فصل دوم سیاست جنایی اجرایی و قضایی، با زیرمجموعهی نهادهای دولتی و غیر دولتی، در مبحث اول و دوم، گنجانده شده است. در بخش دوم اقدامات واکنشی، با همان عناوین فصل یک و دو از بخش اول، تکرار شده، با این تفاوت که در فصل اول، سیاست جنایی تقنینی واکنشی، به دو مبحث واکنش کیفری و غیرکیفری، تقسیم شده، و در بخش دوم، سیاست جنایی اجرایی و قضایی، به تناسبِ مباحث فصل قبل، عاملان پاسخگو، به کیفری و غیر کیفری، تقسیم شدهاند.
پیشگفتار:
دانش سیاست جنایی[1] برای نخستین بار توسط اندیشمندی آلمانی به نام « فوئر باخ» در کتابی با عنوان «حقوق کیفری» به سال 1803 بکار برده شد. در وهله نخست صرفاً تمرکز نگاه بر مقولهی کیفردهی و واکنش بود و در گام بعدی در کنار این واکنش، کنش نیز افزوده شد و در نتیجه دامنهی مقابله، جلوهای دوگانه، واکنشی-کنشی، به خود گرفت.(ساعد، 1390)
گذر زمان و رشد آموزهها به فعالانِ این گستره آموخت که خارج از فضای «واکنش»، میتوان به نوعی، از رهگذر «کنش» نیز، به پاسخگویی پرداخت و در کنار «کیفر»، ابزارهای دیگری که جنبهی کنشیِ آن غالب باشد، میتوان به کار گرفت؛ بنابراین، سیاست جنایی در مفهوم اخیر، دربرگیرندهی شماری از آیینهایی است که هیات اجتماع در مقابله با پدیدهی جنایی از رهگذر آنها، به اتخاذ پاسخهایی اعم از
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 01:10:00 ق.ظ ]
|