مقدمه

با وجود توسعه و گسترش صنایع كشاورزی از سال 68  اما این صنعت دچار مشكلات و تنگناهای گوناگونی  هستند و نمی تواند پاسخگوی نیازهای بخش كشاورزی و اقتصاد ملی شوند و سرمایه ها به دیگر بخش های اقتصادی كشور هدایت شده است و مشكلات موجود در صنایع كشاورزی و عدم هماهنگی بین آنها و سیاست گذاری بیشتر فعالیت ها  توسط وزارتخانه ها و سازمان هایی كه خود متولی تولید مواد اولیه مورد مصرف نیستند موجب شده تا ضایعات محصولات كشاورزی به اندازه ای باشد كه این رقم می تواند غذای 20 میلیون نفر را تامین كند .

ضروری است صنایع كشاورزی به سوددهی بیشتر نزدیك شود و پشتیبانی از فعالیت های بخش كشاورزی و صنایع وابسته به آن سبب تقویت ارتباط بین بخش های مختلف اقتصادی و بهبود كلی وضعیت اقتصاد كشور شده و حمایت و توسعه صنایع آن موجب توسعه پایدار بخش كشاورزی و در نهایت توسعه صنعتی كشور خواهد شد .

واردشدن محصولاتی مثل بادام زمینی و تخمه آفتابگردان ، ابمیوه هایی كه از كشور عربستان وارد می شود  و برگه زردآلو وقتی به طور قانونی وارد نمی شوند قاچاق است و به اقتصاد ضربه می زند درحالی كه صنف تلاش خود را برای جلوگیری از قاچاق داشته است و اصرار برای واردات آبمیوه ه ای خارجی و دیگر مواد غذایی حتی به صورت رسمی و قانونی برای اقتصاد كشور ضربه می زند حتی اگر موضوع درآمد گمرك باشد.

برای ورود به مرحله صادرات باید ضعف ها و مشكلات داخلی ابتدا حل و فصل شود و بانك كشاورزی برای پیشبرد اهداف صنعت غذا بهتر است كه در زمینه اعطای تسهیلات به صنعت غذا فعالتر شود.

صادرات نقطه آغاز ارتباط برقرار كردن با دیگران است صادرات برای رشد و توسعه اقتصادی كشور است كه از فروش تولیدات یا خدمات به كشورهای دیگر برای كسب دراآمد ارزی حاصل می شود  ودر برقراری موازنه تجاری و ایجاد تعادل اقتصادی كمك  شایانی می كند .

كسب درآمد ارزی برای رشد و توسعه اقتصادی است كه از فروش تولیدات یا خدمات به كشورهای دیگر حاصل می شود و می تواند در برقراری موازنه تجاری و ایجاد تعادل اقتصادی كمك شایانی نماید . اولین شرط صادرات تسلط بر مهارتهای ارتباطی با انسانها و گروههای خارجی است و قواعد و مقررات صادرات شناخت اصول و ضوابط حرفه ای بین المللی بازار است . و صادرات نیازمند حرفه ای شدن است چون در بازارهای جهانی فرصتها به ندرت بدست می آید و به سرعت از بین می رود

 .

صادرات یعنی بازاریابی فرامرزی یعنی حركت در آن سوی مرزهای ملی كه از نظر فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی و اقلیمی با ما فرق دارند و لذا شیوه ی برخورد ما هم باید متناسب با آن باشد . اصول بازاریابی در تمام دنیا یكی است ولی شرایط محیطی و فرهنگی فرق دارد .

به طور كلی صادرات یك سیستم است با اجزا مختلف و همه اجزا بایستی با هم فعالیت ككند تا سیستم بخوبی كاركند و رشد اقتصادی كشورها به دلایلی با رشد صادرات ارتباط مستقیم دارد و رشد سریعتری بر روی سرمایه گذاری اعمال می نماید . و اقتصاددانان از آن به عنوان موتور توسعه و رشد اقتصادی یاد        می كنند به خصوص صادرات مواد غذایی .

صادرات بر روی سایر فعالیتهای اقتصادی تاثیر مثبت دارد چراكه در انتقال تكنولوژی به بخش های داخل ابزار موثری به شمار می رود.

بنابراین با توجه به نقش صادرات در توسعه اقتصادی كشور ، توجه به استراتژی های توسعه صادرات و جایگزینی واردات ضروری است . اما متاسفانه بخاطر وجود درآمدهای بالای نفتی توجهی به مقررات خام فروشی در كشور نشد و همین مساله موجب شد تا ضرورت الحاق به سازمان تجارت جهانی حس نشود تا جایی كه بسیاری از كشورهای همسایه ما به این سازمان پیوستند .

پیوستن به سازمان جهانی سبب ثبات در قوانین صادرات و واردات و زمینه ساز توسعه صنعتی می شود .

در صنایع غذایی تولید كننده مواد غذایی تحقیق درباره ذائقه مصرف كننده ندارد بلكه این مصرف كننده است كه باید ذائقه خود را با تولیدات همسان كند و 70 درصد از ظرفیت های كارخانه های صنایع غذایی در ایران مورد استفاده قرار نمی گیرد و دلیل آن عدم تحقیقات در صنایع غذایی و عدم آشنایی تولید كننده با ذائقه

این مطلب را هم بخوانید :

منابع و ماخذ تحقیق مجمع عمومی فوق العاده، انتشار … مردم است . بنابراین یك شركت صادراتی باید در یك بازاریابی پویا نیازهای مشتریان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد .؛ نوع بسته بندی و شكل روی بسته به دسته ای از مردم تاثیر گذار است و اگر در تولید یك محصول دقت به این موارد نشود ممكن است فروش محصول با عدم موفقیت مواجه گردد.

در این میان رسالت اصلی كمیته توسعه صادرات افزایش توانمندیها و تسهیل فرایند صادرات است و ترویج فرهنگ صادرات و جلوگیری از رقابت مخرب ( ارائه محصولی در بازار كه ایجاد مشكل نكند ) در بازارهای هدف از طریق استقرار نظام رتبه بندی و تعامل با نهادها و سازمان های ذیربط است كه در این راستا به امر استاندارد سازی و برندسازی و ارتقای كیفیت محصولات و خدمات صادراتی توجه ویژه دارد.

از طرفی هم با بالا بردن كیفیت كالا داخلی شهروند ایرانی بدنبال كالای خارجی نیست و با گسترش حجم تولید با كیفیت در عرصه جهانی افتخارات ملی را تقویت می كنیم و چرخه واردات را به سوی صادرات تغییر می دهیم . بنابراین با مدیریت هوشمندانه باید دست به كار شد و با ایجاد روابط شفاف بین دولت و بخش خصوصی و عرصه روابط و تجارت خارجی – مشكلات پیش روی صادركنندگان ایرانی را باید مرتفع كرد و با شناخت منابع تولید و اولویت بندی كالاهای صادراتی و شناخت بازاركشورها برای ورود به فضای رقابتی اقدام كرد .

تمام نهادهای وابسته به قوه مجریه – مقننه – وقضاییه وظایف مهمی دارند و باید ضمن توجه به منافع ملی – حامی و مشاور خوبی در عرصه داخلی و خارجی برای تولیدكنندگان بخش خصوصی باشند چراكه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...